WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ ................................................. 71. WSTĘP .................................................................... 111.1. Wprowadzenie ........................................................ 111.2. Specyfika projektowania konstrukcji obiektów pływających ............ 121.3. Zakres pracy........................................................ 14CZEŚĆ 1.2. WPROWADZENIE W NIEKTÓRE ELEMENTY TEORII PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI MORSKICH OBIEKTÓW PŁYWAJĄCYCH ............................................ 21
2.1. Ogólny zarys tematyki ............................................... 21
2.2. Metodyka, zasady i kryteria projektowania ........................... 23
2.2.1. Klasyfikacja metod i zasad projektowania ..................... 23
2.2.2. Projektowanie na podstawie przepisów klasyfikacyjych ......... 26
2.2.3. Projektowanie na podstawie częściowych wskaźników bezpieczeństwa i projektowanie racjonalne .................... 29
2.2.4. Kryteria i ograniczenia projektowania konstrukcji............ 30
2.3. Optymalizacja konstrukcji ........................................... 31
2.4. Niezawodność i bezpieczeństwo konstrukcji ........................... 32
2.4.1. Uwagi wprowadzające .......................................... 32
2.4.2. Ogólne warunki bezpieczeństwa ................................ 33
2.4.3. Projektowe miary bezpieczeństwa i niezawodności .............. 36
2.4.4. Metody oceny ryzyka i niezawodności w projektowaniu .......... 40
2.5. Czynniki technologiczne i materiałowe ............................... 42
2.6. Nowe koncepcje konstrukcyjne ........................................ 45
CZEŚĆ 2.
3. IDENTYFIKACJA CECH PROBABILISTYCZNYCH KONSTRUKCJI.............. 493.1. Modele stochastyczne imperfekcji płyt okrętowych.................... 49
3.2. Wpływ imperfekcji na wytrzymałość płyt okrętowych ................... 53
3.3. Modele statystyczne własności mechanicznych stall kadłubowych ....... 57
4. ANALIZA NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA KONSTRUKCJI ...... 654.1. Niezawodność konstrukcji kadłuba okrętowego......................... 65
4.2. Niezawodność konstrukcji pojazdów głębinowych ....................... 73
4.2.1. Jakościowa analiza ryzyka zniszczenia kadłuba ................ 73
4.2.2. Analiza wytrzymałościowych stanów granicznych ................ 74
5. TECHNOLOGICZNOŚĆ I TOLERANCJE WYKONAWCZE ................. 835.1. Technologiczność konstrukcji okrętowych............................. 83
5.2. Tolerancje ugięć technologicznych płyt okrętowych ................... 87
6. DOBÓR MATERIAŁÓW KONSTRUKCYJNYCH......................................... 956.1. Ogólne zasady doboru stali na konstrukcje kadłubowe ................. 95
6.2. Zastosowanie stali o podwyższonej wytrzymałości ..................... 96
6.2.1. Uwagi wprowadzające .......................................... 96
6.2.2. Zagadnienia ogólno-projektowe i wytrzymałościowe............. 97
6.2.3. Zagadnienia technologiczne i ekonomiczne .................... 102
7. WSPOMAGANIE KOMPUTEROWE PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI ....... 1057.1. Wspomaganie projektowania konstrukcji statków ...................... 105
7.2. Wspomaganie projektowania konstrukcji pojazdów głębinowych ......... 110
8. NIEKTÓRE ZAGADNIENIA SZCZEGÓLNE PROJEKTOWANIA KONSTRUKCJI ......... 1138.1. Wprowadzenie ....................................................... 113
8.2. Parametryczne badania optymalizacyjne i projektowanie na podstawie przepisów klasyfikacyjnych ......................................... 113
8.2.1. Uwagi wstępne ............................................... 113
8.2.2. Konstrukcje statków......................................... 114
8.2.3. Konstrukcje pojazdów głębinowych ............................ 117
8.3. Konstrukcja dużych statków na ładunki masowe ....................... 119
8.3.1. Uwagi wstępne ............................................... 119
8.3.2. Zagadnienia ogólno-projektowe ............................... 120
8.3.3. Wytrzymałość ogólna kadłuba ................................. 122
8.3.4. Szczególne rozwiązania konstrukcyjne ........................ 126
8.4. Konstrukcja statków rybackich ...................................... 135
8.5. Konstrukcja jednostek o specjalnej konfiguracji kadłuba ............ 139
8.6. Konstrukcja pojazdów głębinowych ................................... 142
LITERATURA ................................................................. 147A. Przywołane prace innych autorów ...................................... 147
B. Przywołane prace własne autora ....................................... 153