Nowa sytuacja społeczna, nowa technika i możliwości mediów zmieniają kształt starych problemów moralnych. Współczesne media – a zwłaszcza telewizja, internet, gry komputerowe są same w sobie „moralnie obojętne”, jednak ich oferty stoją często w sprzeczności z prawami moralnymi, niosą wielorakie zagrożenia, jak np. negatywny wpływ gier komputerowych na psychikę graczy i system wartości, zagrożenia płynące z anonimowości w sieci czy możliwości dokonywania oszustw internetowych (włamania na konta, nieuprawnione przelewy).
W publikacji omówiono wybrane problemy moralne społeczeństwa informacyjnego z punktu widzenia nadawcy i odbiorcy współczesnych mediów. Jednym z punktów odniesienia analiz jest Dekalog w aspekcie jego aktualności i uniwersalności. Społeczeństwo informacyjne ukazano z perspektywy człowieka, który sam za siebie odpowiada i sam decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu norm moralnych. Książka zachęca do refleksji – jak budować i jak wykorzystywać przestrzeń informacyjną w zgodzie z prawami moralnymi i z własnym sumieniem.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Dylematy rozwoju technik informacyjnych
1.1. Istota społeczeństwa informacyjnego
1.2. Potrzeba prymatu osoby nad techniką
1.3. Wizerunek współczesnych mediów
Rozdział 2. Media źródłem zagrożeń w świetle zasad moralności
2.1. Negatywne aspekty mediów w społeczeństwie
2.2. Człowiek jako centrum refleksji etycznej
2.3. Infoetyka twórców i odbiorców informacji
Rozdział 3. Dekalog homo informaticus
3.1. Fundamentalna pozycja Dekalogu w zasadach etyki
3.2. Dekalog a Bóg w świecie współczesnych mediów
3.3. Dekalog a drugi człowiek w świecie współczesnych mediów
Literatura