Project Gotham Racing jest grą wyścigową wydaną na konsolę Xbox. Za jej prequel można uznać wydaną w 2001 roku na platformę Sega Dreamcast grę Metropolis Street Racer. Project Gotham Racing zasadniczo można zaliczyć do gatunku gier wyścigowych, jednakże specyfika jej najważniejszego trybu gry - Kudos nasuwa uzasadnione porównania z serią zręcznościówek Tony Hawk’s Pro Skater.
Project Gotham Racing jest grą wyścigową wydaną na konsolę Xbox. Za jej prequel można uznać wydaną w 2001 roku na platformę Sega Dreamcast grę Metropolis Street Racer. Project Gotham Racing zasadniczo można zaliczyć do gatunku gier wyścigowych, jednakże specyfika jej najważniejszego trybu gry - Kudos nasuwa uzasadnione porównania z serią zręcznościówek Tony Hawk’s Pro Skater.
Rozgrywka toczy się w czterech miastach – Tokio, San Francisco i w Londynie. Każde z miast podzielone jest na trzy dzielnice (np. Shinjuku w Tokyo, czy Wharf Fisherman w San Francisco). Na każdą z dzielnic składa się 17 torów, co daje łączną sumę 204 tras. W rzeczywistości poszczególne trasy w dzielnicach różnią się niekiedy drobnymi detalami, ale nawet takie kosmetyczne zmiany nie pozwalają się szybko znudzić się jazdą.
Project Gotham Racing jest pierwszym tytułem od czasów Need for Speed: High Stakes, którego autorzy uzyskali licencję od Porsche i Ferrari na umieszczenie samochodów w grze. I tak do dyspozycji oddano graczowi: pięć modeli Ferrari (dwa warianty F355, dwa 360 i mocne F50) oraz trzy modele Porsche (Boxster S, 996 GT2 i Carrera GT). Nie są to jednak jedyne samochody w grze. Łączna liczba pojazdów nie przekracza jednak trzydziestu.
Gra daje do wyboru trzy tryby rozgrywki na czele z najważniejszym: trybem Kudos (po angielsku prestiż). Tryb ów oferuje 12 wyzwań, składających się z 4 do 5 zadań, które należy wykonać w trakcie jazdy. Istnieje dziewięć typów zadań od zręcznościowych, wymagających sprytnej i precyzyjnej jazdy po zwykłe wyścigi przeciwko jednemu kierowcy lub grupie samochodów. Każdemu z zadań przypisana jest minimalna liczba punktów Kudos, która jest wymagana do otrzymania złota, srebra lub brązu. Nie jest możliwe ukończenie wyzwania bez wcześniejszego uzyskania co najmniej kompletu brązów w poszczególnych zadaniach.
Kudos nie jest jedynym trybem gry w Project Gotham Racing. Gra oferuje jeszcze dwa inne tryby: arcade i quick race. Szybki wyścig pozwala na ściganie się na jednym z czterech poziomów trudności z pięcioma innymi samochodami (po cztery wyścigi w każdym mieście). Tryb zręcznościowy jest serią 16 wyzwań z gatunku tych z którymi gracz zmaga się w trybie Kudos. Dodatkowo istnieje jeszcze tryb time attack umożliwiający bicie rekordu przejazdu na jednej z 204 tras, które zostały udostępnione graczowi wraz z jego postępami w grze.
Strona techniczna gry prezentuje się przyzwoicie. Modele samochodów odbijają całe otoczenie - od drzew do latarni ulicznych do budynków - w czasie rzeczywistym. Dodatkowo samochody w trackie jazdy nieco się „zużywają”. Nie powinny więc dziwić wgniecione zderzaki, czy pobite światła. Uszkodzenia mają jednak charakter czysto kosmetyczny i nie wpływają w żaden sposób na prowadzenie pojazdu. Grafika trzyma przyzwoity xboxowy poziom i tylko w nielicznych momentach liczba wyświetlanych klatek spada poniżej 60 FPS.