|
Jowita Jagla
Wieczna prośba i dziękczynienie
O symbolicznych relacjach między SACRUM i PROFANUM w przedstawieniach wotywnych z obszaru Polski Centralnej
Warszawa 2009
440 + 279 il., okładka twarda wys. 24 cm
stan dobry
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie............................................9
I. TRADYCJA SKŁADANIA DARÓW WOTYWNYCH
Rozwój gestu wotywnego.................................. 15
Wota starożytne (ciało zredukowane i scalone)............... 15
Wieczny AskJepios..................................... 22
Chrystus Lekarz i Niebiańska Apteka...................... 27
Święci i moc lecznicza.................................... 39
„Lecznicza" świętość................................... 39
Wotum a relikwie — konfrontacja i dialog
(ciało chore wobec ciała uświęconego)..................... 45
Upowszechnienie darów wotywnych....................... 49
„Asortyment wotywny" (materiał, forma, treść)................. 51
Wota woskowe....................................... 51
Ryt opasywania, zawiązywania............................ 55
Wota żelazne, żelazne figurki, łańcuchy..................... 63
Wota srebrne......................................... 66
Tablice wotywne, wota malowane......................... 67
Rozwój gestu wotywnego w Polsce........................... 75
Wota książęce i królewskie.............................. 75
Wota woskowe....................................... 79
Wota metalowe i srebrne................................ 82
Wota jasnogórskie..................................... 85
Wota malowane....................................... 91
II. WOTA METALOWE
Niebo i Ziemia - przenikanie, łączność, odrębność.............. 103
Chmury, kotara, zasłona, theatrum sacrum.................. 103
Giganci............................................. 109
Kwiaty jak relikwie.................................... 110
Arma Christi.........................................112
Gesticulatio.......................................... 115
Mowa ubioru, strój osobisty, strój paradny.................. 117
„Umniejszeni" i „wywyższeni" wobec Matki Boskiej,
czyli o cudownej sukience, która nie wszystkich osłania........ 121
Dziecko.............................................. . 128
Filozofia dzieciństwa. Pielęgnacja, opieka, leczenie, wychowanie. . 128
Zawijaki - argumenty medyczne i historia niewoli dziecięcej .... 137
Ikonografia.......................................... 140
Zwierzę - istota szczególna................................. 147
Funkcja gospodarcza, zwyczaje lecznicze i ochronne........... 147
Wota animalistyczne................................... 157
Tajemnica znaku......................................... 165
Ciało fragmentaryczne, ciało drastyczne, ciało odkupione....... 165
Anatomiczne, ukryte choć jawne.......................... 167
Członki najbliższe..................................... 170
Moja głowa, twarz moja................................ 172
Zęby, robaki, ból i zaklęcie..............................173
Oczy, które patrzą — spojrzenie w tajemnicze zwierciadło.......186
Ropuchy, węże, glisty.................................. 192
Ropucha, symbol Luxurii i Avaritii..................... 192
Osobiste zwierzę Frati Welt i towarzysz Śmierci...........197
Ropucha w aspekcie medycznym — macica wędrująca,
ropucha w ujęciu religijno-magicznym..................202
Ropuchy wotywne..................................205
„Węże brzuszne" i „brzuszne żaby".....................208
Strzały zarazy.........................................213
Historyczny rys epidemiczny..........................213
Symboliczne strzały.................................220
Strzały przynależne świętym..........................230
O sercu płonącym i gorejącym...........................237
Serce — moralność, sumienie..........................237
Średniowieczna symbolika serdeczna, atrybut miłości.......239
Mistyka serca, średniowieczne korzenie, ikonografia........242
Nowożytny rozwój kultu Serca Jezusa...................248
Serce — barokowy emblemat..........................251
III. Wota malowane
Człowiek i Istota Boska...................................261
„Wędrujące" wotum. Od cudu przez cudowne miejsce
do cudownego obrazu...............................261
Cud ............................................261
