Książka pokazuje korzenie, początki i rozwój realizmu magicznego we literaturze światowej na wybranych przykładach. Autorka zwraca uwagę, że nurt ten – choć rzeczywiście swego czasu kojarzył się z Ameryką Łacińską – występuje w literaturze innych kontynentów. Jego ewolucja pokazana jest poprzez panoramę utworów literackich z Europy, obu Ameryk, Afryki, Azji i Australii, zorganizowanych wokół charakterystycznych tematów, motywów i struktur, takich jak: obecność nieobecnych, czyli zamglona granica między światem żywych i umarłych, metamorfozy, skrzydlate postacie mocno stąpające po ziemi, magiczne struktury czasu i czasoprzestrzeni.
… autorka śledzi historię powstania i zastosowań pojęcia „realizm magiczny”. Cały ten wywód świadczy o doskonałym rozeznaniu w prezentowanej tematyce i obszernej a wielojęzycznej literaturze teoretycznej jej poświęconej, a przede wszystkim o oryginalności myślenia, idącego na przekór obowiązującym w tej dziedzinie schematom myślowym i matrycom pojęciowym.
Książka otwiera dyskusję nad zakresem zjawiska i może nam pozwolić na lepsze zrozumienie związków, jakie istnieją pomiędzy na pozór diametralnie różniącymi się miedzy sobą literaturami i kulturami.
…podejmowana przez autorkę tematyka jest nie tylko interesująca dla miłośników literatur wszystkich kontynentów, lecz także – wciąż aktualna, o czym świadczyć może włączenie do zbioru omawianych książek dzieł napisanych już w najnowszym stuleciu.
Z recenzji prof. dr. hab. Jerzego Jarzębskiego
Katarzyna Mroczkowska-Brand, romanistka, hiszpanistka, komparatystka i tłumacz. Ukończyła romanistykę na UJ. Studia podyplomowe zakończone doktoratem na University of Rochester, N.Y., USA. Na Uniwersytecie Jagiellońskim prowadziła zajęcia na filologii hiszpańskiej. Obecnie jest pracownikiem Katedry Komparatystyki Literackiej – Wydział Polonistyki. Jej zainteresowania obejmują: dramat europejski przełomu XVI i XVII wieku, literaturę łotrzykowską, problemy zagubienia miedzy kulturami we współczesnej literaturze światowej, REALIZM MAGICZNY. Jest autorką książki
The Theatrum metaphor in Spanish and English drama, 1570–1640 oraz wielu artykułów i esejów historycznoliterackich