O autorach (9)
Wprowadzenie (11)
Rozdział 1. Czym jest programowanie? (17)
- Historia programowania (17)
- Czym jest programowanie? (21)
- Dlaczego jest tak wiele języków programowania? (21)
- Różny kod, te same wyniki (23)
- Programy potrzebne do tworzenia programów (27)
- Środowisko programisty (28)
- Kompilatory (28)
- Podsumowanie (29)
Rozdział 2. Po co się uczyć programowania? (31)
- Po co programować? (32)
- Programista zawodowy (32)
- Rozwiązywanie problemów (35)
- Chęć wzięcia udziału w projekcie (36)
- Dla przyjemności (37)
- Dla sławy (37)
- Czego się uczyć? (37)
- Rodzaje programowania (38)
- Mity i fakty dotyczące programowania (43)
- Mit 1. Narzędzia programistyczne są drogie (43)
- Mit 2. Aby być programistą, trzeba ukończyć studia informatyczne (43)
- Mit 3. Nauka programowania zajmuje wiele lat (44)
- Mit 4. Programowanie jest tylko dla osób młodych (44)
- Mit 5. Do programowania potrzebny jest superkomputer z najwyższej półki (44)
- Mit 6. Od programowania można się uzależnić (44)
- Mit 7. Języki programowania ciągle się zmieniają (45)
- Mit 8. Jeśli nauczymy się jednego języka programowania, nauka innych będzie łatwiejsza (45)
- Podsumowanie (45)
Rozdział 3. Jak komputery czytają kod? (47)
- Czytanie kodu (47)
- Góra-dół (47)
- Podział kodu (50)
- Instrukcje (53)
- Funkcje/Procedury (54)
- Zdania i akapity programowania (55)
- Wiersze kodu (55)
- Akapity kodu (56)
- Przechowywanie danych (57)
- Podsumowanie (60)
Rozdział 4. Od pojęć do kodu - język kodu (61)
- System dwójkowy (62)
- Jak interpretować system dwójkowy? (62)
- Duże liczby (64)
- Grupowanie bitów (65)
- Arytmetyka dwójkowa (68)
- Dlaczego system dwójkowy? (71)
- System szesnastkowy (72)
- Interpretacja liczb szesnastkowych (72)
- System szesnastkowy a Kalkulator w systemie Windows (74)
- Reprezentacja znaków (75)
- Operatory (83)
- Operatory arytmetyczne (84)
- Operatory przypisania (84)
- Operatory porównań (85)
- Operatory logiczne (85)
- Operatory znakowe (86)
- Podsumowanie (87)
Rozdział 5. Narzędzia do programowania (89)
- Przygotuj sobie warsztat pracy (89)
- Klawiatura (89)
- Miejsce pracy (91)
- Biurko (91)
- Monitor (91)
- Wybór języka (94)
- Nauka programowania (95)
- Szkoła (uczelnia) (95)
- Szkolenie w pracy (96)
- Programista hobbysta (97)
- Języki (98)
- W jaki sposób będziemy uczyć się programowania? (98)
- Narzędzia (99)
- Programy ogólnego przeznaczenia (99)
- Narzędzia programowania (105)
- Podsumowanie (113)
Rozdział 6. Proste kodowanie (115)
- Zastosowanie komentarzy (115)
- Komentarze w języku VBScript (116)
- Komentarze w języku JavaScript (118)
- Komentarze w języku C++ (120)
- Zmienne (122)
- Zastosowanie zmiennych w praktyce (125)
- Ćwiczenia (140)
- Ciągi znaków (141)
- Czym są ciągi znaków? (141)
- Przetwarzanie ciągów znaków (143)
- Przetwarzanie danych wejściowych (148)
- Przetwarzanie zmiennych - proste operacje arytmetyczne (149)
- Podsumowanie (152)
Rozdział 7. Struktury kodowania (153)
- Cele stosowania struktur (153)
- Analiza struktury (154)
- Szybkie wprowadzenie do języka C++ (154)
- Funkcje (165)
- Więcej informacji o funkcjach (167)
- Instrukcje warunkowe (172)
- Programowe decyzje (172)
- Warunki (173)
- Więcej informacji na temat instrukcji warunkowych (178)
- Pętle (187)
- Pętle for (188)
- Pętle while (190)
- Pętle do...while (191)
- Tablice (194)
- Tablice dwuwymiarowe (195)
- Tablice wielowymiarowe (196)
- Podsumowanie (198)
Rozdział 8. Rozwiązywanie problemów (199)
- Podstawy rozwiązywania problemów (200)
- Postaraj się dokładnie zrozumieć wymagania (200)
- Analiza (204)
- Podział problemów na mniejsze (206)
- Faza kodowania (207)
- Podsumowanie (222)
Rozdział 9. Usuwanie błędów (223)
- Błędy są rzeczą ludzką (223)
- Błędy, błędy, błędy! (224)
- Różne rodzaje błędów (224)
- Błędy kompilacji (225)
- Błędy wykonania (238)
- Błędy logiczne (241)
- Jak dostrzec błędy? (244)
- Czytaj każdy wiersz, zanim wciśniesz Enter (245)
- Sprawdzaj poprzednie instrukcje (245)
- Dbaj o klarowny układ kodu (245)
- Komentarze, komentarze, komentarze! (246)
- Usuwaj niejednoznaczności w kodzie (246)
- Średniki (247)
- Testuj kod (247)
