PRZEDSZKOLAKI
Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien
Biała Monika
Wydawnictwo: Fraszka Edukacyjna
ISBN:[zasłonięte]978-83309-84-0
Format: 16,5x23,5 cm
Liczba stron: 143
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2008 r.
Język: polski
Drodzy Rodzice przedszkolaków!
Gdy Wasze dziecko kończy trzy latka, często rodzina staje przed decyzją posłania malucha do przedszkola. Matka wraca do pracy, w rodzinie następują duże zmiany. Okres przedszkolny to czas dużych zmian w funkcjonowaniu zarówno samego dziecka, jak i całej rodziny. Oprócz codziennych obowiązków związanych z wychowywaniem dziecka, rodzice mają możliwość obserwowania, jak ono się rozwija i zmienia. Często w rozwoju dziecka pojawiają się wtedy problemy, które mogą być dużym stresem dla małego człowieka i jego rodziców. Większość z nich ma charakter rozwojowy, gdyż rozwój dziecka stwarza „normalne" problemy, które w wieku przedszkolnym będą się ujawniać w zachowaniu, ale niektóre z nich - szczególnie jeśli przeciągają się w czasie - mogą być wskazówką, że dziecko potrzebuje wsparcia. Czasami wsparcia mogą udzielić sami rodzice, po konsultacji np. z nauczycielką w przedszkolu, czy doświadczoną babcią lub ciocią; czasami takie wsparcie powinno być udzielane we współpracy ze specjalistą, np. psychologiem dziecięcym. W tej książce opisane zostały najbardziej typowe trudności, z jakimi może borykać się dziecko w wieku 3-7 lat; podane są także wskazówki, jak można poradzić sobie z nimi samemu lub jak zauważyć moment, kiedy należy zgłosić się po pomoc do specjalisty. (...)
Drodzy nauczyciele przedszkoli!
To jest też książka dla Was. To przecież często nauczyciel przedszkola pierwszy dostrzega, że z dzieckiem dzieje się coś złego. Nauczyciel, wyposażony w wyniesioną ze studiów oraz ustawicznego dokształcania się wiedzę z psychologii i pedagogiki, ma możliwość postawienia hipotezy dotyczącej trudności, z jakimi boryka się dziecko. Ponadto, mimo iż często jest emocjonalnie związany z dzieckiem, potrafi jednak jako profesjonalista wytworzyć zdrowy dystans do podopiecznego, co umożliwia mu obiektywne przyglądanie się jego rozwojowi. Na taki dystans rodzice często nie potrafią się zdobyć. Jeśli nauczyciel wypracuje sobie zaufanie rodziców, łatwiej mu będzie przekazać im wiedzę na temat niepokojącego zachowania dziecka na terenie przedszkola, a w efekcie pomóc maluchowi. Ważna jest przy tym współpraca nauczyciela ze specjalistami, szczególnie psychologami dziecięcymi.