Przekładnie hipoidalne serii THF należą do przekładni zębatych o osiach wichrowatych i łukowym zarysie zęba. Jest to rodzina przekładni stożkowych. Przekładnia hipoidalna różni się od przekładni stożkowej poprzecznym przesunięciem osi zębnika (przesunięcie hipoidalne) w stosunku do osi koła talerzowego.
Takie przekładnie są zanane od lat - w przemyśle samochodowym w przekładni różnicowej (dyferencjał), jednak dopiero współczesne metody wykonywania uzębienia pozwalają uzyskać korzystny stosunek ceny do przenoszonej mocy z wału czynnego na wał bierny.
Dzięki przesunięciu hipoidalnemu uzyskuje się wydłużenie czynnej długości zębów (podobnie jak w parze kół ślimak-ślimacznica przekładni ślimakowej), co ma wpływ na wytrzymałość i obciążalność przekładni hipoidalnej. Sprawność przekładni hipoidalnej jest odwrotnie proporcjonalna do przesunięcia hipoidalnego i maleje wraz z jego zwiększeniem. W zależności od przełożenia i wielkości mechanicznej naszych przekłdni hipoidalnych, sprawność ich zawiera się w przedziale od 94% do 88%
Najważniejsze cechy techniczne przekładni hipoidalnych THF:
1. Większa obciążalność niż przekładni stożkowych, dzięki wydłużeniu czynnej długości zęba.
2. Większy moment wyjściowy niż w przekładniach ślimakowych o takich samych wymiarach gabarytowych.
3. Wysoka cichobieżność w porównaniu do innych przekładni o tych samych przełożeniach.
4. Równomierność przekazywania momentu obrotowego.
5. Wysoka sprawność w stosunku do innych przekładni o tych samych przełożeniach, w szczególności do przekładni ślimakowych.
6. Korzystne warunki smarowania. Dzięki temu przekładnia nie grzeje się jak np. przekładnia ślimakowa.
7. Może pracować w obu kierunkach. 8. Szeroki zakres dostępnych przełożeń, od i=7,5 do i=300.
Dlaczego warto zamienić swoją przekładnię ślimakową na naszą przekładnię hipoidalną?
1. Identyczne wymiary montażowe, jak w wypadku przekładni ślimakowych dostępnych na rynku.
2. Pasują takie same akcesoria montażowe (wałki zdawcze, kołnierze wyjściowe, ramiona reakcyjne), co dla przekładni ślimakowych dostępnych na rynku.
3. Posiadają wyższą sprawność niż przekładnia ślimakowa o takim samym przełożeniu.
4. Uzyskuje się większy moment wyjściowy na wale biernym niż w przekładni ślimakowej o takim samym przełożeniu.
5. Dużo większa żywotność kół zębatych zastosowanych w przekładni hipoidalnej, niż ślimak i ślimacznica zastosowane w przekładni ślimakowej.
6. Wyższa cichobieżność przekładni hipoidalnej niż przekładni ślimakowej.
7. Przekładnia hipoidalna podczas pracy nie grzeje się w takim stopniu co przekładnia ślimakowa o takim samym przełożeniu.
8. Może pracować lewo-prawo w systemach nawrotnych.