Agata Aleksandra Kluczek
Studia nad propagandą polityczną w Cesarstwie Rzymskim (II–III w.)
Format A5 14,8 X 21,0 cm.
Rok wydania 2006.
Stron 165.
OPIS
Prezentowane w niniejszym tomie studia dotyczą kolejno kilku różnych, lansowanych na monetach, wątków ideologii i propagandy rzymskiej skupionej wokół osoby cesarza. To on bowiem pozostaje w centrum zainteresowania w każdym ze szkiców. Pokazują one różne sposoby budowania charyzmy imperatora rzymskiego doby Cesarstwa oraz wciąganie do takich zadań różnych tematów ideologicznych.(...)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 5
I. Bogini Roma w propagandzie imperialnej Antoninów i władców okresu kryzysu III stulecia.Analiza porównawcza występowania motywu
w mennictwie cesarskim 19
II. Znaczenie ideologiczne wspólnych wyobrażeń Romy, Wiktorii, Felicitas i cesarza rzymskiego w mennictwie Kommodusa, Tacyta i Probusa 55
III. Władca wobec kryzysu państwa.
Portret polityczny Galliena jako element propagandy
imperialnej w III w. 82
IV. Cesarz rzymski i bogowie.
Źródła numizmatyczne o boskiej inwestyturze
Aureliana.. 104
Resume 133
Wykaz skrótów bibliograficznych 143
Ilustracje 147
Indeks postaci starożytnych 154
Indeks autorów nowożytnych 157