- Śledź wykorzystane zmienne (248)
- Podsumowanie (253)
Rozdział 10. Interfejs (255)
- Czym jest interfejs? (255)
- Jak ważny jest interfejs? (257)
- Co to jest interfejs? (257)
- Czy wszystkie programy mają interfejsy? (258)
- Analiza interfejsu (258)
- Interfejsy tekstowe (259)
- Ogólny opis działania programu (261)
- Prawidłowe pytania o dane wejściowe (263)
- Opisy wyników (266)
- Potwierdzenie zakończenia pracy (267)
- Prosty system pomocy (268)
- Potwierdzenia (273)
- Tworzenie interfejsu graficznego (274)
- Przyciski (275)
- Menu (275)
- Pola wyboru (278)
- Przełączniki (279)
- Jednowierszowe pola tekstowe (279)
- Wielowierszowe pola tekstowe (280)
- Rozwijane menu (281)
- Łączenie elementów w całość (282)
- Proste aplikacje (282)
- Rozbudowane aplikacje (285)
- Podsumowanie (288)
Rozdział 11. Łączenie elementów w całość (289)
- Planowanie projektu programistycznego (289)
- Planowanie (291)
- Pomysł (291)
- Wymagania (295)
- Faza programowania (298)
- Programowanie podstaw (299)
- Testowanie (302)
- Sposoby lepszego testowania (303)
- Dodatkowe własności (306)
- Dostrajanie kodu (307)
- Końcowe testowanie (307)
- Podsumowanie (308)
Rozdział 12. Interakcje z plikami (309)
- Zasady zapisywania danych (309)
- Cykl życia pliku (310)
- Praca z plikami (312)
- Zaczynamy (313)
- Tworzenie pliku w języku VBScript (313)
- Podstawy (313)
- Tworzenie folderów (316)
- Tworzenie wielu plików (317)
- Zastosowanie instrukcji warunkowych (318)
- Wykorzystanie zmiennych (319)
- Usprawnienia - wyświetlanie pytań o nazwy pliku i folderu (319)
- Sprawdzenie, czy plik istnieje (322)
- Edycja istniejącego pliku (323)
- Kod w akcji (324)
- Dołączanie zawartości do pliku (325)
- Otwarcie pliku do odczytu (325)
- Metody ReadAll, ReadLine i Read (326)
- Usuwanie plików i folderów (329)
- Usuwanie plików (329)
- Usuwanie folderów (330)
- Podsumowanie (330)
Rozdział 13. Rejestr Windows (333)
- Rejestr Windows (333)
- Czym jest rejestr Windows? (334)
- Definicja (334)
- Regedit i Regedit32 (335)
- Tworzenie kopii zapasowej rejestru (337)
- Praca z rejestrem (348)
- Manipulowanie rejestrem za pomocą technik programowania (356)
- Edycja rejestru za pomocą języka VBScript (358)
- Edycja rejestru za pomocą języka JScript (362)
- Możliwe zastosowania rejestru Windows (364)
- Na zakończenie (365)
- Podsumowanie (365)
Rozdział 14. Organizacja, planowanie i zarządzanie wersjami (367)
- Organizacja, organizacja i jeszcze raz organizacja! (367)
- Zorganizuj siebie (367)
- Organizacja miejsca pracy (368)
- Najważniejsza sprawa - zorganizuj swojego peceta (370)
- Tworzenie warsztatu (370)
- Foldery, foldery, foldery (371)
- Grupowanie według języka (372)
- Grupowanie według projektu (373)
- Notatka z zawartością folderu (374)
- Zarządzanie nazwami plików (376)
- Więcej wskazówek na temat zarządzania wersjami (378)
- Informacje o wersji w etykietce programu (378)
- Zarządzanie wersjami - kolejne wydania (383)
- Programy do zarządzania wersjami (384)
- Podsumowanie (385)
Rozdział 15. Kompilacja kodu i alternatywy kompilacji (387)
- Kompilacja kodu (387)
- Czy wszystkie kompilatory są takie same? (389)
- Obsługa błędów (395)
- Inne języki programowania (399)
- Korzyści wynikające z kompilacji (402)
- Ochrona własności intelektualnych (403)
- Szybkość (403)
- Szerszy zakres funkcjonalny (404)
- Bezpieczeństwo (405)
- Debugowanie (405)
- Alternatywy kompilacji (405)
- Postaraj się, aby kod był mało czytelny (405)
- Podsumowanie (412)
Rozdział 16. Dystrybucja projektu (413)
- Rodzaje dystrybucji (413)
- Dystrybucja fizyczna (414)
- Nagrywanie (wypalanie) dysków (419)
- Dystrybucja wirtualna (428)
- Podsumowanie (433)
Dodatek A Słowniczek (435)
Dadatek B Zasoby internetowe (441)
- Narzędzia programistyczne (441)
- Narzędzia do obsługi języka Java (443)
- Witryny poświęcone językowi Java (444)
- Narzędzia do obsługi języka C++ (444)
- Witryny poświęcone językowi C++ (446)
- Narzędzia do obsługi języka BASIC (446)
- Witryny poświęcone językowi BASIC (447)
- Języki programowania webowego (448)
- Nagrywanie płyt CD (448)
- Narzędzia do kompresji (449)
- Różne narzędzia (451)
Skorowidz (453)
|