Wielu młodych kierowców lubi sobie od czasu do czasu poszaleć za kółkiem. Niestety często taka "zabawa" niesie ze sobą bardzo tragiczne i nie odwracalne skutki. Czy więc w jakiś sposób możemy sobie pozwolić na odrobinę ostrej jazdy bez martwienia się o wspomniane konsekwencje? Tak! Możemy przecież poszaleć sobie w świecie wirtualnym. Potrzebny nam będzie tylko komputer/konsola PS2, PS3, dobra gra samochodowa i... kierownica. Może ten ostatni element nie jest obowiązkowy, ale powiedźcie mi proszę jaką przyjemność daje sterowanie samochodem za pomocą klawiatury? Daje nam zero realizmu i frajdy (no chyba, że nigdy nie jeździłeś za prawdziwym kółkiem i przywykłeś już do klawiszy).
Bohaterem dzisiejszej recenzji będzie mój kilkuletni SYMULATOR JAZDY Logitech G27 ( W IDEALNYM STANIE).
Chwile z G27 przeminęły tak szybko, że ledwie co się obejrzałem, a już musiałem się z nią żegnać. Ta kierownica ma chyba wszystko co jest potrzebne do szczęścia (z jazdy). Poniżej postaram się nieco szczegółowiej opisać każdy z elementów mojego zestawu.
KIEROWNICA
Kierownicę przetestowałem w wielu grach samochodowych. W każdej kierownica zachowywała się trochę inaczej. Wpływały na to dostępne ustawienia, prowadzone pojazdy oraz sama gra. Muszę przyznać, że do sterowania nadaje się o wiele razy lepiej od klawiatury, pada czy taniej, 180 stopniowej kierownicy, a i przy tym daje graczowi wiele frajdy. Po przejażdżce na G27 bardzo trudno jest wrócić na wyżej wymienione kontrolery. Grę, którą głównie brałem pod uwagę jest symulator wyścigów samochodowych: Live for Speed. Bardzo ją lubię z powodu realistycznego modelu jazdy, niskich wymagań sprzętowych oraz dużej ilości ustawień gry i samochodów. G27 działa z nią perfekcyjnie. Oprócz niedziałających diod LED (według mnie to zbędny gadżet, bo wzrok i tak skierowany jest na ekran) wszystko działa doskonale. Z początku osoby, które nie miały nigdy do czynienia z Force Feedback mogą być zaskoczone jego siłą, lecz po krótkim obeznaniu się, śmiało siłują się z nim na zakrętach. W ustawieniach kontrolera oraz gry mamy możliwość płynnej zmiany jego siły, aby dostosować ją do naszych upodobań. Wymienioną wyżej grę lubię jeszcze za to, że można w niej ustawić tryb zmiany biegów: „H”, wraz z pełną obsługą sprzęgła. Frajda z takiego zmieniania biegów wraz z kątem obrotu kierownicy 900 stopni jest nie do opisania. W życiu żadna wirtualna jazda nie była przyjemniejsza od tej. Aby uzyskać płynność i brać udział w wyścigach trzeba trochę poćwiczyć, ale później odpłaci się to nam podwójnie. Frajdą z jazdy oraz z wygranych.Kierownica posiada dobry Force Feedback i 6 przycisków. Obszyta jest prawdziwą skórą. Za kołem znajdują się dwie stalowe łopatki. Do dyspozycji mamy także 3 niezależne od siebie pedały. Każdy z nich stawia inny opór. Wykonane są ze stali i mamy możliwość przesunięcia ich powierzchni trochę w lewo lub w prawo. Do dyspozycji mamy także skrzynię biegów, z aż 7 przełożeniami w trybie „H”. Gałka drążka zmiany biegów wykonana jest także z prawdziwej skóry. Nad drążkiem znajduje się 8 przycisków, które możemy dowolnie zaprogramować oraz krzyżak.Jej średnica wynosi 28 cm (tyle samo co w G25), a maksymalny obrót 900 stopni. W środku koła kierownicy znajdują się 3 szerokie ramiona wykonane z szczotkowanej stali nierdzewnej, na których znajdują się 3 pary przycisków, zaś w samym środku koła znajduje się logo producenta. Koło kierownicy obszyte jest prawdziwą skórą, która została ręcznie zszyta czarną, grubą nicią. Bardzo poprawia to wygląd kierownicy, bo przecież czy można porównać plastik do skóry? Poza tym w kole kierownicy znajdziemy 5 par diod LED, które sygnalizują obroty silnika. Niestety nie działają we wszystkich grach, ale i tak podczas jazdy wzrok jest bardziej skierowany na ekran, niż na kierownicę. Force Feedback jest to układ, dzięki któremu kierownica oddziałuje na gracza. Na