Prince of Persia: Rival Swords jest pierwszą grą akcji, traktującą o przygodach tytułowego perskiego księcia i przygotowaną z myślą o Wii. Początkowo niniejszy produkt zapowiedziano wyłącznie w kontekście platformy PlayStation Portable, ale później korporacja Ubisoft Entertainment zdecydowała się na stworzenie jeszcze jednej wersji. Za punkt oparcia przyjęto Prince of Persia: The Two Thrones z 2005 roku.
Zatem główny bohater w wyniku działania Piasków Czasu przyczynia się de facto do narodzin Mrocznego Księcia. Mamy więc okazję sterować dwoma zupełnie różnymi postaciami, posiadającymi odmienne charaktery, styl walki, aparycję etc. Poruszamy się rzecz jasna w orientalnym środowisku (konkretnie po obszarze Babilonu), skacząc po dachach, biegając wąskimi uliczkami miejskimi i przemierzając mroczne podziemia. Developerzy wprowadzili ponadto etapy, w trakcie których kierujemy rydwanem i walczymy z przeciwnikami podczas jazdy. Nie brakuje również prostych problemów logicznych, znakomicie wkomponowanych w przygodę.
Dzięki bezprzewodowemu Wii-pilotowi, połączonemu z Nunchukiem, system sterowania w Prince of Persia: Rival Swords ma zaiste niezwykły charakter. Wywijanie ostrzami lub biczem (Daggertail) wymaga więc machania kontrolerem w odpowiedni sposób, natomiast za poruszanie się w przestrzeni odpowiada manipulator analogowy.