Niniejsza publikacja to zbiór opracowań dotyczących profesjonalnego zarządzania kadrami w zakładach opieki zdrowotnej.Na obecnym rynku pracy, zwłaszcza w służbie zdrowia, kompetencje pracowników są najcenniejszym kapitałem, jakim dysponuje przedsiębiorstwo.Zadanie procesów personalnych polega zatem nie tylko na pozyskiwaniu pracownika, ale również na inwestowaniu w rozwuj potencjału pracowniczego. Jest to szczególnie ważne w zakładach ochrony zdrowia, gdzie od osób zajmujących się ochroną zdrowia oczekuje się ciągłej edukacji, wzbogacania wiedzy oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, tak aby mogły one skutecznie pomagać pacjentom i realizować zadania związane z leczeniem i ratowaniem życia.Autorzy charakteryzują specyfikę zarządzania zasobami ludzkimi w zakładach opieki zdrowotnej i wskazują niebezpieczeństwa związane z niewłaściwym zarządzaniem personelem w kontekście zarówno zadań organizacji, jak i zatrudnienia pracowników.Książka przeznaczona jest dla menedżerów ochrony zdrowia, pracowników odpowiedzialnych za organizację pracy oraz osób zajmujących się problematyką zarządzania personelem, rozwoju i oceny kadr, a także dla wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem zawodowym i osobistym.
|
Wykaz najważniejszych skrótów Rozdział 1. Organizacja doskonaląca się Organizacja, przywództwo, menedżer, kultura organizacyjna 1.1.Wprowadzenie 1.2. Istota organizacji 1.3. Przywództwo w organizacji 1.4. Rozwój organizacji 1.5. Podsumowanie Piśmiennictwo Rozdział 2. Konteksty zarządzania zasobami ludzkimi w procesie pracy Zachowanie, motywacja, opis stanowiska pracy, system komunikowania się 2.1. Wprowadzenie 2.2. Opis stanowiska pracy 2.3. Intencyjny charakter komunikacji w procesie zarządzania zasobami ludzkimi 2.4. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 3. Kompetencje zawodowe a kompetencje osobiste Kompetencje miękkie, kompetencje twarde, coaching, zarządzanie 3.1. Wprowadzenie 3.2. Kompetencje pracownika 3.3. Miękkie kompetencje 3.4. Zarządzanie sobą 3.5. Wykorzystanie kompetencji miękkich 3.6. Szkolenia Piśmiennictwo Rozdział 4. Współczesne tendencje w motywowaniu do pracy Motywowanie, satysfakcja, potrzeby Piśmiennictwo Rozdział 5. Jakość w systemie opieki zdrowotnej - rola kadry medycznej w procesie kształtowania jakości i zarządzania zakładem opieki zdrowotnej Jakość, satysfakcja klienta, marketing wewnętrzny Piśmiennictwo Rozdział 6. Odpowiedzialność za jakość działań w zakładzie opieki zdrowotnej Należyta staranność, odpowiedzialność cywilna, odpowiedzialność pracownicza 6.1. Wprowadzenie 6.2. Kryteria oceny jakości usług medycznych 6.3. Odpowiedzialność cywilna za brak należytej jakości świadczeń zdrowotnych 6.4. Odpowiedzialność pracownicza personelu medycznego w zakładzie opieki zdrowotnej 6.5. Odpowiedzialność niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej 6.6. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 7. Budowanie projektów podnoszących jakość działań Jakość, projekt, system 7.1. Wprowadzenie 7.2. Próba zdefiniowania jakości 7.3. Systemy zewnętrznej oceny jakości w opiece medycznej 7.4. Dualizm jakości w ochronie zdrowia 7.5. Wytyczne w zakresie budowania projektów podnoszących jakość działań 7.6. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 8. Zakład opieki zdrowotnej podstawowym ogniwem systemu. Aspekty organizacyjno-ekonomiczne System opieki zdrowotnej, rachunek ekonomiczny, organizacje niedochodowe, komplementarność usług 8.1. Wprowadzenie 8.2. System opieki zdrowotnej, cele i zasięg działania 8.3. Zakład opieki zdrowotnej. System społeczno-techniczny i ukierunkowanie 8.4. Wymóg ekonomicznej i społecznej racjonalizacji działań zakładów opieki zdrowotnej 8.5. