Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydanie II rozszerzone
Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydanie II rozszerzone
Autor: Agnieszka Kozak
Stron: 216
Druk (oprawa: miękka)
ISBN Książki drukowanej: 978-83-[zasłonięte]-8751-0, 978[zasłonięte][zasłonięte]46875
Data wydania książki drukowanej: 2[zasłonięte]014-02
Format: 140x208
Numer z katalogu: 17818
W grupie skuteczniej!
Grupa nie jest prostą sumą charakterów, zdolności i predyspozycji tworzących ją jednostek. Zespół pracujących ze sobą ludzi to coś więcej. Dobrze zarządzany może wypracować lepsze, szybsze i bardziej innowacyjne rozwiązania, niż wskazywałaby na to liczba jego członków. Odpowiednio zmotywowani ludzie współpracują, wzmacniają nawzajem swoje talenty, dyskutują i wpadają na świetne pomysły. Warunkiem skuteczności działań zespołu jest takie pokierowanie grupą, by wzmocnić — a nie zdusić — jej atuty, choć to ostatnie zdarza się nader często.
Praca z ludźmi to nie tylko dążenie do wspólnego celu. To także okazja do towarzyszenia innym w ich rozwoju, odkrywaniu własnego potencjału, realizowaniu ważnych celów. Aby skutecznie zarządzać, trzeba dobrze poznać samego siebie, swoje wady i mocne strony, sposoby reagowania w sytuacjach konfliktogennych, nudnych czy irytujących. Żeby pomagać ludziom w pokonywaniu barier komunikacyjnych, asertywnym domaganiu się swoich praw czy osiąganiu satysfakcjonujących celów, trzeba być osobą, która sama posiada te kompetencje. Z książki Proces grupowy dowiesz się, że nauka zarządzania ludźmi to także praca nad sobą w każdym momencie procesu grupowego — od formowania się zespołu, poprzez przezwyciężanie konfliktów między jednostkami i etap normalizacji współdziałania, aż do zbierania owoców wspólnej pracy.
dr Agnieszka Kozak — psycholog, terapeutka, coach, nauczyciel akademicki, trenerka biznesu. Adiunkt w Instytucie Psychologii KUL. Specjalizuje się w procesowym podejściu do szkoleń z zakresu przywództwa i umiejętności osobistych. Oznacza to towarzyszenie ludziom w drodze ku dojrzałości najpierw osobistej, a potem dopiero menedżerskiej, ponieważ dojrzały człowiek to godny zaufania przywódca, któremu można powierzyć swoje życie zawodowe. W pracy z ludźmi nie jest dla niej ważna powierzchowna satysfakcja uczestników, ale solidna, choć czasami trudna praca, która przyniesie wymierne efekty w postaci realnej zmiany. Kocha to, co robi, i robi to, co kocha.
Wstęp (5)
Formowanie się grupy (11)
Kto jest kim, czyli wejście w grupę (12)
Decyzja jednostki o udziale w grupie (41)
Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy (55)
Burza w grupie (57)
Opór, czyli lęk przed oceną w grupie (58)
Sprzeciw w grupie (63)
Konflikt - czy jest nieunikniony? (65)
Zarządzanie grupą w fazie burzy (82)
Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy (103)
Normalizacja w grupie (109)
Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa (110)
Myślenie grupowe (127)
Efektywność słuchania - słuchać, aby usłyszeć (138)
Asertywna komunikacja w grupie (145)
Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie (153)
Kreatywne działanie (155)
Bariery komunikacyjne - by je ominąć, należy je poznać (156)
Twórczość w pracy grupy - kreowanie rzeczywistości (164)
Sposoby rozwiązywania problemów w grupie (178)
Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania (186)
Zakończenie (207)
Bibliografia (209)