Komentarz do ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych autorstwa wybitnego specjalisty w poruszanej tematyce Jerzego Pieróga stanowi najlepsze na rynku omówienie:
- przepisów ogólnych Prawa zamówień publicznych,
- zasad i trybu udzielania zamówień publicznych,
- środków ochrony prawnej,
- kontroli udzielania zamówień publicznych,
- organów właściwych w sprawach dot. zamówień publicznych.
Wydanie 13. zostało znacznie poszerzone i uzupełnione o najnowsze orzecznictwo, bardzo istotne z punktu widzenia praktyki oraz najnowsze poglądy doktryny. Ponadto bazując na tekście jednolitym z 28.5.2013 r. (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907) uwzględnia i szczegółowo prezentuje omówienie najnowszych zmian, także projektowanych, w tym m.in.:
ustawy z 8.11.2013 r., której celem jest przede wszystkim:
- wzmocnienie bezpieczeństwa prawidłowej realizacji zamówień publicznych;
- wzmocnienie ochrony słusznych praw podwykonawców uczestniczących w procesie realizacji zamówień publicznych, w szczególności zapewnienie terminowej oraz pełnej wypłaty należnego im wynagrodzenia;
- ograniczenie ryzyka pojawiania się sporów na linii zamawiający – wykonawca – podwykonawca – dalszy podwykonawca na etapie realizacji zamówień publicznych.
Zmiana obowiązuje od 24.12.2013 r.
ustawy z 14.3.2014 r., w której zmiany dotyczą m.in.:
- podwyższenia wartości zamówienia lub konkursu, decydującej o konieczności stosowania ustawy (z 14.000 euro do 30.000 euro),
- wyłączenia z reżimu ustawy niektórych zamówień z zakresu prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych oraz z zakresu działalności kulturalnej,
- wprowadzenia możliwości wyłączenia zasady jawności w zakresie danych osobowych albo wysokości wynagrodzenia wykonawcy, w przypadku niektórych rodzajów zamówień z wolnej ręki, o ile jest to uzasadnione ze względu na ochronę prywatności lub interes publiczny,
- umożliwienia zastosowania zamówienia z wolnej ręki również w odniesieniu do niektórych zamówień z zakresu prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych,
- przyznania możliwości unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na badania naukowe lub prace rozwojowe, jeżeli nie zostaną na nie przyznane środki finansowe, na przykład grantowe, a trzeba było ogłosić przetarg,
- usunięcia obowiązku żądania od artystów i twórców złożenia oświadczeń o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, w przypadku zamówień z wolnej ręki udzielanych w zakresie działalności twórczej lub artystycznej.
Zmiana obowiązuje od 16.04.2014 r.
ustawy z 30.5.2014 r., zgodnie z którym ustawy – Prawo zamówień publicznych nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności oświatowej związane z gromadzeniem w bibliotekach szkolnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności i ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu. Zmiana obowiązuje od 8.7.2014 r.
- projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Druk sejmowy Nr 1653); który dotyczy m.in.:
- podniesienia progu, od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty 50 000 euro,
- ustalenia zakazu pozaustawowego żądania stosowania procedur dokonywania wydatków o najmniejszej wartości,
- wprowadzenia zasady swobody wyboru trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy wszystkich usługach tzw. niepriorytetowych,
- obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców,
- ograniczenia nadużywania kryterium ceny w rozstrzyganiu postępowań.
Najnowsze wydanie Komentarza w sposób jasny i przejrzysty pozwala na rozwiązanie pojawiających się w praktyce problemów związanych z wykładnią przepisów zawartych w Prawie zamówień publicznych. Dla wygody Czytelników, ułatwiając szybką orientację w tekście, niniejszy Komentarz wyróżnia się szczegółową strukturą wewnętrzną, z precyzyjnym, przejrzystym i jednolitym podziałem zagadnień.
Komentarz z pewnością będzie przydatny w codziennej pracy adwokatów, radców prawnych, sędziów, pracowników administracji, a przede wszystkim osób zajmujących się zamówieniami publicznymi w praktyce.
Autor: Jerzy Pieróg – radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prowadzący Kancelarię Prawną Jerzy T. Pieróg. Pierwszy dyrektor biura wdrażającego i nadzorującego arbitraż w Urzędzie Zamówień Publicznych. W latach 1[zasłonięte]995-20 arbiter z listy Prezesa UZP, wielokrotnie przewodniczył składom orzekającym w sprawach zamówień publicznych. Ekspert sejmowych komisji w pracach nad przepisami dotyczącymi zamówień publicznych. Wieloletni wykładowca zamówień publicznych m. in. w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej.