Świat jest pełen barier ograniczających realizację zamierzeń każdego człowieka.
Osoby, które w życiu nie doświadczyły niepełnosprawności osobiście lub nie zetknęły się z nią w relacjach z najbliższymi czy nie napotkały jej na swojej drodze zawodowej, zwykle nie są wstanie racjonalnie postrzegać trudności piętrzących się przed ludźmi z niepełnosprawnością. Często ograniczenia związane z niepełnosprawnością postrzegają przez pryzmat migawek medialnych, koncentrujących się na tym, co widoczne i mierzalne. Tymczasem istnieje wiele ograniczeń powstałych na skutek relacji, stereotypów czy niedoskonałych rozwiązań prawnych. Są one szczególnie widoczne w analizie sytuacji społecznej osób pozostających w centrum zainteresowania niniejszego tomu. Są to problemy związane z postawą wobec inności, bariery edukacyjne, zawodowe, prawne, a także te związane z życiem codziennym (chociażby skromne zasoby ekonomiczne czy niedocenianie możliwości wykonywania prostych czynności samoobsługowych).
Jednym z celów tomu jest rozpatrzenie niektórych utrudnień, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością oraz ich najbliżsi – począwszy od tych ukonstytuowanych na organizacji życia społecznego (wyprowadzonych z uznanych teorii socjologicznych), a skończywszy na tych najbardziej przyziemnych, odnoszonych do jednostkowych, indywidualnych zdarzeń. Niektóre z nich są osadzone
w zdarzeniach głęboko traumatycznych, inne wynikają z sytuacji mało istotnych.
Jedne kojarzą się z działaniem zinstytucjonalizowanym, planowym i przewidywalnym, a inne ze zdarzeniami przypadkowymi.
Kontynuacją tej problematyki jest zagadnienie zasobów własnych (często utożsamianych z kompetencjami), umożliwiających pokonywanie wymienionych barier oraz kwestie wsparcia udzielanego przez szeroko pojęte instytucje społeczne.
Treści oddanego czytelnikowi – już jedenastego – tomu serii Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych – pozostają właśnie w kręgu tej tematyki. Całość opracowania została podzielona na cztery części. Kategorią przewodnią pierwszej są przeżycia traumatyczne, w drugiej Czytelnik odnajdzie zagadnienia związane z postawami społecznymi wobec osób z niepełnosprawnością oraz ich planami życiowymi. Kolejna grupa tekstów umieszczonych w części
trzeciej obejmuje zagadnienia kompetencji społecznych, wsparcia oraz innych uwarunkowań funkcjonowania osób niepełnosprawnych.
W części ostatniej zostały opisane kanadyjskie i francuskie doświadczenia w zakresie edukacji uczniów z niepełnosprawnością oraz czeskie przemiany w kształceniu pedagogów specjalnych na przykładzie Uniwersytetu Ostrawskiego, a także proces reformowania domów opieki społecznej na terenie Słowacji.
W imieniu kolegium redakcyjnego serii pragnę podziękować Autorom poszczególnych tekstów, a szczególne podziękowania kieruję w stronę Recenzenta tomu Pani prof. US, dr hab. Teresy Żołkowskiej, za niezwykle merytoryczną, a zarazem życzliwą ocenę treści.
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica)
Introduction (Zenon Gajdzica)
Część I
Osoba niepełnosprawna w perspektywie przeżyć traumatycznych
Andrzej Radziewicz-Winnicki
„Piętno” jako traumatyczny stan doznawanego upośledzenia społecznego (kontynuacja pilnej debaty nad oczekiwaną rehabilitacją społeczną osób przejawiających określoną ułomność)
Zenon Gajdzica
Kategorie opresyjne i nacechowane pozytywnie w deskrypcji sytuacji społecznej człowieka niepełnosprawnego
Małgorzata Maria Dąbkowska
Niekorzystny wpływ traumatycznych wydarzeń życiowych na funkcjonowanie dzieci
Anna Gajdzica
Kilka obrazków z drogi życia – od piętna do akceptacji społecznej, czyli sytuacja matek dzieci niepełnosprawnych
Dorota Lizoń-Szłapowska
Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
Część II
Wybrane problemy postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych
Janina Wyczesany
Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych – analiza porównawcza
Alicja Hruzd, Ewa Ogrodzka-Mazur
Kampanie medialne a postawy studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych
Jolanta Suchodolska
Młodzi niepełnosprawni – w obliczu antycypowanej przyszłości
Część III
Człowiek niepełnosprawny w perspektywie wsparcia społecznego
Teresa Zbyrad
Niepełnosprawność intelektualna – problemy opieki i wyzwania społeczne
Anna Wojnarska, Renata Zubrzycka
Środowiskowe uwarunkowania kompetencji społecznych młodzieży upośledzonej umysłowo
Katarzyna Gabryś
Środowiska wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Anna Zamkowska
Współpraca szkoły kształcącej uczniów niepełnosprawnych z instytucjami zewnętrznymi
Część IV
Edukacja i opieka osób niepełnosprawnych w perspektywie doświadczeń zagranicznych
Mariola Gańko-Karwowska
Etapy rozwoju szkolnictwa specjalnego we Francji: segregacja – adaptacja – integracja
Małgorzata Gil
W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie
Petr Franiok
Spojrzenie retrospektywne na studia w zakresie pedagogiki specjalnej w Ostrawie
Ladislav Horňak, Jan Šrenkel
Jakość warunków życia mieszkańców Domu Opieki Społecznej w Osadnem