Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PRZYPISYWANIE STATUSU MORALNEGO ISTOTOM ŻYWYM

25-06-2015, 2:03
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 24.99 zł     
Użytkownik E-KODEKS
numer aukcji: 5452522864
Miejscowość Gliwice
Wyświetleń: 2   
Koniec: 25-06-2015 02:09:44

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2011
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



Grzegorz Francuz

STRATEGIE PRZYPISYWANIA STATUSU MORALNEGO

ISTOTOM ŻYWYM


wyd. Opole 2011, stron 213, bibliografia, indeks nazwisk, indeks rzeczowy,
miękka oprawa, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm

Nakład tylko 150 egzemplarzy !!!


Z notatki wydawniczej :

Pytając o status moralny istot żywych, pytamy: Kogo dotyczy moralność? Jakie byty znaczą moralnie?
W jaki sposób istoty uzyskują znaczenie moralne? Kogo/Co szanować i otaczać troską moralną?
Rozstrzygnięcia dotyczące statusu moralnego mają konsekwencje praktyczne, które bezpośrednio
wpływają na życie wielu ludzi. W kwestii przypisywania statusu moralnego nie jesteśmy w stanie uciec
zarówno od intuicji, jak i od uprzedzeń kulturowych, które konstytuują się w praktyce społecznej.

Podjęte w książce rozważania ogniskują się wokół dwóch zagadnień: posiadania świadomości przez istoty żywe
oraz przynależności tychże istot do wspólnoty moralnej, jako podstaw przyznawania statusu moralnego.
Krytycznemu namysłowi poddane są strategie przypisywania tego statusu bytom ożywionym w ramach:
utylitarystycznej etyki wyzwolenia i dobrobytu zwierząt; deontologicznej etyki praw zwierząt;
indywidualistycznych nurtów etyki środowiskowej. Odsłonięte są założenia tych strategii oraz niekiedy trudne
do zaakceptowania i sprzeczne z głęboko zakorzenionymi intuicjami moralnymi konsekwencje wymienionych teorii etycznych.

Książka wskazuje, że najczęściej stosowane przez teorie etyczne strategie opierają się na wyróżnianiu
w jakiejś istocie cech, które stają się kryterium statusu moralnego. Natomiast poszerzenie wspólnoty moralnej
bytów obdarzonych statusem moralnym poza krąg naszego gatunku jest zazwyczaj oparte na odnalezieniu
i podkreśleniu w istotach pozaludzkich takich cech, które wcześniej zostały uznane za moralnie znaczące u ludzi.
Człowiek zawsze pozostaje wzorcowym, paradygmatycznym posiadaczem statusu moralnego,
a wspólnota moralna ludzi – wzorcową wspólnotą. W związku z tym możemy przyjąć tzw. antropocentryczną regułę
przyznawania statusu moralnego istotom żywym: Im bardziej jakiś byt jest podobny do ludzi, tym łatwiej
i bez kontrowersji zostaje mu przypisany status moralny, a definiowanie dobrobytu istot pozaludzkich opiera się
zawsze na dobrobycie rozumianym na sposób ludzki.

Praca jest adresowana do filozofów, etyków, studentów różnych kierunków studiów, nauczycieli,
obrońców praw i dobrobytu zwierząt oraz ekologów.


SPIS TREŚCI :

Wstęp

Rozdział 1. Poza ludzką wspólnotę moralną

1.1. Etyka środowiskowa
1.1.1. Odmiany etyki środowiskowej
1.2. Etyczny ekstensjonizm
1.3. Holizm etyki środowiskowej

Rozdział 2. Status moralny

2.1. Status moralny a cechy naturalne
2.1.1. Metafizyczny fundament statusu moralnego
2.1.2. Status moralny jako cecha superwenientna
2.1.3. Od dobra pozamoralnego do dobra moralnego
2.1.4. Dobro ludzi a dobro bytów ożywionych
2.2. Zmienność statusu moralnego
2.2.1. Różnorodność bytów ożywionych a stopniowanie statusu moralnego
2.2.2. Poziomy statusu moralnego
2.2.3. Egalitaryzm w przyznawaniu statusu moralnego
2.2.4. Interesy
2.2.5. Poza egalitaryzm
2.2.6. Pełny status moralny
2.3. Podsumowanie

Rozdział 3. Posiadanie świadomości a status moralny

3.1. Świadomość i umysł
3.1.1. Miejsce świadomości w naturze
3.1.2. Redukcjonistyczne wyjaśnianie świadomości, luka eksplanacyjna
3.1.2.1. Eliminatywizm
3.2. Hedonistyczna i racjonalistyczna strategia przypisywania statusu moralnego
3.2.1. Strategia hedonistyczna
3.2.1.1. Subiektywność jako rzecz sama w sobie. Czym jest zdolność odczuwania (sentience)?
3.2.1.2. Biologiczne a metafizyczne pojmowanie bólu
3.2.1.3. Poza strategię hedonistyczn
3.2.1.4. Doświadczeniowa teoria dobrobytu - eksperientalizm
3.2.2. Podmiotowość zwierząt
3.3. Strategia racjonalistyczna
3.3.1. Nastawienie intencjonalne
3.3.1.1. Przekonania i pragnienia zwierząt
3.3.1.2. Umysł w strukturze ciała
3.3.1.3. Postawy propozycjonalne a język
3.4. Poza świadomość
3.4.1. Perfekcjonizm
3.5. Podsumowanie

Rozdział 4. Wspólnota moralna a status moralny

4.1. Etyka homocentryczna
4.2. Etyka personalistyczna
4.3. Paradygmatyczna wspólnota moralna jako wspólnota osób - kantyzm
4.3.1. Kantyzm dla ludzi i zwierząt
4.3.2. Kantyzm dla ludzi, utylitaryzm dla zwierząt
4.3.3. Teoria umowy społecznej a status moralny istot pozaludzkich
4.4. Współczesny kontraktualizm
4.4.1. Sytuacja początkowa (pierwotna)
4.4.2. Autonomia. Osoba moralna
4.4.3. Istoty pozaludzkie
4.4.4. Kryteria przynależności do wspólnoty moralnej
4.4.5. Status przypadków marginalnych
4.4.6. Przypadki marginalne a prawa zwierząt
4.5. Podatność na cierpienie jako fundament wspólnoty moralnej
4.6. Kontraktualizm a dwie płaszczyzny myślenia moralnego
4.6.1. Stabilność społeczna i równia pochyła
4.7. Wspólnota biotyczna
4.8. Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Summary

 

KAŻDY OFEROWANY NA NASZYCH AUKCJACH EGZEMPLARZ
JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH
DEFEKTÓW DRUKARSKICH !



ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS
NA AUKCJACH ALLEGRO !!!


W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.


PRZYPISYWANIE STATUSU MORALNEGO ISTOTOM ŻYWYM

 

Odbiór osobisty w Księgarni E-KODEKS jest możliwy wyłącznie

w Punkcie Dystrybucyjnym

Gliwice ul. Czapli 9

po wcześniejszym ustaleniu terminu.

 

Na życzenie książki wysyłamy za pośrednictwem Poczty Polskiej

(list polecony ekonomiczny lub list polecony priorytetowy, a powyżej 2 kg jako paczka pocztowa).