Założeniem autorów podręcznika jest wyposażenie ucznia w odpowiednią wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania skutecznych działań w obliczu zagrożeń nie tylko militarnych, ale także: powodzi, pożarów i katastrof ekologicznych. Przygotowanie ucznia do odpowiednich zachowań w sytuacjach zagrożeń jest zasadniczym celem edukacji obronnej . Aby go osiągnąć, autorzy proponują nowe podejście do nauczania tego przedmiotu, pozbawione niepotrzebnych i często mylnych uproszczeń oraz uogólnień.
Sposób podania wiedzy, pytania i ćwiczenia kontrolne urozmaicona szata graficzna , zdjęcia, ryciny i schematy oraz odnośniki do literatury pomocniczej (w tym także wskazówki dotyczące stron internetowych) pomagają zainteresować ucznia przedmiotem. Kształcą w nim także potrzebę samodzielnego zdobywania informacji oraz umiejętności niezbędne w sytuacjach zagrożenia.
Podręcznik zawiera następujące działy tematyczne: Charakterystyka współczesnych zagrożeń człowieka w czasie pokoju i w okresie wojny , System bezpieczeństwa Rzeczpospolitej Polskiej , Międzynarodowe prawo humanitarne , Ochrona ludności w ramach powszechnej samoobrony , Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach oraz Terenoznawstwo . Opublikowano w nim także zagadnienia do wyboru (strzelectwo sportowe, bieg na orientację, organizacja i działanie zespołu pierwszej pomocy).