Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]60182liczba stron: 296Okładka: miękkaWydawnictwo: wolters kluwer polskaSeria: PORADNIKI BRANŻOWERok wydania: 2010 Opis
Niniejsza publikacja to zbiór opracowań dotyczących profesjonalnego zarządzania kadrami w zakładach opieki zdrowotnej.Na obecnym rynku pracy, zwłaszcza w służbie zdrowia, kompetencje pracowników są najcenniejszym kapitałem, jakim dysponuje przedsiębiorstwo.Zadanie procesów personalnych polega zatem nie tylko na pozyskiwaniu pracownika, ale również na inwestowaniu w rozwuj potencjału pracowniczego. Jest to szczególnie ważne w zakładach ochrony zdrowia, gdzie od osób zajmujących się ochroną zdrowia oczekuje się ciągłej edukacji, wzbogacania wiedzy oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, tak aby mogły one skutecznie pomagać pacjentom i realizować zadania związane z leczeniem i ratowaniem życia.Autorzy charakteryzują specyfikę zarządzania zasobami ludzkimi w zakładach opieki zdrowotnej i wskazują niebezpieczeństwa związane z niewłaściwym zarządzaniem personelem w kontekście zarówno zadań organizacji, jak i zatrudnienia pracowników.Książka przeznaczona jest dla menedżerów ochrony zdrowia, pracowników odpowiedzialnych za organizację pracy oraz osób zajmujących się problematyką zarządzania personelem, rozwoju i oceny kadr, a także dla wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem zawodowym i osobistym.
Spis treści:
Wykaz najważniejszych skrótów
Rozdział 1. Organizacja doskonaląca się
Organizacja, przywództwo, menedżer, kultura organizacyjna
1.1.Wprowadzenie
1.2. Istota organizacji
1.3. Przywództwo w organizacji
1.4. Rozwój organizacji
1.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo
Rozdział 2. Konteksty zarządzania zasobami ludzkimi w procesie pracy
Zachowanie, motywacja, opis stanowiska pracy, system komunikowania się
2.1. Wprowadzenie
2.2. Opis stanowiska pracy
2.3. Intencyjny charakter komunikacji w procesie zarządzania zasobami ludzkimi
2.4. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 3. Kompetencje zawodowe a kompetencje osobiste
Kompetencje miękkie, kompetencje twarde, coaching, zarządzanie
3.1. Wprowadzenie
3.2. Kompetencje pracownika
3.3. Miękkie kompetencje
3.4. Zarządzanie sobą
3.5. Wykorzystanie kompetencji miękkich
3.6. Szkolenia
Piśmiennictwo
Rozdział 4. Współczesne tendencje w motywowaniu do pracy
Motywowanie, satysfakcja, potrzeby
Piśmiennictwo
Rozdział 5. Jakość w systemie opieki zdrowotnej - rola kadry medycznej w procesie kształtowania jakości i zarządzania zakładem opieki zdrowotnej
Jakość, satysfakcja klienta, marketing wewnętrzny
Piśmiennictwo
Rozdział 6. Odpowiedzialność za jakość działań w zakładzie opieki zdrowotnej
Należyta staranność, odpowiedzialność cywilna, odpowiedzialność pracownicza
6.1. Wprowadzenie
6.2. Kryteria oceny jakości usług medycznych
6.3. Odpowiedzialność cywilna za brak należytej jakości świadczeń zdrowotnych
6.4. Odpowiedzialność pracownicza personelu medycznego w zakładzie opieki zdrowotnej
6.5. Odpowiedzialność niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej
6.6. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 7. Budowanie projektów podnoszących jakość działań
Jakość, projekt, system
7.1. Wprowadzenie
7.2. Próba zdefiniowania jakości
7.3. Systemy zewnętrznej oceny jakości w opiece medycznej
7.4. Dualizm jakości w ochronie zdrowia
7.5. Wytyczne w zakresie budowania projektów podnoszących jakość działań
7.6. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 8. Zakład opieki zdrowotnej podstawowym ogniwem systemu.
