Opis książki: "Jest to chyba pierwsza publikacja, która w tak wyczerpujacy sposób omawia tematykę szeroko rozumianego e-learningu. W książce obok analizy zagadnień technicznych, niezbędnych w nowoczesnych technikach nauczania, znaleźć można również bardzo dużo informacji niezbędnych do zorganizowania systemu zdalnego nauczania oraz systemu nauczania wspomaganego informatycznie. Jednak najważniejsze jest to, że autor przełamuje stereotypy dotyczące e-learningu, powtarzane zarówno przez entuzjastów, jak i krytyków tego sposobu nauczania."Jakub ChmielarzDoradca w Biurze Szkoleń Agencji Restrukturyzacji I Modernizacji RolnictwaPrzewodniczący Zespołu ds. Wdrożenia Rozwiązania E-learning w ARiMR
Wstęp Treść książki Adresaci książki Struktura książki Trzecie wydanie książki Rozdział 1. Wprowadzenie do e-learningu Przykłady e-learningu E-learning a technologia E-learning a procesy szkoleniowe Zalety i wady e-learningu Mity związane z e-learningiem E-learning a organizacja Wpływ e-learningu na procesy korporacyjne E-learning a uczestnicy szkoleń Motywowanie w organizacji Motywowanie a la Apple Wpływ e-learningu na model szkoleń E-learning a funkcje zarządzania kadrami Przykład sposobu administrowania szkoleniami E-learning a szkolenia tradycyjne E-learning - droga do innowacji w nauczaniu? Adresaci e-learningu Zastosowanie e-learningu w procesach korporacyjnych E-learning ukierunkowany na zewnątrz organizacji E-learning a Internet Portal intranetowy a dostęp do środowiska e-learningu Komplementarność systemu e-learningu i portalu korporacyjnego Synergia między procesami e-learningu a innymi procesami biznesowymi Korporacyjne środowiska e-learningu Korporacyjna uczelnia Korporacyjna biblioteka Korporacyjne centrum komunikacyjne Korporacyjne centrum testujące i certyfikujące Czy "e" w terminie "e-learning" jest potrzebne? Spektrum działań e-learningowych Rozdział 2. Technologia Różnorodność mechanizmów szkoleniowych Ogólny model nauczania Kanały przekazu w modelu e-learningu Sieć teleinformatyczna Kontrola procesu szkoleniowego Interakcja i interaktywność Dostęp do funkcji systemu e-learningu Bezpieczeństwo treści Pozakomputerowe mechanizmy komunikacji Intranet a Internet Dostęp przez sieć a dystrybucja treści na CD-ROM-ach Dystrybucja treści a multimedia System e-learningu a wymagana przepustowość sieci Multimedia a użyteczność kursu Właściwa budowa kursu - przykład Komputer osoby szkolonej Wymagania sprzętowe Oprogramowanie Infrastruktura serwerowa Rozdział 3. Oprogramowanie - systemy e-learningu Podział systemów e-learningu Podstawowe elementy procesu e-learningu Ulokowanie rozwiązań w przestrzeni e-learningu Rozwiązania w wymiarze "ludzie" LMS - system zarządzania szkoleniami Funkcje systemu LMS System LMS a korporacyjny portal szkoleniowy Pola integracji systemu LMS Znaczenie funkcji systemów LMS Ocena korzyści z wdrożenia systemu LMS SMS - system zarządzania kompetencjami i umiejętnościami Funkcje systemu SMS Systemy SMS a systemy LMS Wdrożenie systemu SMS AS - system do testowania Funkcje systemu AS Kwestie do rozstrzygnięcia przed zakupem Systemy AS a systemy LMS System AS jako pierwszy krok w kierunku e-learningu Rozwiązania w wymiarze "wiedza" LCMS - system zarządzania treścią szkoleniową Główne moduły funkcjonalne systemu LCMS Znaczenie kluczowych funkcji systemu LCMS Pola integracji systemu LCMS Budowa treści w systemie LCMS a nauczanie mieszane Systemy LCMS a organizacja ucząca się EPSS - system wsparcia Funkcje systemu EPSS System EPSS a system LCMS Inne rozwiązania EPSS System EPSS a biznes AT - rozwiązania autorskie Funkcje AT Zróżnicowanie narzędzi autorskich Narzędzia do szybkiego opracowywania kursów AT a system LCMS AT jako pierwszy krok do wdrożenia e-learningu - przykład Rozwiązania w wymiarze "komunikacja" LCS - system zarządzania zdalną komunikacją Możliwości wykorzystania systemów LCS Funkcje systemu LCS Systemy LCS a nauczanie mieszane Systemy LCS a infrastruktura techniczna Pola integracji systemu LCS Etapy wdrażania kultury zdalnej komunikacji Znaczenie funkcji systemów klasy LCS Inne rozwiązania edukacyjne oparte na mechanizmach komunikacji Nakłady inwestycyjne związane z wdrożeniem systemu e-learningu Duże systemy korporacyjne Mniejsze rozwiązania Porównanie korporacyjnych systemów e-learningu Systemy zintegrowane Podsumowanie informacji o rozwiązaniach e-learningowych Rozwiązania dostępne na rynku polskim Rozdział 