Szybko zmieniający się, zglobalizowany świat warunkuje przemiany współczesnego społeczeństwa, określa nowe wyzwania i rodzi ryzyko we wszystkich dziedzinach jego funkcjonowania, co znaczy, że tworzy nową rzeczywistość społeczną — nową rzeczywistość i przestrzeń edukacyjną. Obecnie różne kraje różnie kształtują swoje rozwiązania w rozwoju systemu edukacyjnego, szukają sposobów na wyzwania globalizacji, co prowadzi do paradoksów, stwarza problemy i pewnego rodzaju niestabilność systemów edukacyjnych odrębnych krajów.
Książka jest próbą odpowiedzi na pytania, które powstają z powodu przemian współczesnej przestrzeni i rzeczywistości edukacyjnej. W niej przedstawione refleksje nad problemami powstającymi w różnych obszarach działalności edukacyjnej na różnych poziomach systemu oświaty w Polsce, a także w wybranych krajach Europy i USA.
Publikacja, która ma charakter pracy zbiorowej, nawiązuje przedstawioną w niej problematykę do interdyscyplinarnej dyskusji nad różnymi obszarami zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej.
Opracowanie jest podzielone na cztery części. W części pierwszej zostały omówione wyzwania edukacyjne wobec przemian społeczeństwa polskiego. Druga część jest poświęcona problemom współczesnej młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej. W części trzeciej opisano dylematy edukacyjne w kontekście filozoficznym. Część ostatnią poświecono aspektom rzeczywistości edukacyjnej w krajach Europy (takich jak Niemcy, Norwegia, Rosja, Ukraina) oraz USA.
Spis treści:
Zamiast wstępu
Irina Surina
Rozważania o przestrzeni edukacyjnej – od teorii do praktyki edukacyjnej
Część I
Wyzwania edukacyjne wobec przemian współczesnego społeczeństwa polskiego
Krystyna Duraj-Nowakowa
Tropy/ścieżki integrowania myślenia pedagogów o edukacji
Wanda Jakubaszek
Możliwości edukacji XXI wieku wynikające z postulatów Raportu dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI Wieku – Edukacja. Jest w niej ukryty skarb
Jan Kania
Globalny wymiar komunikacji społecznej w pedagogice
Grzegorz Piekarski
Homo Prosocialis jako wyzwanie i cel edukacji w „społeczeństwie samotnego tłumu”
Stefan Konstańczak
Wykluczenie społeczne w edukacji
O utopijności hasła równych szans oświatowych
Ewa Matuska
Zamawiane kierunki studiów receptą na deficyty kapitału intelektualnego w Polsce?
Swietłana Szczygielska
Współczesne technologie kształcenia w szkole wyższej
Henryk Porożyński
Wielokulturowość w Polsce międzywojennej i dzisiaj. Wyzwania edukacyjne
Сzęść II
Współczesna młodzież w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej
Jan Maciejewski
Tożsamość młodego pokolenia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej Polski
поколения в изменяющейся социально-экономической реальности Польши
Karolina Zaniewska
Styl życia i style uczestnictwa społecznego młodzieży akademickiej średniego miasta
Wiesław Lesner
Patologiczne formy spędzania czasu wolnego – wybrane subkultury młodzieżowe
Andrzej Kokiel
Wartości studentów pedagogiki w perspektywie zmian współczesnego społeczeństwa
Dominika Gutowska, Aleksandra Gronowska
Wizerunek współczesnego nauczyciela akademickiego polskiej uczelni
Krystyna Krawiec-Złotkowska
Refleksje o celach, potrzebach i (nie)możliwościach studiowania historii literatury staropolskiej
Małgorzata Stochmal
Wpływ osobowości na kształtowanie motywacji wśród młodzieży
Adriana Biedroń, Anna Szczepaniak
Autonomia studentów utalentowanych językowo jako funkcja indywidualnych cech poznawczo-osobowościowych
Monika Suska-Kuźmicka
Instynkt zmiany a aktywność społeczno-wychowawcza młodzieży w Stowarzyszeniu „Tratwa”
Сzęść III
Dylematy edukacyjne w kontekście filozoficznym
Paweł Ibek
Wychowanie i edukacja w aspekcie religijnym
Anna Kosobucka
Wychowanie moralne w zakresie bioetyki jako wyzwanie i potrzeba współczesnej edukacji
Mariusz Szymkiewicz
Między filozofią a nauką – filozoficzne aspekty rozwoju nauk przyrodniczych
Sławomir Leciejewski
Komunikacja multimedialna w edukacji filozoficznej – konieczność czy zbędne obciążenie pracy dydaktycznej?
Barbara Grabowska
Rola edukacji w realizacji liberalnego postulatu niewrażliwości na indywidualne wyposażenie
Małgorzata Chrzanowska
O potrzebie edukacji filozoficznej w szkole
Сzęść IV
Rzeczywistość edukacyjna w krajach Europy i Stanach Zjednoczonych
Klaus-Dieter Mende
Education in the grip of the neo-liberal market forces
Irina Simajewa, Anna Alimpiewa
Kształtowanie zachowania samozachowawczego jako instytucjonalna funkcja oświaty
Herbert Zoglowek
Nauczanie oparte na doświadczeniu – rozważania o współczesnym podejściu dydaktycznym w edukacji
Jelena Sorocinskaja
Międzydyscyplinarne podejście do badania problemów współczesnej młodzieży w Rosji
Galina Karpowa, Antonina Marczenko
Rozwój tolerancyjności młodzieży w przestrzeni wielokulturowej Południa Rosji
Waleria Budienkowa, Jelena Sawieliewa
Innowacyjno-edukacyjny model kształtowania komunikacyjnego potencjału studenta XXI wieku na klasycznym uniwersytecie
Natalia Łosiewa
Samoregulacja osobowości wykładowcy w kontekście wymogów stawianych w procesie dydaktycznym
Galina Karpowa, Ludmiła Kolet
Kształtowanie twórczej osobowości jako strategia przetrwania szkoły wyższej
Swietłana Owcinnikowa
Odmiany kształcenia rosyjskich studentów na kierunku praca socjalna zgodnie ze standardami III pokolenia
Jacek J. Kolasiński, Gretchen Scharnagl
High-tech/low-tech – strategie w wykładaniu sztuk współczesnych
Santayana Manuel, John P. Kolasiński
Nauczanie na odległość – przygotowanie projektow w języku angielskim
Nota o autorach