Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej
Celem książki jest dostarczenie nauczycielom, terapeutom, a także rodzicom narzędzia do efektywnej pracy z dzieckiem nadpobudliwym. Program składa się z dwóch części. Pierwsza część obejmuje istotne zagadnienia dotyczące coraz częściej rozpoznawanego w wieku dziecięcym zaburzenia ADHD. Porządkuje podstawową wiedzę z tego zakresu, odwołując się do najnowszych koncepcji. Ponadto opisano tutaj szereg metod i technik stosowanych w terapii nadpobudliwości. Część druga to propozycja zajęć grupowych i indywidualnych. Program ten, odwołując się do najnowszych nurtów wskazujących na znaczenie kompleksowej terapii, obejmuje oddziaływania na sferę emocjonalną, poznawczą i społeczną. Zaproponowane zabawy i ćwiczenia wychodzą naprzeciw potrzebom dzieci z ADHD. Pozwalają rozładować napięcie psychoruchowe, usprawniają koncentrację uwagi, percepcję oraz koordynację. Dziecko w scenkach pantomimicznych, dramie czy w rysunkach ma szansę na wyrażenie swojej ekspresji, a dzięki bajce terapeutycznej ma wgląd na swoją sytuację i zachowanie. Program daje możliwość przeżywania licznych sytuacji, w których dziecko osiąga sukces, co korekcyjnie wpływa na postrzeganie własnej osoby. Książka jest doskonałą pomocą dla nauczycieli i wychowawców klas terapeutycznych oraz nauczania indywidualnego, terapeutów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach, a także oddziałach dziennego pobytu dzieci. Książka powinna zainteresować również rodziców dzieci z ADHD oraz studentów psychologii i pedagogiki.
Spis treści
Wstęp
Kim jest dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej
Określenie definicji
Etiologia zespołu hiperkinetycznego
Symptomy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Wpływ ADHD na funkcjonowanie dziecka
Występowanie objawów ADHD w zależności od wieku
Formy terapii dzieci z ADHD
Założenia i cele programu
Cele zajęć grupowych
Cele zajęć indywidualnych
Struktura zajęć
Propozycja zajęć grupowych
Zajęcia I
Zajęcia II
Zajęcia III
Zajęcia IV
Zajęcia V
Zajęcia VI
Zajęcia VII
Zajęcia VIII
Zajęcia IX
Zajęcia X
Zajęcia XI
Zajęcia XII
Zajęcia XIII
Zajęcia XIV
Zajęcia XV
Propozycja zajęć indywidualnych
Zajęcia I
Zajęcia II
Zajęcia III
Zajęcia IV
Zajęcia V
Zajęcia VI
Zajęcia VII
Zajęcia VIII
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Kryteria DSM-IV
Kryteria ICD-10
Materiały dla dziecka