Pro Evolution Soccer 2009 (zwana w skrócie PES 2009) to kolejna odsłona jednego z najbardziej znanych cyklów piłkarskich symulatorów, które wydawane są co roku przez japońską firmę Konami. Seria ma już kilkanaście lat i jak zwykle ta część wnosi wiele nowych elementów w porównaniu do poprzedniczki.
Kolejna edycja PES bazuje oczywiście na pomysłach zawartych już we wcześniejszych częściach cyklu. Zobaczymy więc ponownie moduł Teamvision (wprowadzony w PES 2008), odpowiedzialny za sztuczną inteligencję przeciwników oraz zapewniający maksimum realizmu. Cechą tego systemu jest fakt uczenia się przez przeciwnika naszego stylu gry, przez co przewidywalne zagrania będą łatwo blokowane. W tej edycji dopracowano algorytmy tego modułu i rozszerzono jego możliwości – przeciwna drużyna potrafi więc dynamicznie zmieniać taktykę, stosując rozmaite strategie zależnie od sytuacji na boisku.
Zmieniono także pewne elementy sterowania i mechanikę rozgrywki. Zawodnicy szybciej reagują na nasze polecenia i potrafią znacznie więcej – między innymi dwójkami kryć przeciwnika, czy odbierać piłkę na nowe sposoby. Poza tym, wszyscy piłkarze mogą teraz wykonywać rozmaite sztuczki, których powodzenie zależy od indywidualnych umiejętności. Usprawniono system podań i strzałów – jest on bardziej intuicyjny i łatwiejszy do opanowania. Także za sprawą zmodernizowanych algorytmów obliczania trajektorii lotu piłki. Dodatkowe zmiany w kwestii sterowania wprowadzano do edycji gry przeznaczonej na konsolę Wii.
Prócz tych technicznych usprawnień gra oferuje nowe sposoby zabawy. Najważniejszą nowością jest tryb Become a Legend przeznaczony dla jednego gracza, w którym wcielamy się w rolę początkującego piłkarza rozpoczynającego dopiero swoją karierę. Rozwinięciem tego pomysłu jest sieciowa forma zabawy – Legends – umożliwiająca wspólną grę czterem graczom jednocześnie.
W PES 2009 wprowadzono też pomniejsze usprawnienia stylistyczne mające oddać jeszcze realniej wygląd meczu i zachowanie piłkarzy – możemy więc zobaczyć gestykulację, prośby o podania, czy inne formy komunikacji między zawodnikami. To wszystko oczywiście na podrasowanym silniku graficznym (dopracowano przede wszystkim modele postaci i oświetlenie), dzięki czemu gra wygląda jeszcze lepiej.