PROGRES - Program Edukacyjny Dla Dzieci
„podnosi motywację do nauki, wyzwala zdolności i talenty”
Program „Progres” jest narzędziem wspierającym wszechstronny rozwój funkcji odpowiedzialnych za szybką i efektywną naukę dzieci i młodzieży. Posiada atrakcyjną formę poprzez wykorzystanie nowoczesnego środka edukacyjnego jakim jest komputer. Rozwój oparty o zabawę i współzawodnictwo, wyzwala pozytywne emocje, pozwala odnieść sukces, podnosi motywację i chęć do dalszego działania.
Program jest przeznaczony do wykorzystania zarówno w szkole jak i w warunkach domowych.
Program kierowany jest do uczniów w wieku 6-15 lat w celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą treningu, który wydobywa potencjał intelektualny dziecka i rozwija go wszechstronnie.
Ćwiczenia w programie kształtują:
- umiejętności językowe
- czytanie i słuchanie ze zrozumieniem
- zdolności wzrokowo-słuchowe
- wyobraźnię
- koncentrację uwagi
- spostrzegawczość i szybkość reakcji
- myślenie logiczne
- umiejętności pamięciowe
- liczenie i myślenie matematyczne
ZAWARTOŚĆ MERYTORYCZNA
Jest wynikiem zbierania wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą w różnym wieku, ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak również z dziećmi wybitnie zdolnymi. Oparta jest o wiedzę teoretyczną zawartą w wielu publikacjach naukowych na temat rozwoju dzieci oraz o metody i formy pracy wypracowane przez autorkę.
Główną koncepcją jest Trening Globalny Wspierania Rozwoju dzieci i młodzieży. Program Komputerowy realizuje zadania Treningu Globalnego i zawarty jest w jego strukturze. Traktowany jest jako narzędzie pomocnicze do osiągania sukcesu, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia i jego umiejętności. Program jest przeznaczony do realizacji w szkole, wraz z nauczycielem jako towarzyszem treningu, który wzmacnia sukcesy, poświęca uwagę i czas. Program zalecany jest również do używania w warunkach domowych przy udziale rodziców i opiekunów, jako kontynuacja procesu rozwijającego prowadzonego przez szkołę.
ZASTOSOWANIE
Program powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy w pracy z dziećmi i młodzieżą. Jest w szczególności przydatny w przypadkach:
- dzieci z problemami szkolnymi powodującymi trudności, deficyty, frustracje, brak równowagi emocjonalnej, brak motywacji do nauki;
- dzieci z dysleksją;
- dzieci nadpobudliwych psychoruchowo;
- dzieci z problemami ruchowymi oraz z zaburzoną koordynacją wzrokowo-ruchową;
- dzieci zdolne mogą dzięki Programowi Komputerowemu Wspierającemu Rozwój przyspieszyć tempo nauki;
Deficyty najczęściej występujące u dzieci:
- brak koncentracji uwagi;
- brak koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
- słabe procesy pamięciowe;
- powolny proces przetwarzania informacji;
- zaburzona analiza i synteza wzrokowa i słuchowa;
- nadpobudliwość psychoruchowa;
- brak równowagi emocjonalnej;
- brak sukcesów szkolnych, frustracje, brak motywacji do nauki;
ZASTOSOWANE METODY
Do opracowania programu wykorzystano techniki pracy terapeutycznej oparte na metodach:
- Metody Dobrego Startu
- Sensorycznej Integracji Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
- Metody 18 Struktur Wyrazowych
- Metody relaksacyjne - muzykoterapia
Realizacja ćwiczeń w Programie Wspierającym Rozwój to trening sensoryczny przygotowujący centralny układ nerwowy do pracy intelektualnej.
Zadania w Programie prowadzą do podniesienia poziomu:
- koncentracji uwagi,
- koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
- spostrzegawczości,
- różnicowania wzrokowego i słuchowego,
- analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej,
- procesów logicznego myślenia,
- szybkości reakcji na bodźce,
- procesów pamięciowych,
- czytania, pisania,
- liczenia - myślenia matematycznego,
- kształtowania wyobraźni,
- procesów językowych;
AKTYWNOŚCI PODEJMOWANE PRZEZ UCZNIA W PROGRAMIE KOMPUTEROWYM WSPIERAJĄCYM ROZWÓJ
Aktywności podejmowane przez ucznia podczas realizacji zadań programu to:
- słuchanie,
- czytanie,
- mówienie,
- liczenie,
- myślenie logiczne,
- zapamiętywania,
- aktywność analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetycznego.
STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI
Program umożliwia dostosowanie stopnia trudności zadań do aktualnych możliwości użytkownika. Można tak dobrać trudność każdego zadania, by zadanie zakończyło się sukcesem i przyniosło duży ładunek pozytywnej energii budującej wysoki poziom motywacji ucznia do pracy.
