Opracowanie pod redakcją Danuty Wajsprych można odczytać na wiele sposobów. Znajdą w niej coś dla siebie nauczyciel, przedstawiciel samorządu terytorialnego. Może ono także wywołać zadumę i autorefleksję wśród młodzieży, w tym również młodzieży studenckiej, wśród nauczycieli akademickich, zwłaszcza kształcących pedagogów. Dobrze byłoby, gdyby przeczytali ją urzędnicy administracji, aby wsparcie finansowe kierowali do najuboższych i zaniedbanych kulturowo.
W opracowanie i jego treść wprowadza Danuta Wajsprych, wskazując na tło gospodarcze i społeczne, które spowodowało m.in. rozwarstwienie społeczne, ubóstwo, w tym także kulturowe. [...]
Całość opracowania posiada dużą wartość poznawczą i pragmatyczną. Nie sposób sobie wyobrazić, aby poruszana problematyka nie mogła liczyć na zainteresowanie pedagogów, nauczycieli i pracowników naukowo-dydaktycznych. To opracowanie bowiem [...] wywołuje refleksję nad współczesną kulturą. Stanowi też ciągle aktualny przykład myślenia innowacyjnego nad stanem współczesnego ubóstwa i jego skutkami. W tej interesującej pozycji jest miejsce dla wszystkich, którym bliska jest problematyka minimalizacji ubóstwa kulturowego.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Eugenii Malewskiej
Spis treści
Wprowadzenie (Danuta Wajsprych)
Joanna Rutkowiak – Kierunki myślenia o przezwyciężaniu ubóstwa kulturowego
Zmiana w systemie – zmiana w człowieku
Zbigniew Kwieciński – Nierówności społeczne w oświacie. Modele przyczyn
i strategii interwencyjnych
Lucyna Kopciewicz – Analfabetyzm matematyczny – pytanie o ideologiczne
uwarunkowania zjawiska „niematematyczności”
Elżbieta Łuczak – Współuzależnienie jako problem jednostkowy i społeczny
Monika Grochalska – Transgresyjne trajektorie. Przerywanie kręgu kulturowego
ubóstwa w biografiach
Edyta Borys – Alternatywne style życia kobiet orężem zła czy zwiastunem
odrodzenia – na drodze do demoralizacji lub rewitalizacji sił społecznych
Małgorzata Ciczkowska-Giedziun – Edukacja regionalna jako koncepcja
przekraczania barier kulturowych na Warmii i Mazurach
Monika Suska-Kuźmicka – Organizacje pozarządowe miejscem przekraczania
bariery bierności (przykład Stowarzyszenia „Tratwa”)
Piotr Stańczyk – Przezwyciężanie ubóstwa kulturowego jako uboczny efekt
akademickiego kapitalizmu
Cezary Kurkowski – Kultura studencka – outclass czy subclass
Alina Rozłucka – Radzenie sobie w wybranych aspektach komunikacji
interpersonalnej w opiniach młodzieży akademickiej
Joanna K. Frankowiak – Polaryzacja poglądów dotyczących funkcjonowania grup
kultowych jako przyczyna trudności prowadzenia skutecznej profilaktyki
Mariola Karpińska – Siły ludzkie w teorii i praktyce pedagogiki społecznej
Grażyna Durka – Inicjacja seksualna w opinii młodzieży
Iwona Myśliwczyk – Normalizacja jako wyzwanie dla rodziców
dziecka niepełnosprawnego
Małgorzata Stańczak – (Nie)codzienność szkolna zdolnych niepełnosprawnych
dzieci wiejskich – historia Oskara