Wielki mały ekran
Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych
oszczędzasz
25%
Cena dla Ciebie 24,65 zł
oszczędzasz
4,35 zł
Analiza wchodzenia nowego medium, jakim w latach 60. była telewizja, w polski system mediów masowych (wówczas nazywanych środkami masowej informacji i propagandy). Autor w swojej pracy zajmuje się zagadnieniem ogromnie ważnym z punktu widzenia historyków - a mianowicie związkiem telewizji z życiem społeczeństwa. O ile prasa , radio oraz film były w PRL traktowane jako środki propagandy, to telewizja rozwijała się spontanicznie, z inicjatywy oddolnej - inżynierów, dziennikarzy radiowych. Kierownictwo PZPR z towarzyszem Wiesławem Gomułką na czele, nie dostrzegali znaczenia telewizji jako instrumentu propagandy partyjnej, a raczej traktowali ją jako środek upowszechniania kultury.
Recenzje
Autor w swojej pracy zajmuje się zagadnieniem oryginalnym i ogromnie ważnym z punktu widzenia historyków - a mianowicie związkiem telewizji z życiem społeczeństwa. Wybrany okres jest ciekawy nie tylko ze względu na następujący wówczas rozwój telewizji, ale także dlatego, iż były to czasy względnej wolności, nawet pewnej poprawy materialnej. Telewizja urozmaicała bezbarwną codzienność informacjami ze świata, rozrywką, kulturą. Na dodatek telewizja miała jeszcze wówczas, przynajmniej w Polsce, pewien urok nowości.
prof. Marcin Kula
Analiza wchodzenia nowego medium, jakim w latach sześćdziesiątych była telewizja, w polski system mediów masowych (wówczas nazywanych środkami masowej informacji i propagandy) zasługuje na szczególną uwagę. O ile bowiem prasa, radio oraz film (zwłaszcza Kronika Filmowa) były w PRL traktowane jako par excellenoe~rodki propagandy, to telewizja rozwijała się - zwłaszcza w latach pięćdziesiątych - spontanicznie, z inicjatywy oddolnej, tak entuzjastów inżynierów, dziennikarzy radiowych, jak i - szczególnie w latach sześćdziesiątych - lokalnych działaczy społeczników, zakładających obywatelskie komitety budowy stacji telewizyjnych. Zakrawa to na paradoks, ale znajduje wytłumaczenie w konserwatywnych poglądach kierownictwa PZPR z towarzyszem Wiesławem Gomułką na czele, którzy nie dostrzegali znaczenia telewizji jako instrumentu propagandy partyjnej, a raczej traktowali jąjako środek upowszechniania kultury.
prof. Tomasz Goban-Klas
Spis treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Mebel socjologiczny - wstęp
Radio w walce o pokój i postęp, czyli krótka historia ... telewizji w PRL
Rozdział l. Kultura materialna telewizji
Widzowie i abonenci - Toć to potęga!
Wydłużone głowy, czyli odbiór TV
Między pralką a rowerem, czyli liczba telewizorów
Gioconda i Szmaragd, czyli modele telewizorów
Wódka lub abonament, czyli koszty związane z użytkowaniem TV
Telewizor
Antena
Abonament
Naprawy
Drogo czy tanio
Telewizja kolorowa
Zyski
Wzywamy Ogniwo, czyli naprawy telewizorów
Rozdział 2. Program kontra telewidz
Kaczor do wynajęcia, czyli program telewizyjny
Rok 1962
Wnioski
Lata 1[zasłonięte]968-19
Wnioski
Przepraszamy za chwilowy brak sensu, czyli stosunek do programu
Krytyki Argusa
Krytyka gadaniny
Pragnienie rozrywki
Krytyka ramówki
Krytyka techniki
Krytyka opóźnień i niekonsekwencji
Stosunek pozytywny
Jak ci zadam cios Templera, to cię Kildare nie pozbiera, czyli naj popularniejsze programy
Rok 1961
Rok 1962
Rok 1963
Rok 1967
Rok 1969
Rok 1970
Telewizyjne gwiazdy
Wnioski
3h 43min, czyli czas oglądania
Lata 1[zasłonięte]960-19
Lata 1[zasłonięte]967-19
Rok 1970
Bal wampirów, czyli TV a polityka
Kontrola telewizji
Kontrola programu
Ideologiczna porażka
Rozdział 3. Świat w domu: TV a kultura społeczna
Niezwyide ruchliwe oko, czyli TV a kultura masowa
Jak konserwować cerę, czyli TV a edukacja
Wróg czy sojusznik, czyli TV a radia, kino, teatr, książka
Optymiści
Pesymiści
Od budki z piwem do Księżyca, czyli wpływ TV na postawy społeczne
Polaków
Skala zjawiska
Sposób oglądania
Wygląd mieszkania
Zużycie wody
Język
Interakcje społeczne
Moda i naśladownictwo
Niwelowanie prowincjonalizmów
Demokratyzacja
Szok kulturowy?
Rodzina
Rozrywki, czas wolny
Scotland Yard kontra przedszkolanki, czyli wpływ TV na wyobrażenia społeczne Polaków
Głębokość wpływu
Dystansowanie się od telewizji
Płytkość wpływu?
Od uświadomienia do nasycenia, czyli upowszechnienie telewizji
Zakończenie: Internet lat sześćdziesiątych?
Telewizyjni idole lat sześćdziesiątych
Bibliografia
Indeks osób