PRO-AUDIO Angielsko-polski słownik terminologii nagrań dźwiękowych
Autorzy
Krzysztof Szlifirski
Wydawnictwo
AUDIOLOGOS Maria Miśkiewicz
Data wydania
2008
Stron
277
Dostępność
24h
Opis książki :
Dictionary of sound engineering terms
Słownik Pro-Audio obejmuje terminologię z dziedziny realizacji nagrań dźwiękowych, a także częściej używane terminy z zakresu muzyki, filmu, telewizji, słuchowej oceny jakości dźwięku, akustyki, elektroakustyki, fonicznej techniki cyfrowej oraz organizacji produkcji nagrań. Przeznaczony jest dla reżyserów i realizatorów nagrań, operatorów dźwięku w filmie, akustyków oraz realizatorów form multimedialnych. Słownik może być przydatny również dla muzyków, którzy posługują się sprzętem elektroakustycznym i komputerową techniką dźwiękową oraz wszystkich osób zainteresowanych techniką audio, korzystających z fachowej literatury w języku angielskim.
Profesor Krzysztof Szlifirski jest wybitnym autorytetem w dziedzinie reżyserii dźwięku, realizacji muzyki elektroakustycznej oraz akustyki muzycznej. Od wielu lat prowadzi wykłady na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest współtwórcą Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. W latach 1[zasłonięte]968-19 był członkiem międzynarodowych grup ekspertów zajmujących się oceną jakości nagrań muzycznych.
Od Autora :
Słownik Pro-Audio przeznaczony jest dla reżyserów i realizatorów dźwięku, operatorów dźwięku w filmie, akustyków oraz realizatorów form multimedialnych. Słownik może być przydatny również dla muzyków, którzy posługują się sprzętem elektroakustycznym i komputerową techniką dźwiękową oraz dla osób zainteresowanych techniką audio, korzystających z fachowej literatury w języku angielskim.
Pierwsze wydanie słownika zostało opublikowane w roku 1996 przez Wydawnictwo Naukowo-Techniczne (WNT). Intensywny rozwój techniki, jaki nastąpił w okresie 12 lat od tego wydania spowodował, że pojawiło się wiele nowych terminów. Dotyczy to zwłaszcza techniki cyfrowej, technik zapisu dźwięku na płytach optycznych oraz technologii multimedialnych. W obecnym wydaniu uwzględniono najnowszą terminologię z tych dziedzin. Po uzupełnieniach i poprawkach objętość słownika zwiększyła się blisko dwukrotnie. Obecne wydanie zawiera około 7200 terminów.
Obok terminologii dotyczącej ściśle technologii nagrań dźwiękowych, w słowniku uwzględnione zostały również częściej używane terminy z zakresu wykonawstwa muzycznego, filmu, telewizji, słuchowej oceny jakości dźwięku, akustyki, elektroakustyki, fonicznej techniki cyfrowej oraz organizacji produkcji nagrań. Słownik zawiera zarówno terminy występujące w literaturze fachowej, jak i określenia potoczne. Ze względu na interdyscyplinarny charakter słownika, jego zawartość musiała być oczywiście pewnym kompromisem i arbitralnym wyborem autora. Mam świadomość, że wiele terminów angielskich nie znalazło dotychczas zadowalających odpowiedników w języku polskim.
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i sugestie [kriss AT chopin DOT edu DOT pl], tym bardziej, że niektóre polskie terminy mają często odmienną postać w różnych środowiskach profesjonalnych.
Nowe, uaktualnione i rozszerzone wydanie mogło dojść do skutku tylko dzięki dopingowi, jakiego udzielili autorowi pani Mariola Miśkiewicz i dr hab. Andrzej Miśkiewicz, któremu też zawdzięczam sugestie dotyczące wielu terminów i układu słownika. Bardzo im jest za to wdzięczny.
Krzysztof Szlifirski