Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PRZEMIANY STYLU CHOPINA - nowa

28-01-2012, 0:38
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 11 zł     
Użytkownik eventus2
numer aukcji: 2020324501
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 10   
Koniec: 25-01-2012 18:45:03

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1993
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

PRZEMIANY STYLU CHOPINA

 

 

 

Maciej Gołąb

 

 

 

Problem przemian stylu Chopina ma w literaturze chopinologicznej odległy rodowód, wywodzący się ze starego przeświadczenia muzykografii dziewiętnastowiecznej, iż "Chopin warszawski" i "Chopin paryski" to nie tylko różne dzieła, ale także różny stopień dojrzałości stylu indywidualnego. Drogi rozwoju chopinowskiego stylu to wielowątkowy proces wyłaniania się pewnych innowacji, przekształcających zastane przez Chopina paradygmaty formalne. Proces najlepiej widoczny w tych gatunkach, które uprawiał kompozytor przez całe życie (sonaty, nokturny, polonezy, mazurki). Jakkolwiek niektóre studia zebrane w tym tomie wydają się przemawiać za tezą, iż jedyną względnie istotną zmianę w obrębie analizowanych gatunków i dzieł opatrzonych numeracją opusową przynosi przełom lat trzydziestych i czterdziestych, to zasadniczym celem tej książki jest nie tyle próba wyznaczenia nowej chronologii w rozwoju techniki kompozytorskiej i stylu Chopina, ile przede wszystkim wskazanie, w jaki sposób zmieniają się w czasie poszczególne gatunki. W przeciwieństwie do wielu prac zbiorowych, książka ta ma monograficzny charakter. Różnorodność postaw metodologicznych autorów daje pośrednio wyobrażenie o wielości języków współczesnej chopinologii: od prac dokumentacyjno-źródłowych (Teresa D. Turło) poprzez ujęcia historyczno-teoretyczne (Zofia Helman) oraz analizy wywodzące się z teorii Heinricha Schenkera (Andrzej Tuchowski) i Hugo Riemanna (Tomasz Baranowski), aż po próby wersyfikacyjno-formalnej analizy tekstu muzycznego (Elżbieta Witkowska-Zaremba) czy opisowej (Danuta Jasińska) i hermeneutycznej wykładni stylu (Maria Piotrowska). Każda z rozpraw, usytuowana w kolejności wynikającej z trychotomicznego podziału źródła - analiza - interpretacja, tkwi zatem w odmiennym kontekście metodologicznym. Niniejszy tom studiów powstał w rezultacie wielu seminariów i konferencji.

 

[Fragment wstępu książki]

 

 

 

DODATKOWE INFORMACJE:

wydawnictwo: MUSICA IAGIELLONICA

rok wydania: 1993

oprawa: miękka

format: B5

ilość stron: 199

ISBN: 83-7099-003-7