Książka składa się z dwóch komplementarnych części. Pierwsza część - zatytułowana Podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień - obejmuje trzy główne rozdziały. W rozdziale pierwszym -zawierającym Charakterystykę wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - dokonano prezentacji uzależnień, agresji w relacjach społecznych i ryzykownych zachowań seksualnych, występujących w populacji dzieci i młodzieży. W drugim rozdziale Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - cele, zadania, założenia podjęte zostały zagadnienia związane z różnymi sposobami definiowania pojęcia profilaktyki społecznej, opisano typy i poziomy oddziaływań profilaktycznych oraz scharakteryzowano sylwetkę i warsztat metodyczny nauczyciela, prowadzącego zajęcia profilaktyczno-wychowawcze. Kolejny rozdział Rodzaje programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programu odnosi się do skuteczności dotychczasowych działań profilaktycznych. Scharakteryzowano w nim poszczególne etapy planowania oddziaływań z zakresu profilaktyki. Zawiera również opis strategii działań profilaktycznych w obszarach związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, prezentowaniem zachowań agresywnych i przemocowych oraz z ryzykownymi zachowaniami seksualnymi.
Druga część książki zawiera propozycje ćwiczeń warsztatowych ujętych w pięciu blokach tematycznych: Blok integracyjny; Blok "Jaki jestem?"; Blok dotyczący zdrowotnych i psychospołecznych konsekwencji zachowań ryzykownych; Blok dotyczący umiejętności psychologicznych; Blok dotyczący umiejętności społecznych. Opis poszczególnych ćwiczeń obejmuje ich cele, pomoce i przebieg. Część praktyczna w zamyśle ma na celu uzupełnienie przedstawionych w pracy wiadomości teoretycznych. Zarazem ma stanowić pomoc w praktycznym wdrażaniu oddziaływań profilaktycznych.
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, doktor habilitowany nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Absolwentka pedagogiki resocjalizacyjnej i psychologii. Od 2008 roku pełni funkcję sekretarza kwartalnika społeczno-pedagogicznego "Auxilium Sociale Novum". Posiada certyfikat Trenera Trenerów z zakresu Treningu Zastępowania Agresji (ART.), uczestniczyła także w pracach HEPS (Healthy Eating and Physical Activity in Schools) Educational Panel, działającego pod auspicjami WHO.
Zainteresowania badawcze: pedagogika społeczna, edukacja zdrowotna, profilaktyka społeczna.
Wybrane publikacje: Kształtowanie zachowań zdrowotnych w procesie socjalizacji a styl życia młodzieży (w regionie górnośląskim) (Katowice 2005), Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia(Kraków 2006), Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych) (Katowice 2010), artykuły naukowe dotyczące pedagogiki zdrowia, promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki zaburzeń zachowania. Współautorka (wraz z prof. Ewą Syrek) podręcznika akademickiego Edukacja zdrowotna (Warszawa 2009), a także (wspólnie z dr. hab. Krzysztofem Sasem-Nowosielskim) pracy zwartej pt. Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich - zasięg, skutki i przeciwdziałanie (Kraków 2007). [30.10.2012][R]
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska, doktor, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego.
Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach związanych z zagrożeniami społecznymi i zdrowotnymi w społecznościach lokalnych.
W jej dorobku naukowym znajdują się takie pozycje jak: Zagrożenia społeczne w dobie transformacji w miastach średniej wielkości województwa śląskiego (Dąbrowa Górnicza 2007), Niedostosowanie społeczne w percepcji i doświadczeniach uczniów i nauczycieli. Analiza porównawcza (Dąbrowa Górnicza 2009, współautor: M. Górska, M. Kot-Radojewska), Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne (Katowice 2013, współautor: K. Borzucka-Sitkiewicz). Jest autorką również wielu artykułów opublikowanych w pracach zbiorowych oraz czasopismach międzynarodowych i ogólnopolskich. W swoich publikacjach podejmuje tematykę zjawisk z zakresu patologii społecznych takich jak: alkoholizm, narkomania, przestępczość, a także działań z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki. Interesują ją również problemy zdrowotne polskiego społeczeństwa, szczególnie zachorowalność i śmiertelność z powodu chorób cywilizacyjnych, które analizuje z perspektywy społeczności lokalnych. Podejmuje również tematykę promocji zdrowia w środowisku lokalnym. [12.07.2013]