Wstęp do drugiego wydania
Słowo od autora
1. Wieloaspektowość edukacji a starzenie się i starość – od tradycji do ponowoczesności
2. Moderacja rozwoju – wyzwaniem dla gerontologii edukacyjnej
2.1. Wielowymiarowość starzenia się
2.2. Nowe spojrzenie na starzenia się człowieka
2.3. Moderacja ludzkiego rozwoju
2.4. Implikacje moderacji rozwoju dla polityki społecznej i gerontologii edukacyjnej 38
3. Aktywność versus niezaangażowanie a osobista korzyść w starości
4. Geragogika specjalna – konieczność, potrzeba czy moralny obowiązek?
4.1. Niepełnosprawność ważnym problemem społecznym
4.2. Starość osób niepełnosprawnych różne ma oblicza
4.3. Niepełnosprawność osób starzejących się i starych
4.4. W kierunku niepełnosprawnej osoby starszej
4.5. Cele i zadania geragogiki specjalnej
4.6. Polityka społeczna wobec starości osób niepełnosprawnych...
5. Fantomy zachodzącego słońca, czyli o zjawiskach, syndromach i zespołach drugiej połowy życia
6. Dezintegracja negatywna i rozpad osobowości w chorobie Alzheimera a możliwości przystosowania do życia w trudnej codzienności
6.1. Dezintegracja negatywna w chorobie Alzheimera
6.2. Radzenie sobie z chorobą Alzheimera i problemami życia codziennego
7. Globalne starzenie się a potrzeby społeczne, kulturalne i edukacyjne odchodzącej generacji
8. Trzy szkice o starości
8.1. „Oczekując starości”
8.2. „Szczęśliwi nie liczą godzin...”
8.3. „Panie, Ty wiesz, że się starzeję...”
9. Czynniki płci i rodzaju a wielowymiarowość starzenia się i starości
10. Kobieta i czas – starzenia się, starości, umierania...
11. James Bond po sześćdziesiątce, czyli męskość a starzenie się
12. „Czymże jest starość bez miłości?”
13. Etniczność a starzenie się – wyzwania edukacyjne
14. Dawanie – nadawaniem sensu życiu, czyli o wsparciu i pomocy ludziom starszym
15. Formy opieki i pomocy dla ludzi starszych w Polsce i innych krajach
16. Profilaktyka gerontologiczna a normalne i optymalne starzenie się
17. Jakość życia seniorów we współczesnym świecie
18. Starość – nowym obszarem resocjalizacji
19. Przemoc wobec osób starzejących się i starych
20. Dramat starzenia się a starość w dramacie
21. Egzystencjalne niepokoje i zagrożenia w starości
21.1. Czas bezowocny, czas daremny
21.2. Czas osamotnienia, czas pusty
21.3. Czas wyłączania, czas rozczarowania
21.4. Czas osłabienia, czas zmęczenia
21.5. Czas bólu, czas cierpienia
21.6. Czas ogołacania, czas nagości
21.7. Czas przemijania, czas umierania
22. Zapomniany paradygmat – schola mortis
23. Śmierć w cyklu życiowym a religia i religijność człowieka
24. Ból, cierpienie i umieranie w ludzkim biegu życia
25. Psychologiczna analiza podstawowych faz umierania
26. Trajektoria umierania w ujęciu tanatopsychologii
27. Dekalog opieki nad człowiekiem cierpiącym i umierającym
28. Od niespiesznej a niechybnej śmierci... – moralne aspekty prawa do umierania
29. Rozpaczać, aby żyć – żałoba w życiu człowieka
Zakończenie
Słowo końcowe do wydania drugiego – Podzwonne dla Bożenki
Bibliografia
Filmografia
Netografia