REALIZACJA PROGRAMU
Sposób realizacji programu (interfejs, komunikacja, udzielanie odpowiedzi, wyniki) dostosowane są też do potrzeb i wymagań dzieci. Wszystkie zadania i ćwiczenia są szczegółowo opisane i omówione przez występujące w programie postacie. W każdym momencie realizacji zadań programu użytkownik widzi w jakiej grupie ćwiczeń się znajduje.
Każda część programu jest prowadzona przez trenera, który jest widoczny na ekranie podczas realizacji ćwiczenia jak również czyta on polecenia. W każdym momencie realizacji ćwiczeń Użytkownik może skorzystać z ćwiczeń ruchowych, jak również ma bezpośredni dostęp do Treningu emocji. Wyniki można drukować, co ma istotne znaczenie w tak zwanym zatrzymaniu chwili, szczególnie tej przynoszącej sukces i radość. Praca z programem odbywa się w przyjemnej bezstresowej atmosferze. Nowoczesna multimedialna forma realizacji łączy w sobie bogatą zawartość merytoryczną z atrakcyjną zabawą z komputerem. Dziecka nie trzeba zmuszać do wykonywania ćwiczeń ? wykonuje je samodzielnie z przyjemnością, ciesząc się z osiąganych postępów.
Konstrukcja Programu Komputerowego Wspierającego Rozwój pozwala też na wspólną zabawę dzieci i rodziców. Takie zachowania pogłębiają więzy rodzinne i najbardziej stymulują do pracy.
PODSUMOWANIE
Program komputerowy Wspierający Rozwój to wszechstronna i wieloprofilowa pomoc stymulująca rozwój procesów intelektualnych i umysłowych. Prowadząca poprzez trening do prawidłowych funkcji nauki i efektywnego uczenia się.
RECENZJA PROGRAMU
„Komputerowy program wspierający rozwój autorstwa Doroty Rudzińskiej-Friedel jest propozycją niezwykle ciekawą i atrakcyjną na naszym rynku.
Warto podkreślić, iż autorka oparła swoją propozycje na przekonaniu, iż wspieranie rozwoju to z jednej strony tworzenie warunków (np. do uczenia się, do komunikacji, do interakcji, do poznawania, do koncentrowania uwagi a nawet do przeżywania), a z drugiej strony są to konkretne oddziaływania pedagogiczne. Oddziaływania te to dla autorki przede wszystkim: stymulacja, usprawnianie, kompensacja, korektura, aktywizacji i profilaktyka.
Takie rozumienie wspierania rozwoju dziecka dobrze wpisuje się w działania terapeutyczne -
przy czym są one rozumiane bardzo szeroko. Tak więc program wspierający rozwój autorstwa Doroty Rudzińskiej-Friedel jest niewątpliwie programem wspierającym rozwój dzięki tworzeniu odpowiednich warunków oraz stosowaniu konkretnych oddziaływań terapeutycznych.
Warto również podkreślić iż odbiorcami programu jest bardzo szeroka grupa uczniów -
zarówno jeśli chodzi o rodzaj problemu szkolnego ucznia, jego nasilenie jak i wiek ewentualnych użytkowników. Uważam, iż program może być adresowany nie tylko do uczniów z utrudnionym rozwojem, ale również do ucznia o przeciętnym rozwoju - może pełnić wtedy stymulacyjną i aktywizującą funkcję, przy okazji będąc dla takiego ucznia bardzo atrakcyjną i ciekawą propozycją.
Program jest propozycją inspirowaną różnymi metodami terapeutycznymi (miedzy innymi metodą integracji sensorycznej, metodą kinezjologii edukacyjnej czy tez metodą dobrego startu). To co warto podkreślić - to fakt, iż autorce udało się połączyć różne inspiracje z własnym pomysłem na wspieranie rozwoju dziecka. Celem autorki stało się w tym programie uruchomienie różnych aktywności ucznia - miedzy innymi: słuchania, czytania, mówienia, liczenia, zapamiętywania koncentrowania uwagi czy też aktywności poszczególnych analizatorów. Chciałbym podkreślić, iż takie nauczanie jest szczególnie mi bliskie bowiem jego istotą jest przekonanie, iż uczyć kogoś tzn. organizować przestrzeń edukacyjno-terapeutyczną dla właśnie aktywności dziecka.”
dr. Iwona Lindyberg
Uniwersytet Gdański
Poniżej kilka przykładowych zrzutów ekranu:
Wymagania sprzętowe programu
Komputer typu PC z procesorem 1 GHz lub szybszym, systemem operacyjnym Windows XP/Vista/7/8.