Aspekty organizacyjno-ekonomiczne
System opieki zdrowotnej, rachunek ekonomiczny, organizacje niedochodowe, komplementarność usług
8.1. Wprowadzenie
8.2. System opieki zdrowotnej, cele i zasięg działania
8.3. Zakład opieki zdrowotnej. System społeczno-techniczny i ukierunkowanie
8.4. Wymóg ekonomicznej i społecznej racjonalizacji działań zakładów opieki zdrowotnej
8.5. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 9. Identyfikowanie misji i celów działań w zakładzie opieki zdrowotnej
Zarządzanie strategiczne, cele organizacji, analiza otoczenia
9.1. Wprowadzenie
9.2. Czynniki poszczególnych segmentów otoczenia zakładów opieki zdrowotnej
9.3. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 10. Czynniki obciążające w pracy w ochronie zdrowia
Przeciążenie psychiczne, stres zawodowy, wsparcie społeczne
10.1. Wprowadzenie
10.2. Stres zawodowy pracowników medycznych
10.3. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 11. Wymierne versus niewymierne źródła satysfakcji z pracy
Satysfakcja z pracy, motywy podejmowania pracy, potrzeby psychospołeczne
11.1. Wprowadzenie
11.2. Motywy podejmowania aktywności zawodowej
11.3. Satysfakcja zawodowa
11.4. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 12. Szpital jako miejsce pracy
Zarządzanie zasobami ludzkimi, satysfakcja pracownika, odpowiedzialność zakładu pracy
Piśmiennictwo
Rozdział 13. Źródła i mierniki satysfakcji pacjenta
Pacjent, satysfakcja, jakość
Piśmiennictwo
Rozdział 14. Teoretyczne aspekty analizy zatrudnienia
Praca, zatrudnienie, zarządzanie kadrami, rekrutacja, selekcja, analiza zatrudnienia, wartościowanie pracy
Piśmiennictwo
Rozdział 15. Formy zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej
Formy zatrudnienia, stosunek pracy, umowa cywilnoprawna
15.1. Wprowadzenie
15.2. Przesłanki wykonywania zawodów medycznych
15.3. Zatrudnienie pracownicze
15.4. Umowa cywilnoprawna o świadczenie usług medycznych
15.5. Umowa o udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne
15.6. Umowa o zarządzanie publicznym zakładem opieki zdrowotnej
15.7. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 16. Rekrutacja i selekcja pracowników
Proces rekrutacji, selekcja pracowników, strategia personalna
16.1. Wprowadzenie
16.2. Ustalenie źródeł pozyskania pracowników
16.3. Przeprowadzenie naboru do pracy i selekcja pracowników
16.4. Adaptacja do pracy
16.5. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 17. Planowanie ścieżki rozwoju zawodowego
Kariera zawodowa, kompetencje zawodowe, wartości osobiste
17.1. Wprowadzenie
17.2. Drogi rozwoju zawodowego
17.3. Hierarchia wartości a kariera zawodowa
17.4. Kotwice kariery zawodowej
17.5. Diagnoza kompetencji pracowniczych
Piśmiennictwo
Rozdział 18. Analiza błędów procesu zarządzania kadrami
Zarządzanie, proces, system
18.1. Wprowadzenie
18.2. Charakterystyka procesu zarządzania kadrami
18.3. Najczęściej popełniane błędy w procesie zarządzania kadrami
18.4. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 19. Oceny pracownicze
Awans pionowy, awans poziomy, dwuszczeblowy system oceniania
19.1. Wprowadzenie
19.2. Pojęcie, funkcje i cele systemu ocen pracowniczych
19.3. Metody ocen
19.4. Sposoby prowadzenia rozmów oceniających
19.5. Wdrażanie systemu ocen
19.6. Prezentacja wybranych elementów systemu oceniania pracowników zakładu opieki zdrowotnej
19.7. Zakończenie
Piśmiennictwo
Rozdział 20. Wypalenie zawodowe jako czynnik zmieniający efektywność pracownika
Wypalenie zawodowe, efektywność, pielęgniarstwo
20.1. Wprowadzenie
20.2. Wyniki i ich omówienie
20.3. Wnioski
20.4. Zakończenie
Piśmiennictwo
Słowa kluczowe
Autorzy
str.291