Przemoc i zdrowie w obrazach telewizji Edukacja przez "codzienność" telewizyjną Mirosław Kowalski, Mariusz Drożdż
Codziennie zalewa nas potok wiadomości. Wpatrzeni jesteśmy w bohaterów reality show i seriali. Czy wokół nadal jest świat rzeczywisty czy ten wykreowany przez media? W dużej mierze żyjemy tym, co przedstawią nam gazety, powiedzą prezenterzy programów informacyjnych radia czy telewizji. Nie jesteśmy w stanie uchronić się przed wpływem informacji na naszą podświadomość, jeżeli uczestniczymy w normalnym nurcie obecnego życia. Pewnie nie jest to takie złe, o ile za informacją nie kryje się kłamstwo i oszustwo. Problemy zaczynają się dopiero wtedy, gdy ograniczymy nasze postrzeganie świata jedynie do tego, co przyniosą nam media. Książka dotyczy dwóch obszarów zagadnień. Pierwszy koncentruje się wokół odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób programy telewizyjne oddziałują na widzów? Autorzy skupiają się tu przede wszystkim na przemocy w mediach. Drugi obszar, to przedstawienie zdrowia jako wartości w programach telewizyjnych. Książka zasługuje na uwagę co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dotyczy aktualnej problematyki związanej z istotnymi zagadnieniami pedagogicznymi. Po drugie Autorzy podjęli się dokonania analizy teoretycznej dwóch ważnych społecznie zagadnień: przemocy w mediach i jej oddziaływania na odbiorcę oraz problematyki zdrowia w programach telewizyjnych. SPIS TREŚCI
Wstęp Część I Widz telewizyjny w ponowoczesnym świecie (Mariusz Drożdż) Wstęp Telewizja jako element kształtowania postaw życiowych odbiorców Oddziaływanie mediów wizualnych na podświadomość Konstruowanie znaczenia Kod hermeneutyczny i jego wpływ na rozumienie treści Telewizja jako źródło informacji i manipulacji w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej Telewizja – szansa czy zagrożenie w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej? Telewizyjna przemoc w świetle badań naukowych Przejawy negatywnego wpływu programów telewizyjnych na postawy dzieci, młodzieży oraz dorosłych Pedagogiczne wymiary telewizji Miejsce pedagogiki w stymulowanym przez telewizję świecie Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych odbiorców Propozycje rozwiązań edukacyjnych zapobiegających wywołanej przez media elektroniczne agresji i przemocy Część II Obraz telewizyjny jako przestrzeń kultury zdrowia (Mirosław Kowalski) Wstęp Zdrowie dla wszystkich – aktualność tematu, jego znaczenie pedagogiczne i społeczne Wokół pojęć: zdrowie, wartość zdrowia, kultura zdrowotna Zdrowie młodego pokolenia: towar czy wartość? Konsumpcjonizm i konsumeryzm zdrowotny Wokół triady: zdrowie – wartość – telewizja „Telewizyjność” zdrowia. Między zrozumieniem a odrzuceniem Telewizyjna „mandragora” wartości zdrowia. Telewizja jako nośnik wartości zdrowia. Świat iluzji – świat bez zdrowia? Wiesz wszystko – reklama telewizyjna jako spektakl o zdrowiu i dla zdrowia? Zdrowie dzięki telewizji, czyli wielkie wychowawcze udawanie? Trudne pytania do (nie)dojrzałych rodziców Telewizyjny świat zdrowia – konteksty panowania konsumpcji zdrowotnej Edukacja zdrowotna przez „codzienność” telewizyjną. I co dalej? Krótkie zakończenie z mottem Abstract Bibliografia Drozdz-8-II-2008.indd 13:32:57 Contents Introduction Part I TV Viewer in a Postmodern World (Mariusz Drożdż) Introduction Television as an Element of Constucting life Attitudes of Viewers Visual Media Influence on Subconsciousness The Construction of Meaning Hermeneutic Code and Its Influence on Understanding the Contents Television as a Source of Information and Manipulation in the World of Globalization and Market Economy Television – the Chance or a Threat in the World of Globalisation and Market Economy? TV Violence in the Light of Academic Studies Symptoms of Negative Infl ence of TV Programs on Attitudes of Children, Teenagers and Adults Pedagogical Dimentions of Television The Site of Pedagogy in a TV Stimulated World The Construction of Communicative Competents of Viewers Educational Solutions Proposals to Prevent Electronic Media Created Aggression and Violence Drozdz-8-II-2008.indd Part II Television Scene as a Space of Health Culture? (Mirosław Kowalski) Introduction Health For Everybody – Topicality, Its Pedagogical and Social Meaning About Ideas: Health, Health Value, Health Culture Health of Young Generation: Commodity or Value? Consumption Salubrity About Triad: Health – Value – Television „Televised” Health. Between Understanding and Refusal TV „Mandragora” of Health Value. Television as a Health Value Carrier. World of Illusion – World without Health? You Know Everything – TV Commercial as a Performance about Health and to Health? Health Owing to Television or Big Educational Simulation? Difficult Questions to (Im)mature Parents TV World of Health – Contexts of Health Consumption Domination Health Education through the TV „Commonplace”. And What Is Next? A Short End with Motto Abstract |