Zawartość niniejszego opisu jest wartością intelektualną, chronioną prawem autorskim. Reprodukcja całości lub części tekstu zawartości niniejszej witryny internetowej jest zabroniona bez pisemnej zgodny Projekcja Sp. z o.o. (właściciela marki projektor.pl).
Hollywood 3D w Twoim własnym domu - Panasonic PT-AT6000
Projektor Panasonic PT-AT6000E to kolejny bardzo udany model z serii kinowej Panasonica, który zapewni Tobie i Twoim bliskim doskonałą rozrywkę podczas oglądania filmów, relacji sportowych czy gier wideo.
Panasonic, w trakcie procesu ulepszania modelu PT-AT5000 położył nacisk na poprawę obrazu 3D, który jest w tej chwili jednym z najbardziej pożądanych przez fanów kina domowego aspektów. Na pierwszy rzut oka - model AT6000 (znany również, jako PT-AE8000 na rynku amerykańskim) różni się przede wszystkim wyższą jasnością (2400 ANSI lm bardzo przydatne przy projekcjach 3D) i imponującym kontrastem na poziomie 500 000:1. Zwiększenie jasności przy projekcji 3D jest bardzo istotne, ponieważ używanie okularów powoduje znaczny spadek jasności obrazu. Dzięki, aż o 20% wyższej jasności (w porównaniu do PT-AT5000E) możemy cieszyć się obrazem 3D FULL HD bez martwienia się o jasność projekcji.
W poniższym artykule staraliśmy się opisać i wytłumaczyć wszystkie elementy, które zostały ulepszone i jeszcze bardziej dopracowane w stosunku do poprzedniego modelu (AT5000).
Naszą wiedzę i jej rzetelność możemy zagwarantować z kilku powodów:
1. Autoryzacja Panasonic Marketing Europe Oddział w Polsce - do sprzedaży projektorów do kina domowego (PT-AH1000, PT-AT6000), która wymaga posiadania np. demo projektora i odpowiedniej salki prezentacyjnej.
2. Certyfikacja ISF (Imaging Science Foundation) - potwierdzająca rzetelną i profesjonalną wiedzę na temat sygnałów i kalibracji urządzeń. Szef tej organizacji, będący wielkim autorytetem w świecie obrazu - pan Joel Silver, którego znamy osobiście, potwierdził nam, że projektory Panasonic mają ogromne możliwości i osiągają wspaniałe wyniki pod kątem wierności odwzorowanego obrazu.
3. Uczestnictwo w targach elektroniki IFA (Berlin - Wrzesień 2012) - gdzie odbyła się premiera europejska modelu AT6000 - na dole opisu znajduje się krótki filmik z tych targów - z udziałem szefa marketingu na Europę z ramienia Panasonic, panem Hartmut Kulessa.
4. Uczestnictwo w oficjalnej premierze w Polsce (Warszawa - Październik 2012) - prezentacja możliwości sprzętu dla autoryzowanych dealerów w profesjonalnym kinie w jednym z klubów dla osób VIP (w sali dla VIP).
5. Uczestnictwo w konferencji, mającej na celu podsumowanie roku przez Panasonic - w Amsterdamie w lutym 2013.
oraz to, co naszym zdaniem jest najważniejsze:
5. Nie sprzedajemy pudełka - tylko rozwiązanie, które znamy i używamy:
a). posiadamy projektory DEMO - dzięki czemu mamy przyjemność przeprowadzania licznych prezentacji dla klientów - z wykorzystaniem nośników Blu-Ray 3D w naszej sali prezentacyjnej
b). posiadamy instalatorów i montujemy kompleksowo sprzęt w domach naszych klientów - więc wiemy, jak zgrać wszystko ze sobą i uniknąć niepotrzebnych problemów
c). prowadzimy serwis gwarancyjny i pogwarancyjny projektorów oraz posiadamy lampy do wszystkich modeli w bardzo atrakcyjnych cenach
d). potrafimy skalibrować urządzenie pod kątem konkretnego pomieszczenia (co z tego, że w laboratorium projektor jest doskonały, skoro w naszej salce mamy zupełnie inne warunki - kalibracja to jak tunning samochodu - umożliwia uzyskanie maksimum możliwości urządzenia).
Poniżej szczegółowe omówienie poszczególnych zmian i ulepszeń w modelu AT6000 wraz z naszym komentarzem.
Jaśniejsze obrazy i doskonała czystość koloru
Nowa lampa 220W zwiększa efektywność świetlną projektora, aby zapewnić jaśniejszy obraz, nawet w czasie oglądania w 3D, z zachowaniem niezwykle czystych barw. Zdolny do wyświetlania obrazu z jasnością 2400 ANSI lumenów, PT-AT6000E uwalnia piękno obrazu 2D/3D Full HD, wyświetlanego na ekranach o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia, na przykład wokół filtrów polaryzacyjnych, została zwiększona poprzez zastosowanie specjalnej powłoki na czerwone i zielone soczewki pojemnościowe tak, aby korygować zniekształcenia światła po podziale na trzy podstawowe kolory.
