Niniejsze opracowanie stanowi próbę przybliżenia problemu przestępczej adaptacji społecznej młodocianych, którzy dopuścili się czynów przeciwko życiu i zdrowiu. Głównym celem badań jest ustalenie wielopłaszczyznowych zależności między popełnionymi przez młodocianych przestępstwami przeciwko życiu i zdrowiu a czynnikami pojawiającymi się w ich sytuacji życiowej, które ukierunkowały zachowania przestępcze. W rozważaniach nawiązano między innymi do utrudnień życiowych i rozbieżności między aspiracjami a możliwościami jednostki, które stając się źródłem napięć psychicznych, determinują poszukiwanie sposobów (również przestępczych) kompensujących ten stan. Wyniki badań pozwalają na bardziej wnikliwe spojrzenie na rolę i charakter czynników kryminogennych, co ma znaczenie dla szeroko pojętego procesu resocjalizacji.Wstęp........................................................................................................................ 7
Rozdział 1. Adaptacja społeczna - jej powodzenie i zaburzenie............................ 111.1. Pojęcie adaptacji i mechanizmów jej działania............................................. 11
1.2. Powodzenie i zaburzenie procesu adaptacji................................................... 19
Rozdział 2. Zachowania przestępcze i dewiacyjne w świetle wybranych
doktryn etiologii kryminalnej ............................................................. 282.1. Uwagi wprowadzające .................................................................................. 28
2.2. Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość w perspektywie biopsychologicznej........................................................................................ 31
2.3. Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość w perspektywie
socjologicznej............................................................................................... 39
2.3.1. Teorie napięcia................................................................................... 39
2.3.2. Teoria czynnika genetycznego i dynamicznego przestępstwa ............. 60
2.3.3. Wybrane teorie procesu społecznego.................................................. 62
2.3.3.1. Teorie społecznej kontroli...................................................... 62
2.3.3.2. Teorie uczenia się ................................................................. 78
2.3.3.3. Teorie reakcji społecznej ....................................................... 96
Rozdział 3. Cel, problematyka, metoda i organizacja badań własnych ....... 1013.1. Przedmiot i cele badań ................................................................................. 101
3.2. Problemy i hipotezy badawcze...................................................................... 103
3.3. Zmienne i wskaźniki.................................................................................... 105
3.4. Metody i techniki badawcze......................................................................... 108
3.5. Procedura badawcza..................................................................................... 114
3.6. Teren badań.................................................................................................. 116
Rozdział 4. Cechy demograficzne, aktywność kryminalna i poziom
agresywności badanych................................................. 1174.1. Charakterystyka badanych zbiorowości pod względem właściwości demograficznych ...... 117
4.2. Sytuacja rodzinna badanych......................................................................... 122
4.3. Aktywność kryminalna badanych przestępców............................................. 130
4.4. Zachowania paraprzestępcze oraz wczesna aktywność kryminalna.............. 134
4.5. Zachowania agresywne badanych w świetle wyników uzyskanych
przy zastosowaniu Skali Agresji Buss-Durkee (SABD) .................................. 144
Rozdział 5. Stany napięcia psychicznego a przestępcza adaptacja ........ 1535.1. Sytuacja trudna - pojęcie i sposoby reakcji................................................... 153
5.2. Sytuacje deprywacji a przestępcze przystosowanie........................................ 155
5.3. Sytuacje utrudnienia wywołujące stan napięcia psychicznego ...................... 159
5.4. Sytuacje zagrożenia powodujące stan napięcia psychicznego
a przestępcza adaptacja................................................................................. 170
5.5. Sytuacje napięcia psychicznego wywołane negatywnymi relacjami z osobami znaczącymi (rodzicami i nauczycielami) a zachowania przestępcze.............. 179
5.5.1. Relacje badanych z rodzicami ............................................................ 179
5.5.2. Relacje badanych z nauczycielami ..................................................... 197
Rozdział 6. Poczucie nieegalitarności a przestępcza adaptacja badanych........
6.1. Ocena atrakcyjności fizycznej i towarzyskiej badanych
a przestępcze przystosowanie ..................................................................
6.2. Ocena sytuacji materialnej badanych a przestępcze przystosowanie.........
6.3. Aspiracje życiowe i zawodowe badanych a ich przestępcza adaptacja.......
6.4. Wartości życiowe badanych oraz poziom akceptacji siebie i innych ludzi
Rozdział 7. Wybrane komponenty kontroli społecznej a przestępcze
przystosowanie................................................................................
7.1. Przywiązanie rodziców i dzieci jako element kontroli społecznej
a zachowania przestępcze........................................................................
7.2. Szkoła jako źródło kontroli społecznej a zachowania
przestępcze badanych..............................................................................
7.3. Zaabsorbowanie jako komponent kontroli społecznej a przestępcze przystosowanie........................................................................................
Rozdział 8. Zróżnicowane powiązania a przestępcza adaptacja badanych ...........
8.1. Przejawy patologizacji środowiska rodzinnego a przestępcza adaptacja badanych .........
8.2. Przejawy zachowań dewiacyjnych występujące w środowisku rówieśniczym a zachowania przestępcze..................
8.3. Przynależność do podkultur a przestępcza adaptacja badanych........
Syntetyczne wnioski z badań
Bibliografia ...........................
Aneksy.................................
Spis tabel..............................
Spis rysunków ......................
Summary...............................