Miejsce..........................................266
Obraz jako zastępnik obrazu..........................269
Obraz i człowiek...................................271
W procesji ku przebłaganiu..............................273
Przypadków ludzkich nieograniczenie.........................278
NieMOC kołtuna i inne lewiczyńskie cuda..............278
Fenomen kołtuna w teoriach medycznych ...............285
Kołtun ludowy — przyjaciel czy wróg?...................294
Dwa światy, dwa czasy.................................297
Portret „świętych wotywnych"..............................307
Święty Roch — pielgrzym epidemicznego świata..............307
Święty Wincenty Ferreriusz — Anioł Apokalipsy..............314
Święty Antoni Padewski — cudotwórca, kaznodzieja, wizjoner . . . 331
Zakończenie........................................350
Miejsca zachowania omawianych wotów (mapa)............353
Summary..........................................354
Bibliografia ........................................357
Źródła publikowane i niepublikowane........................357
Katalogi Zabytków sztuki w Polsce..........................358
Opracowania...........................................360
Indeks osób........................................404
Spis ilustracji.......................................426
Ilustracje kolorowe.......................................426
Ilustracje czarno-białe ....................................431
WPROWADZENIE
Praktykę ślubów można postrzegać jako najważniejszą ludzka strategię w radzeniu sobie z przyszłością. Spełnia się ona przez swego rodzaju umowę. Z dna wyniszczającej depresji człowiek może podnieść się do wyrażenia formuły „jeżeli — to", ponad niepewnością, jaką niesie ze sobą przyszłość.
Walter Burkert, Starożytne kulty misteryjne
Dary wotywne należą do kategorii obiektów artystycznych, które zbyt często traktowane są w sposób pobieżny, przypadkowy, mało zaangażowany. Ich pozorna forma, słaby warsztat, pewna sztampowość ujęć powodują, że są zaliczane do bogatego, ale jakby „niższego" artystycznie obszaru sztuki ludowej. Proponowana książka ma na celu wzmóc zainteresowanie powyższym tematem, ale też przełamać zastaną stagnację. Przyglądając się szerokiemu repertuarowi wotywnej ikonografii, nie można nie odnieść wrażenia, iż ten typ sztuki jak żaden inny w fenomenalny sposób ujawnia różnorodne, fascynujące oblicze dawnego życia. Wota srebrne, mimo że bardzo symboliczne w swojej wymowie, dysponują szerokim zestawem form obrazowych ujawniających zjawiska cielesne — chorobowe i duchowo-moralne, podejście do zwierząt, stosunek do dzieci. Wota malowane, „uwikłane" w narracyjność przekazu, odsłaniają ideę pielgrzymki, panoramę ludzkich losów, obyczaje. Jednocześnie wota te, jak i wspomniane wota srebrne, przekazują wiele informacji o ówczesnej modzie, meblarstwie, relacjach rodzinnych, strukturach społecznych.
Obraz człowieka i kosmosu jego nieszczęść, chorób, życiowych niepowodzeń, ale też obraz przełamywania owych tragicznych zdarzeń, nadziei i dziękczynienia za otrzymane łaski, na gruncie polskiej historii sztuki nie doczekał się wielu publikacji. Opracowaniami, które już wiele lat temu powinny stanowić źródło inspiracji dla dalszych badań, są artykuły Jacka Olędzkiego, w których przedstawił ogólne założenia, swoistą koncepcję czy też filozofię gestu wotywnego, szczególnie wotów srebrnych - z ich bogatą symboliką i różnorodnością tematyczną. Fakt istnienia darów wotywnych i ich znaczenie w kulturze staropolskiej
odnotowali także Tadeusz Chrzanowski i Marian Komeckr, Michał Gradowski oraz Ryszard Brykowski. Fenomen rozwoju gestu wotywnego jako jednego z podstawowych czynników pielgrzymowania w średniowiecznej kulturze polskiej dogłębnie analizuje Aleksandra Witkowska OSU. Najlepszym i najbogatszym do tej pory opracowaniem sztuki wotywnej jest książka Aleksandra Jaśkiewicza, w której autor porusza wiele zagadnień stylistycznych, obyczajowych i symbolicznych.
Niejako osobne zjawisko stanowią dary wotywne zgromadzone na Jasnej Górze; wiele z tych dzieł sztuki, szczególnie egzemplarze cenne, wybitne i sławne, zostało szczegółowo opracowane w pismach naukowych, wydawnictwach albumowych, katalogach wystaw czy pracach poświeconych złotnicrwu .
