Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne Autor: Emilia Lichtenberg-Kokoszka, Ewa Janiuk, Piotr Kierpal
Wydawca: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego
ISBN:[zasłonięte]978-8350-738-3
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 144
Oprawa: miękka (PB)
Format: 16,5 x 23,5
Wysyłka w ciągu 24 godzin
EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]85073
Książkę rozpoczyna artykuł prof. Petera G. Fedora-Freybergha - lekarza i psychologa zajmującego się prenatalnym i perinatalnym okresem życia ludzkiego. Zwraca on uwagę na ten najwcześniejszy okres ludzkiego życia jako na czas prowadzenia "profilaktyki pierwotnej", w którym kształtują się ludzkie zasoby i deficyty. Kolejny tekst, mgr Ivety Petrikovej, prowadzi po trudnych drogach rozważań naukowych dotyczących definiowania początku życia ludzkiego. Dr Emilia Lichtenberg-Kokoszka podejmuje próbę epigenetycznego spojrzenia na prenatalny okres życia człowieka. Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz podejmuje się znalezienia naukowej odpowiedzi na trudne pytanie o to, czy niepłodność i wspomagana prokreacja modyfikują więź rodziców z dzieckiem i jego rozwój. Mgr Maria Wojaczek przybliża wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. Mgr Ewa Janiuk przybliża prenatalny okres życia jako temat edukacji przedporodowej. Dr Adam Klasik oraz mgr Anna Rawska przybliżają wpływ samooceny, kontroli emocjonalnej i przekonań o własnej skuteczności na występowanie stresu pourazowego u kobiet po poronieniu. Mgr Piotr Kierpal podejmuje się wyjaśnienia ważnej kwestii, jaką jest wpływ muzyki relaksacyjnej na człowieka, w tym na matkę i jej poczęte dziecko. Mgr Paweł Brudek ukazuje rolę dziadków we wspieraniu rozwoju dziecka w prenatalnym okresie życia z perspektywy teorii gerotranscendencji Larsa Tornstama. Mgr Paulina Kołosowska przedstawia wywiad prenatalny i genogram jako cenne źródła informacji o zasobach i deficytach człowieka. Zawarte w niniejszej publikacji artykuły są owocem szóstej ogólnopolskiej, a pierwszej międzynarodowej konferencji naukowej na temat: "Prenatalny okres życia człowieka. Zagadnienie interdyscyplinarne", zorganizowanej przez Wydział Teologiczny oraz Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego oraz Diecezjalną Fundację Obrony Życia, pod patronatem Wicemarszałka Województwa Opolskiego Romana Kolka. Konferencja odbyła się 19 listopada 2014 roku. Przedstawiona do recenzji wydawniczej książka wpisuje się w bogatą problematykę dotyczącą prenatalnego okresu życia człowieka. Zawiera ona zagadnienia na styku biologicznego, psychicznego i duchowego wymiaru życia ludzkiego w odniesieniu do dziecka prenatalnego jak i rodziców oczekujących na narodzenie dziecka. Są one przedmiotem analiz recenzowanego opracowania. Redaktorzy tomu podjęli się niezwykle ważnego, ale i trudnego zadania spójnego spojrzenia na pierwszy okres ontogenezy człowieka, przyjmując wybrane perspektywy. To między innymi perspektywa profilaktyki pierwotnej w naukach społecznych i medycynie w odniesieniu do okresu prenatalnego, perspektywa moralno-etyczna, psychologiczna, edukacyjna, epigenetyczna czy gerotranscendencji. Zbiór artykułów ujętych w jedno opracowanie uzasadnia z jednej strony potrzebę refleksji nad ciągłością życia człowieka od poczęcia i holistycznego ujęcia rozwoju człowieka, z drugiej potrzebę analiz tych zagadnień w kontekstach zdarzeń życia rodzinnego i funkcjonowania osób dorosłych. Na strukturę recenzowanej książki składa się Wstęp, dziesięć artykułów i noty o Autorach. Przedstawione artykuły w zaproponowanej przez Redaktorów kolejności stanowią zróżnicowany ciężar gatunkowy. [...] Dr hab. Danuta Opozda, Instytut Pedagogiki KUL SPIS TREŚCI: Wstęp Peter G. Fedor-Freybergh Prenatalna i perinatalna psychologia i medycyna. Nowe podejście do profilaktyki pierwotnej Iveta Pertikova Prenatalny okres życia ludzkiego - wybrane problemy w perspektywie moralno-etycznej Emilia Lichtenberg-Kokoszka Wyjaśnić niewyjaśnione. Próba epigenetycznego spojrzenia na prenatalny okres życia człowieka Eleonora Bielawska-Batorowicz Czy niepłodność i wspomagana prokreacja modyfikują więź rodziców z dzieckiem i jego rozwój? Maria Wojaczek Dialog dziewięciu miesięcy - wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia Ewa Janiuk Prenatalny okres życia człowieka w edukacji przedporodowej Adam Klasik, Anna Rawska Zespół stresu pourazowego u kobiet po poronieniu, a ich samoocena, kontrola emocjonalna i przekonanie o własnej skuteczności Piotr Kierpal Bezpieczny świat poczętego dziecka. Muzyka relaksacyjna i jej wpływ na człowieka Paweł Brudek Rola dziadków w procesie wspierania rozwoju dziecka w prenatalnym okresie życia z perspektywy teorii gerotranscendencji Larsa Tornstama Paulina Kołosowska Wywiad prenatalny i genogram jako cenne źródło informacji o zasobach i deficytach człowieka Noty o autorach
|