W celu osiągnięcia maksymalnej czystości i ostrości obrazów HD, ten zaawansowany system optyczny został wyposażony w obiektyw zoptymalizowany do Full HD. Składa się on z 16 soczewek w 12 grupach wraz z dwiema asferycznymi soczewkami o dużej średnicy oraz dwoma soczewkami ED (extra low dispersion) o wysokiej przewodności świetlnej. Każda soczewka jest precyzyjnie skalibrowana w celu zapewnienia jednakowej ostrości od środka obrazu po jego krawędzie. Dzięki temu PT-AT6000E wyświetla oszałamiająco czyste i piękne obrazy.
Panele LCD z niesamowitym odświeżaniem 480Hz
Nowe panele LCD z odświeżaniem 480Hz - Nowa technologia umożliwia panelom pracę z częstotliwością 480Hz, co przekłada się na większą ostrość i dużo bardziej komfortowy odbiór obrazów 3D (brak efektu migotania i przenikania). Matryce LCD zawierają pionowo ułożone molekuły ciekło-krystaliczne z nieorganicznymi powłokami, istotnie wydłużającymi czas ich życia. Gdy nie jest podawane napięcie, molekuły ustawiają się prostopadle do podłoża, zmniejszając ilość niepożądanego światła wydostającego się przez obiektyw, co przekłada się na znaczne zwiększenie kontrastu.
Krystaliczne panele "Pure Contrast"
Kolejnym elementem, mającym wpływ na kontrast, są specjalnie zaprojektowane pod kątem paneli LCD, tzw. "pure contrast plates", czyli krystaliczne elementy umieszczone za matrycami LCD, które korygują strumień światła przechodzący przez panele, zapobiegający niechcianym wyciekom światła i poprawiając poziom czerni. Elementy te zostały wprowadzone już modelu PT-AE4000, ale są cały czas udoskonalane, co potwierdzają wyniki pomiarów jakości obrazu.
Filtry "Pure Color" - optymalizacja czystości kolorów RGB i zakresu barw zgodnych z HDTV
Zastosowanie nowych filtrów ma na celu poprawienie głębi uzyskiwanej na obrazie czerni (tzw. "deeper black"), a także zoptymalizowanie poziomu poszczególnych kolorów podstawowych (czerwony, niebieski, zielony). Strumień światła z nowej lampy UHM jest korygowany tak, aby umożliwiał uzyskanie zakresu barw zgodnego ze standardem HDTV (Rec. 709).
Dzięki takim elementom możliwe jest skalibrowanie projektora i uzyskanie dokładnie takiego zakresu barwowego, jak określają standardy wg. których tworzone są np. filmy w Hollywood.
Dynamiczna przesłona nowej generacji - "Dynamic Iris Pro"
Dynamiczna przesłona na dobre zadomowiła się w projektorach do kina domowego. Kolejna generacja zastosowana w modelu PT-AT6000 charakteryzuje się bardzo dużą precyzją i dzięki analizie materiału klatka po klatce, optymalnie dopasowuje potrzebny poziom światła, co zapewnia lepszą dynamikę obrazu.
Przesłona działa niesłyszalnie i reaguje niezauważalnie - nie są to czasy pierwszych systemów IRIS, gdzie działały one jedynie przy bardzo ciemnych scenach i do tego było słychać, jak "źrenica" się zamyka lub otwiera.
Wszystkie wymienione elementy wyżej elementy mają za zadanie optymalizować zakres kolorów i poprawiać kontrast i możemy potwierdzić, że robią to w sposób bardzo dobry.
Finalny efekt jest niesamowity - bo osiągnięto kontrast na poziomie 500 000:1, a kolory są bardzo naturalne.
Brak efektu pikseli dzięki technologii "Smooth Screen"
Kolejne ulepszenie technologii wygładzania pikseli powoduje, że nawet przy podejściu do ekranu nie widzimy charakterystycznej dla standardowych projektorów XGA tzw. siatki pikseli. Na naszym ekranie o szerokości 2 metrów, trzeba się mocno wysilać stojąc przy ekranie, żeby zaobserwować siatkę pikseli. Z minimalnie większej odległości nie jesteśmy w stanie zobaczyć pojedynczych pikseli. Obraz jest praktycznie tak gładki, jak analogowy.