O ile na gruncie polskiej historii sztuki wota nigdy nie zyskały przynależnego im szacunku, o tyle wiele miejsca poświęcili tej tematyce historycy, historycy sztuki i etnografowie niemieccy i włoscy. Na wyróżnienie zasługują publikacje autorstwa rodziny Kriss. Liczba owych publikacji, ale też jakość i ukazywane w nich szerokie spektrum zagadnień kulturowych sytuuje familię Kriss na pierwszym miejscu wśród znawców sztuki wotywnej. Jednocześnie publikacje te stanowić mogą niedościgły wzór dla wszystkich, którzy chcieliby o worach pisać, wskazują korpus, na którym można budować poruszane zagadnienia, nic ograniczając się do obrazu zawężonego, ale ujmując wota w bardzo rozległym spektrum historycznym, kulturowym, religijnym. Wiele włoskich i niemieckich publikacji poświęconych jest też wotywnemu malarstwu tablicowemu.
Przedkładana książka została podzielona na trzy rozdziały. Rozdział I, Tradycja składania darów wotywnych, prezentuje fenomen gestu wotywnego, jego narodziny i rozwój w starożytności, a także ewolucję boga wotywnego Asklepiosa w Niebiańskiego Lekarza — Chrystusa. W rozdziale tym podjęto próbę konfrontacji obrazu świeckiego ciała rozczłonkowanego (wotów) i ciała uświęconego (relikwii). W dalszej części ukazano bogactwo asortymentu wotywnego: rozwój i znaczenie wotów woskowych, srebrnych i malowanych, zarówno europejskich,
jak i polskich. Rozdział II, Wota metalowe, przedstawia bogactwo symboliki wotów srebrnych: relacje między bóstwem a człowiekiem, ujmowanie świętości, obraz dzieci, zwierząt i wreszcie bogaty repertuar znaków w postaci serca, strzały, ropuchy i części anatomicznych. Rozdział III, Wota malowane, proponuje przegląd tematyki obecnej w malowanych tablicach wotywnych, jest to przede wszystkim rejestracja cudu, panorama ludzkich nieszczęść, chorób, katastrof, wreszcie wizerunek „świętych wotywnych" (św. Rocha, św. Antoniego Padewskiego i św. Wincentego Ferreriusza).
W książce nie podjęto analizy stylistycznej i warsztatowej, po pierwsze z uwagi na fakt, iż jesc to nader trudne przedsięwzięcie, a w wielu przypadkach wręcz niewykonalne, wota bowiem często są zachowane w sposób wykluczający bliższy kontakt. Mieszczą się w szklanych gablotach, niekiedy na znacznych wysokościach, bądź stanowią organiczną całość z cudownymi obrazami. Poza tym głównym celem książki było właśnie odejście od rozważań stylistycznych i skupienie całej uwagi na wartościach tematycznych. Podjęcie zagadnienia warsztatów złotniczych czy rzemieślniczych spowodowałoby niewątpliwy dysonans, a także znaczący wzrost objętości pracy.
Niniejsza książka nie powstałaby bez pomocy i zaangażowania wiciu osób. Szczególnie chciałabym podziękować Państwu Marii i Michaelowi Sebaldom z Bambergu — za poświęcony mi czas, odbyte wspólnie podróże i ogromną pomoc w realizacji badań na terenie Niemiec. Dziękuję także Joannie Matuszak z Uniwersytetu Indiana za wsparcie i pomoc w uaktualnianiu bibliografii oraz Profesorowi Zbigniewowi Bani za dzielenie się wiedzą, nieocenione rady i niewyczerpaną cierpliwość. Podziękowania składam także Państwu Teresie i Józefowi Macjonom, dyrektorowi Muzeum Zamku w Łęczycy Andrzejowi Boruckiemu oraz Piotrowi Srrzyżowi. Wreszcie dziękuję moim Rodzicom i Państwu Profesorom Ewie i Jerzemu Wolskim — za wszystko.
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, za granicę, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|