4. Treść szkoleniowa Podstawowe informacje o kursach e-learningowych Cechy kursu a cele procesu e-learningu Korzyści biznesowe Rodzaje kursów e-learningowych Kursy "z półki" Kursy adaptowane Kursy dedykowane Ceny kursów dedykowanych Kursy dedykowane a kursy "z półki" Bariery utrudniające wdrożenie i realizację procesów e-learningowych Bariery wejścia Bariery ludzkie Bariery techniczne Bariery korporacyjne Bariery wyjścia Bariery w wymiarze korporacyjnym Bariery w wymiarze szkoleniowym Proces budowy treści Materiały źródłowe Praca nad materiałami źródłowymi Niezbędne zasoby Zasoby ludzkie Oprogramowanie Sprzęt Dziesięć zasad projektanta szkoleń Modele opracowywania kursów e-learningowych Model ADDIE Konwersja zasobów treści Praktyczne porady Adaptacja wiedzy korporacyjnej Opracowywanie kursów e-learningowych wewnątrz organizacji Przykładowy przebieg budowy kursu Struktura i forma kursów e-learningowych Metadane treści szkoleniowej Metadane a projektowanie i opracowywanie kursu Metadane a przetwarzanie obiektów Metadane a przeszukiwanie treści Wielowarstwowość treści Minimalizacja przekazu Atomizacja wiedzy Wykorzystanie multimediów Wykorzystanie interaktywnych form nauczania Warstwa nawigacyjna kursu Ćwiczenia i testy Gry Symulacje Wirtualni mentorzy Materiały uzupełniające Obiektowe podejście do treści oraz możliwość wielokrotnego wykorzystania obiektów Projektowanie treści a sposób jej wykorzystania Szkolenie jako proces ciągły Szkolenia dzieci i osób starszych Dwa aspekty nauczania ustawicznego Szkolenie incydentalne Szkolenie incydentalne - przykład Szkolenie personalizowane Szkolenie w interakcji z innym człowiekiem Podstawowe komponenty kursów e-learningowych Tekst Elementy graficzne Animacje Nagrania dźwiękowe Filmy Testy i ćwiczenia Typy pytań Budowa pytań Ćwiczenia a testy Analiza testów na podstawie wyników Projektowanie testów Projektowanie ćwiczeń Inne elementy treści e-learningu Leksykony Moduły pomocy (helpy) Hiperlinki Dziesięć złych praktyk dotyczących budowy kursów e-learningowych Standardy e-learningu Specyfikacje techniczne SCORM Standardy ergonomiczne Ergonomia synchronicznych procesów szkoleniowych Standardy dostępności Główne zapisy rozdziału 508 Standardy jakości Wytyczne dotyczące danych multimedialnych Standardy korporacyjne Rozdział 5. Usługi procesu e-learningu Procesy okołowdrożeniowe Realizacja kompleksowych programów szkoleniowych Nauczanie mieszane Wykorzystanie mechanizmów nauczania mieszanego w Polsce Nauczanie mieszane a szkolenia elektroniczne Poszukiwanie złotego środka Facylitacja społeczna a e-learning Przykład nauczania mieszanego Wsparcie kultury komunikacji i wymiany informacji Zdalne wsparcie mentora System wsparcia Kultura dzielenia się wiedzą Analiza efektywności procesów szkoleniowych Ocena jakości procesu szkoleniowego - model Kirkpatricka Punkty pomiaru jakości Model Kirkpatricka a model Phillipsa Rozdział 6. Inwestowanie w e-learning Biznesowy wymiar inwestycji Zespół projektowy Ekonomiczne przesłanki wdrożenia Zwrot z inwestycji Zasada nieoznaczoności Heisenberga Przykład wyliczenia zwrotu z inwestycji w e-learning Analiza porównawcza Analiza kosztów i korzyści Przykład analizy kosztów i korzyści Całkowity koszt wdrożenia Efektywne wdrożenie e-learningu "Katalizatory" wdrożenia e-learningu Szkolenia produktowe Szkolenie w firmie ubezpieczeniowej - przykład Wdrożenie nowej technologii Wdrożenie nowej technologii w siłach zbrojnych Wielkiej Brytanii - przykład Koszty wdrożenia e-learningu Zakup systemu e-learningu Raporty "Magic Quadrant" firmy Gartner Raporty firmy Brandon Hall Konferencje i targi Współpraca z dostawcą Kiedy podziękować za współpracę potencjalnemu dostawcy Wdrożenie e-learningu Czas wdrożenia Z czego składa się proces technicznego wdrożenia e-learningu? Bariery wejścia w e-learning Faza wstępna wdrożenia Marketing wewnętrzny Budowa treści Falowy model wdrożenia e-learningu Ile może trwać wdrożenie e-learningu? Czynniki sukcesu Podstawowe błędy popełniane podczas wdrażania e-learningu E-learning a CRM Sposoby uruchomienia systemu e-learningu Budowa systemu Zakup licencji na system Wynajęcie systemu Wypożyczenie systemu Porównanie modeli wdrożenia Podsumowanie E-learning na świecie Rynek Kierunki rozwoju Marketing Przyszłość e-learningu E-learning w Polsce Dodatek A. Wiarygodność ocen testów Dodatek B. Słownik terminów związanych z e-learningiem Spis ilustracji Spis tabel Indeks
|