7 standardowych trybów wyświetlania obrazu
Panasonic wyposażył swój projektor w 7 predefiniowanych trybów, które odpowiadają na większość zgłaszanych przez użytkowników potrzeb. Oczywiście jest również możliwość definiowania własnych ustawień. Mamy zatem do wyboru:
- Normal - tryb do oglądania np. programów sportowych
- Dynamic - tryb o najwyższej jasności i zwiększonej ostrości (sharpness)
- REC. 709 - tryb zgodny ze standardem HDTV z temperaturą kolorów ustawioną na 6500 K
- D-Cinema - tryb zgodny ze standardem SMPTE RP 431-2 - z temperaturą kolorów ustawiona na 6300 K
- Cinema 1 - tryb wprowadzony i udoskonalony przez specjalistów z Hollywood - pod kątem oglądania filmów
- Cinema 2 - tryb dedykowany do filmów akcji lub animacji (żywe kolory)
- Game - dedykowany do gier ze specjalnym opóźnieniem klatkowym
Nowy etap w technologii obrazu trójwymiarowego - "3D Motion Remaster"
W modelu PT-AT6000 chyba największy nacisk położono na ulepszenie obrazu w technologii 3D. Model PT-AT5000 posłużył jako poligon doświadczalny, który dostarczył wielu cennych informacji, nad którymi dział R&D Panasonica mógł pracować w celu osiągnięcia lepszych efektów.
Jednym z największych problemów przy projekcji 3D jest zbyt niska jasność z powodu zastosowania różnych filtrów (w tym przypadku aktywnych okularów) oraz efekty zniekształcające obraz.
Jednym z efektów, które zauważono podczas oglądania materiałów 3D jest efekt od nazwiska badacza Macha-Dvoraka, przejawiający się tym, że obiekt, który powinien przesuwać się w jednej linii np. z lewa na prawą stronę ekranu, wydaje się, że faluje (raz jest bliżej, raz dalej). Aby wyeliminować ten efekt, wprowadzono właśnie funkcję 3D Motion Remaster.
Jej działanie można zaobserwować na poniższym rysunku:
Celem tej funkcji jest wyeliminowanie nieprawidłowego odbierania obrazu 3D jeżeli chodzi o odbiór położenia obiektu w trakcie jego ruchu.
Dzięki technologii 480 Hz zastosowanej w panelach w PT-AT6000E wydłużono czas przepuszczania światła o 1.5 raza, co w połączeniu z technologią przesyłania obrazu poprawiło jasność obrazu oraz zminimalizowało negatywne efekty jak podwójny obraz przy nachodzeniu się obrazów lewego i prawego czy też tzw. crosstalk (otoczka wokół przedmiotów).
System standardowy (niska jasność) Wyższa jasność, ale efekt crosstalk System 480Hz (wysoka jasność)
Frame Creation 2 - eliminacja skakania obrazu
System tworzenia dodatkowych (interpolowanych) klatek w celu eliminacji efektu skokowego przesuwania się obrazu, który może powstawać przy projekcjach sygnału 24p (kinowy standard 24 klatki/s), który jest niezgodny z systemem PAL (25 klatek/s).
Konwersja 2D > 3D
Projektor obsługuję konwersję obrazów 2D do 3D w jednym z 5 trybów, które możemy wybrać w zależności od używanego sygnału.
Okulary Panasonic VIERA 3D Eyewear (opcjonalne, nie ma w zestawie)
Do oglądania obrazów 3D potrzebne jest dokupienie dedykowanych okularów Panasonic VIERA 3D Eyewear. PT-AT6000E do projekcji 3D używa technologii sekwencyjnej. Oprócz okularów nie jest wymagany żaden dodatkowy sprzęt, ponieważ projektor posiada wbudowany emiter podczerwieni 3D.
Zewnętrzny Emiter podczerwieni 3D
Dla większych instalacji (większa liczba osób) można dokupić zewnętrzny emiter ET-TRM110 umożliwiający synchronizację na dystansie do 10 metrów.
Niezwykle szczegółowy obraz - "Detail Clarity Processor 4"
Dzięki zaimplementowaniu specjalnego przetwarzania obrazu, uzyskano pozbawiony zakłóceń i wyostrzony obraz, dzięki czemu widać dużo więcej szczegółów, a obraz jest bardzo naturalny.
Obraz standardowy Detail Clarity Processor 4 z dynamiczną analizą obrazu.
Korygowanie ustawień 3D
Projektor posiada (niedostępne wcześniej) funkcje do korekcji obrazu 3D, dzięki czemu możliwe jest korygowanie wielu ustawień.
Automatyczne ustawienia są predefiniowane w powiązaniu z wielkością ekranu, którą wybieramy z poziomu menu (od 40" do 300" przekątne). Jednak najciekawszą funkcją jest 3D Viewing Monitor, który umożliwia analizę w czasie rzeczywistym paralaksy 3D (odchyleń w kierunku użytkownika i w głąb ekranu). Działanie tej funkcji jest widoczne poniżej.