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 9. Identyfikowanie misji i celów działań w zakładzie opieki zdrowotnej Zarządzanie strategiczne, cele organizacji, analiza otoczenia 9.1. Wprowadzenie 9.2. Czynniki poszczególnych segmentów otoczenia zakładów opieki zdrowotnej 9.3. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 10. Czynniki obciążające w pracy w ochronie zdrowia Przeciążenie psychiczne, stres zawodowy, wsparcie społeczne 10.1. Wprowadzenie 10.2. Stres zawodowy pracowników medycznych 10.3. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 11. Wymierne versus niewymierne źródła satysfakcji z pracy Satysfakcja z pracy, motywy podejmowania pracy, potrzeby psychospołeczne 11.1. Wprowadzenie 11.2. Motywy podejmowania aktywności zawodowej 11.3. Satysfakcja zawodowa 11.4. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 12. Szpital jako miejsce pracy Zarządzanie zasobami ludzkimi, satysfakcja pracownika, odpowiedzialność zakładu pracy Piśmiennictwo Rozdział 13. Źródła i mierniki satysfakcji pacjenta Pacjent, satysfakcja, jakość Piśmiennictwo Rozdział 14. Teoretyczne aspekty analizy zatrudnienia Praca, zatrudnienie, zarządzanie kadrami, rekrutacja, selekcja, analiza zatrudnienia, wartościowanie pracy Piśmiennictwo Rozdział 15. Formy zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej Formy zatrudnienia, stosunek pracy, umowa cywilnoprawna 15.1. Wprowadzenie 15.2. Przesłanki wykonywania zawodów medycznych 15.3. Zatrudnienie pracownicze 15.4. Umowa cywilnoprawna o świadczenie usług medycznych 15.5. Umowa o udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne 15.6. Umowa o zarządzanie publicznym zakładem opieki zdrowotnej 15.7. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 16. Rekrutacja i selekcja pracowników Proces rekrutacji, selekcja pracowników, strategia personalna 16.1. Wprowadzenie 16.2. Ustalenie źródeł pozyskania pracowników 16.3. Przeprowadzenie naboru do pracy i selekcja pracowników 16.4. Adaptacja do pracy 16.5. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 17. Planowanie ścieżki rozwoju zawodowego Kariera zawodowa, kompetencje zawodowe, wartości osobiste 17.1. Wprowadzenie 17.2. Drogi rozwoju zawodowego 17.3. Hierarchia wartości a kariera zawodowa 17.4. Kotwice kariery zawodowej 17.5. Diagnoza kompetencji pracowniczych Piśmiennictwo Rozdział 18. Analiza błędów procesu zarządzania kadrami Zarządzanie, proces, system 18.1. Wprowadzenie 18.2. Charakterystyka procesu zarządzania kadrami 18.3. Najczęściej popełniane błędy w procesie zarządzania kadrami 18.4. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 19. Oceny pracownicze Awans pionowy, awans poziomy, dwuszczeblowy system oceniania 19.1. Wprowadzenie 19.2. Pojęcie, funkcje i cele systemu ocen pracowniczych 19.3. Metody ocen 19.4. Sposoby prowadzenia rozmów oceniających 19.5. Wdrażanie systemu ocen 19.6. Prezentacja wybranych elementów systemu oceniania pracowników zakładu opieki zdrowotnej 19.7. Zakończenie Piśmiennictwo Rozdział 20. Wypalenie zawodowe jako czynnik zmieniający efektywność pracownika Wypalenie zawodowe, efektywność, pielęgniarstwo 20.1. Wprowadzenie 20.2. Wyniki i ich omówienie 20.3. Wnioski 20.4. Zakończenie Piśmiennictwo Słowa kluczowe Autorzy str.291 |