Wszyscy współautorzy są zwolennikami ustawicznej reformy systemu edukacyjnego w Polsce. Chcemy do tej idei zachęcić wszystkich polityków, władze oświatowe, wszystkich nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że przedstawione propozycje nie wyczerpują wszystkich możliwości doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce. Pragniemy przekonać wszystkich ludzi w Polsce, że im lepiej wykształcimy i wychowamy młode pokolenie, tym szybciej dorównamy przodującym krajom w rozwoju kultury i dobrobytu w Polsce. Nasza młodzież to nasz największy skarb, którego nie wolno zmarnować.
Książka powinna zainteresować przede wszystkim władze oświatowe, szkoły wszystkich typów, od przedszkola, przez szkołę podstawową, gimnazjum, liceum i szkoły wyższe, a także nauczycieli, pracowników naukowych, studentów oraz ich rodziców.
Spis treści
Wstęp
Część pierwsza Rekonstrukcja systemu edukacyjnego w Polsce
Zbigniew Kwieciński
0 reformie oświaty: co wyrównywać, co różnicować, czego najbardziej potrzeba.
Głos w dyskusji
Kazimierz Denek
Ustawiczność reformowania edukacji
Wojciech Kojs
Zagrożenia i szansę systemów edukacji
| Janusz Gnitecki |
Efektywność reform oświatowych w okresie przełomu formacyjnego
Józef Kuźma
O szkołę naukową, humanistyczną, otwartą na świat przyrody
i społeczeństwo
Jan Łysek
Priorytety modernizacji systemów edukacyjnych w Europie
Część druga Wybrane dziedziny zmian edukacyjnych
Kazimierz M. Czarnecki
Teoretyczne i realistyczne podstawy zarządzania oświatą. Zarys problemu
Piotr Kowolik
Co dalej, polska edukacjo? Kim powinien być nauczyciel przyszłości?
Wyznaczanie nowych priorytetów
Bolesław Niemierko
Perspektywy postępu w diagnostyce edukacyjnej i egzaminowaniu
Ewa Szadzińska
Modernizacja procesu kształcenia w obszarze wykorzystania
wiedzy w praktyce
Eugeniusz Kameduła
Nowa jakość kształcenia i wychowania po reformie systemu oświatowego
Część trzecia Reforma kształcenia nauczycieli i uczniów
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola. Także o tym,
co zniszczyły decyzje polityczne lat dziewięćdziesiątych z dorobku 170 lat
wychowania przedszkolnego w Polsce
Gabriela Paprotna
Wybrane problemy przygotowania i startu zawodowego
nauczyciela przedszkola
Henryk Moroz
Reforma edukacji nauczycieli
Helena Siwek
Wielopoziomowe kształtowanie pojęć matematycznych
w ujęciu metody czynnościowej
Alojzy Suchanek
Czynniki warunkujące rolę muzyki w edukacji szkolnej
Eugeniusz Piotrowski
Uczeń zdolny w świetle polskiej reformy edukacji
Informacje o autorach