Tryb 3D Viewing Monitor - uruchomiony w trzech różnych trybach.Możliwe jest także korygowanie ustawień osobno dla klatki lewej i prawej (jasność, kontrast, nasycenie itp.), co w niektórych przypadkach może okazać się niezwykle pomocne (przy występowaniu różnic dla poszczególnych sygnałów, spowodowanych innymi warunkami przy nagrywaniu obrazu dwoma obiektywami 3D).
3D Picture Balans
Inteligentna optyka z detekcją formatu sygnału
Projektor umożliwia zapamiętanie do sześciu ustawień funkcji zoom i focus (powiększenie i ostrość obrazu). Jest to funkcja przydatna przy zmiennych formatach w jakich występują filmy (16:9, 4:3, 2.35:1). Możliwe jest ręczne przywoływanie konkretnych ustawień, lub ustawienie automatyczne (projektor rozpoznaje format źródła sygnału i dopasowuje obraz. Należy pamiętać, że niestety w tym modelu nie mamy elektrycznie przesuwanego obiektywu (jedynie zoom i focus). Celem tej funkcji jest maksymalizacja wielkości obrazu na danym ekranie bez straty jakości.
Automatyczne dopasowywanie parametru zoom i focus do formatu obrazu
Dwukrotny Zoom optyczny i Lens Shift w dużym zakresie
Projektor PT-AT6000E ma bardzo duże możliwości jeżeli chodzi o sposób montażu. Możemy uzyskać zarówno duży obraz z małej odległości jak i niezbyt duży z drugiego końca pomieszczenia. Projektor nie musi być w centralnym punkcie obrazu, ponieważ możemy fizycznie przesunąć obiekty (bez straty jakości obrazu).
Możliwy sposób montażu projektora PT-AT6000 w przykładowym pomieszczeniu.
Zaawansowana korekcja krzywej Gamma
Wartość krzywej Gamma jest niezwykle istotnym parametrem, wpływającym na finalny efekt oglądanego obrazu - odpowiada między innymi za różnicę jasności pomiędzy poszczególnymi elementami na obrazie. (…) Jest to ustawienie, które niezwykle cieszy osoby, które interesują się kalibracją obrazu. Do dyspozycji mamy ustawienia w 15 punktach dla każdego koloru osobno.
Tryb kalibracji "Split Adjust"
Dla podstawowych ustawień korekcji obrazu doskonała jest funkcja, dzięki której możemy zamrozić dowolny obraz i widząc obraz przed i po zmianach dokonywać odpowiednich decyzji.
Obraz korygowany
Korekcja kolorów - funkcja "Cinema Color Management Premium"
Zaawansowana korekcja kolorów umożliwia, ustawienie dla sześciu kolorów osobno, także poprzez wybraniu określonego punktu na ekranie. Kolory do korygowania (czerwony, zielony, niebieski, cyjan, magenta oraz żółty).
Korekcja ustawień koloru poprzez wybranie fragmentu obrazu.
Bogaty panel złącz wejścia/wyjścia
Projektor AT6000 wyposażony jest w 3 złącza HDMI zgodne ze standardem x.v.Color oraz Deep Color. Dzięki czemu możliwe jest przetwarzanie 12-bitowego zakresu kolorów (ponad 68 miliardów kolorów). Dostępne są również tradycyjne złącza (VGA, Component, S-Video, Composite Video), a także złącze wykorzystywane do sterowania (RS-232).
Ciekawym rozwiązaniem jest obecność dwóch złączy tzw. Trigger - którymi można sterować niezależnie np. ekranem i oświetleniem.
VIERA Link - integracja z innymi urządzeniami Panasonic
Projektor Panasonic PT-AT6000E wspiera system VIERA Link, który pozwala na wzajemną komunikację pomiędzy różnymi elementami systemu (np. odtwarzacz Blu-Ray, zestaw głośników itp.).
Żywotność lampy w projektorze
Nowej generacji lampy w projektorze posiadają deklarowany cykl życia na poziome do 5000 godzin pracy (w trybie ekonomicznym). Wymiana lampy i filtra powietrza jest prosta i możliwa bez zdejmowania projektora z uchwytu.
Wymiana lampy i filtra w projektorze.
Pozostałe funkcje i parametry
- Kompatybilność z 24p
- Automatyczne rozpoznawanie sygnału 3d (side by side, top and bottom)
- Niezależne ustawianie parametru Sharpness dla pionu i poziomu
- Progresywne skanowanie - 3/2 pull down
- 16 zestawów ustawień obrazu, które mogą być przechowywane w pamięci projektora
- wbudowane wzorce do ustawiania obrazu (test patterns)
- bardzo cicha praca - 22 dB (w trybie ECO)