Prognozowanie to przewidywanie przyszłych zdarzeń, którego celem jest zmniejszenie ryzyka w procesie podejmowania decyzji. W książce podjęto próbę przedstawienia obecnego stanu wiedzy na temat konstruowania prognoz i zaprezentowano szerzej te spośród wielu znanych metod prognozowania zjawisk gospodarczych, które najlepiej dostosowane są do potrzeb przedsiębiorstw. Omówiono zarówno znaczenie prognoz dla zarządzania, jak i sam przebieg procesu prognozowania, skupiając się na takich zagadnieniach jak: klasyfikacja metod prognozowania,dane prognostyczne i ich analiza,metody prognozowania oparte na modelach szeregu czasowego,metody prognozowania oparte na modelach ekonometrycznych,metody prognozowania oparte na modelach analogowych,metody prognozowania oparte na modelach ze zmiennymi wiodącymi,prognozowanie na podstawie metod jakościowych,integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów,system prognostyczny przedsiębiorstwa,prognozowanie wielkości sprzedaży i prognozowanie finansowe.Książka może być wykorzystywana zarówno jako podręcznik akademicki, jak i przewodnik dla menedżerów budujących prognozy i posługujących się nimi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
|
Wstęp 1. Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem Informacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem Znaczenie prognoz w zarządzaniu przedsiębiorstwem Podstawy prognozowania Prognozowanie - podstawowe pojęcia Proces prognostyczny Klasyfikacja metod prognozowania Pytania 2. Dane prognostyczne Wymagania, jakie powinny spełniać dane Postać danych Statystyczna obróbka danych Transformacja danych Agregacja danych Uzupełnianie brakujących danych Statystyczna analiza danych Pytania 3. Metody oparte na modelach szeregu czasowego Składowe szeregu czasowego Identyfikacja postaci składowej systematycznej szeregu Identyfikacja obserwacji odstających Modele szeregów czasowych Modele szeregów czasowych z trendem Modele analityczne Modele wygładzania wykładniczego dla szeregów czasowych z trendem Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi Metoda wskaźników Iteracyjna metoda dekompozycji szeregu czasowego Analiza harmoniczna Modele wygładzania wykładniczego dla szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi Modele szeregów czasowych z wahaniami cyklicznymi Modele autoregresji i średniej ruchomej (ARMA i ARIMA) Pytania 4. Metody oparte na modelach ekonometrycznych Wprowadzenie Budowa modelu Wybór zmiennych objaśniających modelu Wybór postaci analitycznej modelu Estymacja i weryfikacja modelu Jednorównaniowe liniowe modele ekonometryczne Estymacja i weryfikacja modelu Zastosowanie modelu Ekonometryczne modele wahań sezonowych Nieliniowe modele ekonometryczne Modele liniowe względem parametrów Modele linearyzowalne Modele nieliniowe w ścisłym sensie Regresja ważona Regresja logitowa i probitowa Regresja krokowa Identyfikacja obserwacji odstających Pytania 5. Inne metody ilościowe Modele analogowe Modele ze zmiennymi wiodącymi Modele analizy kohortowej Testy rynkowe Pytania 6. Metody jakościowe Metoda delficka, burza mózgów Prognozowanie na podstawie opinii osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą Prognozowanie na podstawie opinii kierownictwa przedsiębiorstwa Prognozowanie na podstawie opinii ekspertów spoza przedsiębiorstwa Prognozowanie na podstawie badań intencji nabywców Prawdopodobieństwo subiektywne w metodach jakościowych Pytania 7. System prognostyczny przedsiębiorstwa Pojęcie, budowa i zadania systemu Baza danych prognostycznych Metody statystycznej obróbki i analizy danych prognostycznych Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów Oceny ekspertów w procesie strukturalizacji problemu prognostycznego Korygowanie prognoz budowanych metodami jakościowymi Kombinacja prognoz Korygowanie prognoz budowanych metodami ilościowymi na podstawie modeli formalnych I rodzaju Konstruowanie prognoz wyznaczanych metodami ilościowymi na podstawie modeli formalnych II rodzaju Wybór sposobu integracji Programy komputerowe Monitorowanie prognoz Pytania 8. Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa Prognozy koniunktury gospodarczej Prognozy koniunktury konsumenckiej Prognozy demograficzne Prognozy innych czynników otoczenia dalszego przedsiębiorstwa Pytania 9. Prognozowanie wielkości sprzedaży Pojęcie prognozy sprzedaży Proces prognozowania Metody prognozowania sprzedaży, analizy przypadków Prognozowanie sprzedaży produktów obecnych na rynku od dłuższego czasu Prognozowanie sprzedaży produktów niedawno wprowadzonych na rynek Prognozowanie sprzedaży produktów wprowadzanych na rynek Pytania 10. Prognozowanie finansowe Planowanie finansowe Prognozowanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa Prognozowanie zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa Pytania Tablice statystyczne Bibliografia Indeks 312 |