przykład gdy wpadamy w poślizg (w grze oczywiście) to koła samochodu, a zarazem kierownica skręcają w jedną stronę. Chcąc wyprostować koła musimy pokonać opór stawiany przez kierownicę. Force Feedback w Logitech G27 ma przekładnię ślimakową, co oznacza że jej ząbki stykają się pod kątem. Sprawia to, że kierownica działa ciszej, a zarazem precyzyjniej. Jak na kierownicę komputerową Force Feedback jest w niej bardzo silny, ale oczywiście w opcjach mamy możliwość dostosowania jego siły do naszych potrzeb. Tak więc, ani osoby lubiące się siłować z kierownicą, ani te które lubią jeździć na "luzie" nie będą zawiedzione. W G27 zastosowano także układ wibracji, które działają gdy gracz jedzie po jakiejś nierówności. Nie jest to ciągłe wibrowanie, jakie ma miejsce w tanich kierownicach, ale takie gdy na przykład wjeżdżamy na krawężnik to słyszymy i czujemy głośne stuknięcie w kierownicy. Jest ono na tyle mocne, że czasami się bałem aby coś w środku się nie zepsuło. Głośność działania G27 jest w normie. Oprócz wyżej wymienionych wibracji i stuknięć słyszymy od czasu do czasu ciche działanie układu Force Feedback.Za kołem kierownicy znajdują się dwie łopatki wykonane z stali nierdzewnej. Mogą służyć do sekwencyjnej zmiany biegów, co przydaje się w grach w których mamy możliwość jeżdżenia bolidem lub samochodem z ponad 6 biegami. Przed łopatką znajduje się mały czarny przycisk, który zostaje wciśnięty przez nią, po jej pociągnięciu. Wydawany przez niego hałas przypomina kliknięcie myszką, lecz jest od niej głośniejszy.
PODSTAWKA Z PEDAŁAMI
Jest to najcięższy element zestawu, ponieważ waży około 3 kilogramów. W sumie to i dobrze, ponieważ lepiej trzyma się podłoża, ale o tym za chwilę. Pedały są trzy. Kolejno od lewej do prawej: sprzęgło, hamulec i gaz. Sprzęgło działa tak jak powinno, czyli nie za luźno, ani nie za twardo. Jest to rzadko spotykany pedał w komputerowych kierownicach, ale osoby lubiące realizmy na pewno docenią jego obecność. Jego sąsiad jest bardzo twardy. Mowa oczywiście o hamulcu. Aby go wcisnąć do końca potrzeba użyć większej siły. Zresztą jest tak jak w prawdziwym samochodzie, lecz w nim tak często i tak mocno nie hamujemy. Pedał hamulca jest takiej samej budowy co pedał sprzęgła. Zaś najbardziej oddalony na prawo jest gaz. Jego powierzchnia jest dłuższa, lecz za to węższa. Wciska się go o wiele lżej niż jego sąsiadów. Poza tym jest według nich położony odrobinę dalej, co ma zapewnić płynniejszą zmianę biegów przy użyciu sprzęgła. Wszystkie pedały są wykonane z bardzo solidnej stali nierdzewnej i mają plastikowe uwypuklenia, które zapobiegają ślizganiu się nóg na ich powierzchni. Opór pedałów stawiany jest hydraulicznie. Osoby o dużych stopach mogą bez problemu przesunąć powierzchnię każdego pedału o 6,35 w lewo lub w prawo, dzięki przeznaczonym do tego specjalnie otworów.
MODUŁ SKRZYNI BIEGÓW
Jest to już ostatni element zestawu. Może nie jest tak ważny jak jego poprzednicy (bo można się obejść bez niego), ale dodaje on wiele realizmu. Skrzynia biegów w Logitech G27 działa tylko w trybie „H”. Działa ciszej i pewniej od swojej poprzedniczki, ale za to nie posiada już tryb sekwencyjnego. Do takiego trybu w G27 służą łopatki za kierownicą, więc nie powinniśmy odczuć wielkiej straty.Do dyspozycji mamy razem 7 przełożeń. 6 zwykłych i jeden wsteczny, który wrzucamy po wciśnięciu gałki do dołu. Dźwignia chodzi sprawnie i cicho. Wystarczy krótka przejażdżka, aby nauczyć się precyzyjnie zmieniać biegi. Na początku niektórzy mogą mieć problemy z wrzucającą się 4, zamiast 2. Gałka dźwigni zmiany biegów oraz mieszek jest skórzany. Na górze gałki znajduje się plastikowy, szary rysunek z układem przełożeń.
PODSUMOWUJĄC!!! SYMULATOR JEST KOMPATYBILNY Z PC, PS2 ORAZ PS3. W CENIE ZAWARTY JEST FOTEL, STELAŻ, KIEROWNICA LOGITECH G27 (KOMPLET), KONSOLA PS3 + 1 PAD ORAZ ….. WIELE GIER W IDEALNYM STANIE