Opis książki: Zdobywający coraz większe uznanie społeczne zawód trenera wymaga łączenia wiedzy z zakresu psychologii z umiejętnościami społecznymi. W książce w nowatorski sposób przedstawiono, jak zastosować wiedzę psychologiczną w praktyce szkoleniowej. Jan Trenerski, główny bohater książki, na własnych błędach uczy się, jakie są prawidłowości pracy z grupą oraz jak w przygotowaniu treści szkoleniowych wykorzystać wiedzę o procesie uczenia się, o różnicach między ludźmi w sposobach uczenia się i zapamiętywania, o motywacji i problematyce osobowości człowieka.
O autorach Wstęp Rozdział 1. Metodologia na usługach trenera Konstrukcja ankiet (kwestionariuszy) Niebezpieczeństwa związane z konstruowaniem ankiet Obserwacja Wywiad Eksperyment Ilościowe opracowanie danych Miary związku między zmiennymi Pomiary dyskretne Rozdział 2. Szkolenie jako forma uczenia Uczenie się - próba zdefiniowania zjawiska Nabywanie wiedzy i umiejętności Ograniczenia w nabywaniu wiedzy Różnice indywidualne w uczeniu się Rozdział 3. Motywacja Przyczyny zachowań Motywacyjne mechanizmy ukierunkowujące zachowania Efektywność działania, czyli motywacyjny mechanizm "zasilający" zachowania Wytrwałość w dążeniu do celów Rozdział 4. Grupa szkoleniowa Mechanizmy grupowe wyzwalane przez obecność innych Mechanizmy grupowe pojawiające się przy współdziałaniu Złożone mechanizmy funkcjonowania rzeczywistych grup Znaczenie procesów wyłaniania przywództwa podczas pracy z grupą szkoleniową Rozdział 5. Przydatność wiedzy o osobowości Osobowość spostrzegana a osobowość rzeczywista Osobowość z perspektywy poznawczej Osobowość jako zespół cech Rozdział 6. Emocje Wpływ nastroju na myślenie i działanie Strategie poprawiania nastroju w grupie szkoleniowej Rola emocji w procesie szkoleniowym Emocje w grupie Jak okiełznać emocje? Rozdział 7. Modele komunikacji, relacje trener - grupa Analiza transakcyjna Model pełnej ekspresji Reguły konwersacji Komunikacja niewerbalna Uczciwa dyskusja Rozdział 8. Postawy wpływu społecznego - oddziaływanie na postawy uczestników szkoleń Postawy Problemy związane z wolą Rozdział 9. Etyka w pracy trenera Rozbieżność pomiędzy oczekiwaniem zleceniodawcy a wiedzą trenera Rodzaj działalności firmy, świadczone usługi, produkty a wartości etyczne trenera Diagnoza i ocena a praktyka szkoleniowa Trener jako narzędzie w rękach innych - uwikłania polityczne Odpowiedzialność trenera za emocje i wartości uczestników Dylematy powszechne, mniej specyficzne dla pracy trenera Dodatek. Kodeks Dobrych Praktyk Polskiej Izby Firm Szkoleniowych Bibliografia
|