Pro Evolution Soccer 2009(zwana w skróciePES 2009) to kolejna odsłona jednego z najbardziej znanych cyklów piłkarskich symulatorów, które wydawane są co roku przez japońską firmę Konami. Seria ma już kilkanaście lat i jak zwykle ta część wnosi wiele nowych elementów w porównaniu do poprzedniczki.
Kolejna edycjaPESbazuje oczywiście na pomysłach zawartych już we wcześniejszych częściach cyklu. Zobaczymy więc ponownie moduł Teamvision (wprowadzony wPES 2008), odpowiedzialny za sztuczną inteligencję przeciwników oraz zapewniający maksimum realizmu. Cechą tego systemu jest fakt uczenia się przez przeciwnika naszego stylu gry, przez co przewidywalne zagrania będą łatwo blokowane. W tej edycji dopracowano algorytmy tego modułu i rozszerzono jego możliwości – przeciwna drużyna potrafi więc dynamicznie zmieniać taktykę, stosując rozmaite strategie zależnie od sytuacji na boisku.
Zmieniono także pewne elementy sterowania i mechanikę rozgrywki. Zawodnicy szybciej reagują na nasze polecenia i potrafią znacznie więcej – między innymi dwójkami kryć przeciwnika, czy odbierać piłkę na nowe sposoby. Poza tym, wszyscy piłkarze mogą teraz wykonywać rozmaite sztuczki, których powodzenie zależy od indywidualnych umiejętności. Usprawniono system podań i strzałów – jest on bardziej intuicyjny i łatwiejszy do opanowania. Także za sprawą zmodernizowanych algorytmów obliczania trajektorii lotu piłki. Dodatkowe zmiany w kwestii sterowania wprowadzano do edycji gry przeznaczonej na konsolę Wii.
Prócz tych technicznych usprawnień gra oferuje nowe sposoby zabawy. Najważniejszą nowością jest tryb Become a Legend przeznaczony dla jednego gracza, w którym wcielamy się w rolę początkującego piłkarza rozpoczynającego dopiero swoją karierę. Rozwinięciem tego pomysłu jest sieciowa forma zabawy – Legends – umożliwiająca wspólną grę czterem graczom jednocześnie.
WPES 2009wprowadzono też pomniejsze usprawnienia stylistyczne mające oddać jeszcze realniej wygląd meczu i zachowanie piłkarzy – możemy więc zobaczyć gestykulację, prośby o podania, czy inne formy komunikacji między zawodnikami. To wszystko oczywiście na podrasowanym silniku graficznym (dopracowano przede wszystkim modele postaci i oświetlenie), dzięki czemu gra wygląda jeszcze lepiej.