Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców
ISBN: |
978-83-[zasłonięte]-2434-8 |
EAN: |
978[zasłonięte][zasłonięte]46243 |
oprawa: |
miękka |
ilość stron: |
176 |
wymiary: |
A5 |
rok wydania: |
2010 |
stan: |
nowa |
cena: |
31,55 |
Dynamika życia grupy
- Formowanie się grupy
- Burze i konflikty
- Normalizacja w zespole
- Wreszcie kreatywne działanie
Grupa - suma indywidualności czy homogeniczny organizm?
Podstawy formowania się grup są różne - zdarza się bezrefleksyjny podział na zespoły dobrane alfabetycznie, czasem członków skupiają wspólne zainteresowania lub wytyczone cele zawodowe, a bywa też, że jest to udział w wyborach parlamentarnych. Jednak bez względu na to, co było czynnikiem uruchamiającym tworzenie się grupy, mechanizm został puszczony w ruch! A Twoim zadaniem jako moderatora jest zadbanie o to, by gładko przeszedł przez kolejne etapy stapiania się pojedynczych "ja" w świetnie funkcjonujące "my".
Jednostki tworzące grupę wnoszą do niej bagaż własnych osobowości - kompetencje, cechy, przeżycia i emocje, a także indywidualne oczekiwania. Podejmując decyzję o dołączeniu do powstającego zespołu, chcą współtworzyć nową rzeczywistość. Zaczynają współpracować, komunikują się między sobą, uczestniczą we wspólnych działaniach. Bycie w grupie pozwala na zdobywanie nowych doświadczeń, uruchamianie nieznanych form aktywności i kreatywności. Każda społeczność, niezależnie od przyświecającego jej celu i wieku jej członków, podlega podobnym zjawiskom, które nazwano "procesem grupowym". Głównym zadaniem prowadzącego jest więc zadbanie o to, by ogromny potencjał tkwiący w grupie został optymalnie wykorzystany, przynosząc wszystkim trwałe i satysfakcjonujące korzyści.
- Główne fazy rozwoju grupy.
- Najważniejsze elementy, o których należy pamiętać na każdym etapie budowania zespołu.
- Przykłady i propozycje ćwiczeń, zebrane podczas szkoleń, treningów i wykładów tematycznych.
- Tworzenie klimatu zaufania i akceptacji.
- Wyrażanie szacunku, wzmacnianie pozytywne, dostosowanie tempa pracy do możliwości grupy.
- Odpowiedzialność prowadzącego grupę za własny rozwój.