Rozruch z prostownikiem: Prostownik i wspomaganie rozruchu w samochodach: osobowych, transit, bus, maszynach budowlanych itp. Urządzenie prostownikowe do ładowania akumulatorów i wspomagania rozruchu. Spełnia wymagania norm europejskich w zakresie bezpieczeństwa i kompatybilności elektromagnetycznej /EMC/. Prostownik przeznaczony jest do ładowania eksploatacyjnego akumulatorów ołowiowych otwartych i "bezobsługowych stosowanych w samochodach osobowych, maszynach drogowych i budowlanych. posiadających instalację elektryczna 12 V lub 24 V oraz dodatkowo do wspomagania rozruchu silników spalinowych benzynowych i wysokoprężnych. Dla przykładu mocy tego rozruchu (400A) podamy moc przykładowych akumulatorów: - Akumulatory 55Ah (benzyniaki do 1,4) mają prąd rozruchu około 450A
- Akumulatory 70Ah (benzyniaki 2.0 diesel 1.9) mają prąd rozruchu około 550A
- Akumulatory 90Ah (bardzo duże benzyniaki lub diesle) mają prąd rozruchu około 750A
Przykład 1. Mamy starego diesla, którego akumulator 70Ah przeżył już swoje spodziewamy się prądu rozruchu jako 60% wartości podanej na etykiecie czyli 60%*550A=330A tak więc podpinając DINAMIK 440 wzmocnimy prąd o 400A czyli 330+400 A=730A co spowoduje rozruch silnika jednak prąd jest zbyt duży. W taki przypadku zaleca się wspomaganie rozruchu prądem ładowania (przełączniki na Zając, Max i Charge Ladung).
Przykład 2. Mamy do czynienia z akumulatorem 190Ah (bardzo duży akumulator) którego prąd rozruchu wynosi 900A Wyładowaliśmy go przy próbach odpalania więc przewidujemy jego moc na 35% mocy znamionowej czyli w 35%*900A=315A, jak widać w tym przypadku po podłączeniu DINAMIK 440 suma prądów z akumulatora i rozruchu wyniesie 715A co może nie wystarczyć do rozruchu zimnego silnika. W takim przypadku ustawiamy prostownik DINAMIK 440 na szybkie ładowanie (przełączniku ustawiona na zając, max i charge ladung) ładujemy 1-5minut zwiększając moc akumulatora do 45% po czym włączamy rozruch (facet z korbą) i próbujemy odpalić nasz wóz. W przypadku akumulatora wyładowanego i niskich temperatur otoczenia zaleca się wcześniejszcz podładowanie akumulatora. Posiada możliwość regulowania charakterystyki wyjściowej tzn. uniezależniania jej od wahań napięcia sieciowego.Czas ładowania akumulatorów zależy od ich pojemności znamionowej i stopnia rozładowania.
Prostowniki przystosowane są do zasilania z sieci 230V. Wyposażone są w przełącznik wyboru napięcia ładowania. Odporne są na zwarcie przewodów wyjściowych, na przeciążenia i odwrotne przyłączenia do biegunów akumulatora.
Wyposażone są w zabezpieczenie termiczne przed nadmiernym nagrzewaniem się transformatora wskutek np. zwarcia ogniwa w akumulatorze.
|