Teoretyczne i Praktyczne Podstawy Konstruowania Programów Szkolnych
I.Adamek
2007 r
Spis treści
Wstęp 5
Część I TEORETYCZNE PODSTAWY KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW
Podstawy teoretyczne planowania pracy lekcyjnej 9
Planowanie tradycyjne i nowoczesne 9
Nauczyciel jako twórca planów i programów edukacyjnych 11
Projektowanie programu działania 14
Konstruowanie szkolnego programu 17
Zarys koncepcji konstruowania programu 17
Wybór struktury 19
Procedura konstruowania programu 23
Obszary i cele edukacyjne 29
Ustalenia w odniesieniu do koherentności elementów programu 29
Cele szczegółowe - materiał kształcenia - standardy wynikowe 31
Organizacja materiału kształcenia, ocena i ewaluacja 35
Wiedza uprzednia ucznia i jej miejsce w doborze materiału 35
Ocenianie i ewaluacja 38
Przykłady strategii dydaktycznych - procedury osiągania celów 41
Część II PRAKTYCZNE PODSTAWY KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW
Program zintegrowany dla sześciolatków 53
Programy tematyczne dla przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej 70
Chcę żyć zdrowo 70
Żyjmy zdrowo w pięknym środowisku 75
Program profilaktyczny - zapobieganie zachowaniom agresywnym 77
Program edukacji regionalnej „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi
w trzcinie" 84
Jak zostać przedsiębiorcą? 90
Jesteśmy w zjednoczonej Europie 92
Projektowanie programu wychowawczego 98
Zakończenie 104
Aneks 106
Bibliografia 111
Wykorzystane programy 112