Rozdział I. Miejsce medycyny rodzinnej w zreformowanym systemie opieki zdrowotnej 9 1.1. Problemy definicyjne 1.2 Społeczne i systemowe uwarunkowania poprzedzające wprowadzenie specjalizacji w zakresie medycyny rodzinnej 1.2.1. Początki medycyny rodzinnej w Polsce 1.2.2. Zmiany w ochronie zdrowia po 1989 r. Pierwsze przygotowania do reformy 13. Rola lekarza rodzinnego w perspektywie założeń reformy służby zdrowia Rozdział II. Problematyka badań i zastosowane metody badawcze 26 2.1 Przedmiot badań i główne założenia badawcze . 2.2. Hipotezy badawcze . 2.3. Charakterystyka zastosowanych metod i technik badawczych 31 Rozdział III. Przegląd wybranych teorii dotyczących sytuacji pomocy 38 3 1 _ Sytuacja pomocy - ogólna charakterystyka relacji w niej zachodzących 3.2. Profesjonalna pomoc psychologiczna . 33. Socjologiczne ujęcie kategorii pomocy - relacja pomocy 3.3.1. Specyfika układu ról w relacji pomocy . 3.3.2. Relacja pomocy w kontekście sprzężonego układu ról lekarza rodzinnego i pacjenta - fazy poszukiwania pomocy Rozdział IV. Deontologia lekarska - podstawa procesu kształtowania roli zawodowej 4.1. Rodzaje teorii etycznych . 4.1.1. Konsekwencjonalizm - teoria utylitarystyczna 4.1.2. Liberalny indywidualizm: teoria praw . 4.1.3. Kazuistyka: analiza przypadków . 4.1.4. Teorie deontologiczne: etyka charakteru - etyka cnoty 4.2. Omówienie wybranych zasad deontologii lekarskiej 4.2.1. Rys historyczny . . . . . . . . . . . . . . 60 4.2.2. Prezentacja wybranych zasad deontologii lekarskiej 61 Rozdział V. Lekarz rodzinny w perspektywie teorii roli społecznej 66 5.1. Klasyfikacja teorii roli wyodrębniona na podstawie dyscypliny oraz para- dygmatu teoretycznego 5.2. Rola lekarza w perspektywie '-'Vybranych koncepcji teorii roli . . 5.2.1. Cechy stosunku lekarz - pacjent: teoria T. Parsonsa i E. Freidsona 5.2.2. Symboliczny interakcjonizm 5.3. Lekarz rodzinny - omówienie definicyjne 5.3.1. Zakres kompetencji lekarza rodzinnego . 5.3.2. Transformacja roli społecznej i zawodowej lekarza. R o z d z i a I VI. Tło społeczne procesu kształtowania roli zawodowej lekarza rodzinnego 6.1. Protest służby zdrowia jako istotny wskaźnik nastrojów panujących w środowisku medycznym . 6.1.1. Formy protestu . 6.1.2. Powody ogłoszenia ogólnopolskiego strajku lekarzy 6.2. Opinie i postawy lekarzy zamkniętej służby zdrowia na temat przebiegu akcji protestacyjnej R o z d z i a I Vll. Wyobrażenia przyszłych lekarzy na temat ich roli zawodowej 9! 7.1. Proces budowy systemu kształcenia lekarzy rodzinnych . 7.1.1. Szkolenie w trybie skróconym, tzw. "krótka ścieżka"10 7.1.2. Szkolenie w trybie rezydenckim . 7.1.3. Kształcenie przeddyplomowe 7.2. Postawy studentów VI roku medycyny wobec wybranych aspektów zawodu lekarza 7.2.1. Prezentacja badanej zbiorowości studentów . 7.2.2. Rola zmiennych osobowościowych w przygotowaniu do zawodu lekarza R o z d z i a I VIII. Opinie i postawy lekarzy rodzinnych na temat ich roli zawodowej. 8.1. Charakterystyka badanej zbiorowości 8.2. Prezentacja wyników badań zrealizowanych wśród łódzkich lekarzy rodzinnych 8.2.1. Czynniki decydujące o wyborze specjalizacji z medycyny rodzinnej 8.2.2. Opinia na temat zrealizowanego procesu kształcenia 8.2.3. Opinia na temat pełnionej roli zawodowej R o z d z ia I IX. Rola lekarza rodzinnego w oczekiwaniach pacjentów 9.1. Przyjęte założenia badawcze 9.2. Pacjenci lekarzy rodzinnych - charakterystyka badanej grupy 9.3. Możliwość wyboru i charakter pierwszej wizyty u lekarza rodzinnego. 9.4. Oczekiwania pacjentów dotyczące zakresu i form usług świadczonych przez lekarza rodzinnego . 9.5. Zalety i wady podstawowej opieki zdrowotnej opartej na instytucji lekarza rodzinnego 9.6. Cechy idealnego lekarza w opinii pacjentów lekarzy rodzinnych |