|
Książka przedstawia problematykę cywilnoprawną dotyczącą biur podróży, hoteli, podmiotów prowadzących kempingi, pola biwakowe i parkingi samochodowe, międzynarodowego i krajowego przewozu osób i bagażu, ubezpieczeń turystycznych, usług restauracyjnych. Omówiono w niej także zagadnienia prawne dotyczące uprawiania turystyki, paszportów i wiz, przejść granicznych, kontroli granicznej oraz informacji i reklamy w turystyce. W podręczniku uwzględniono liczne przepisy prawne i orzecznictwo dotyczące turystyki. Publikacja jest skierowana do osób zainteresowanych tą problematyką, a zwłaszcza studentów prawa i administracji, szkół i studiów turystycznych oraz pracowników biur podróży, hoteli, ośrodków turystycznych, przedsiębiorstw transportowych i zakładów ubezpieczeń, a także sędziów, adwokatów i radców prawnych.
Stan prawny na 1.03.2009 r.
Spis treści: Rozdział pierwszy. BIURA PODRÓŻY 1. Historia biur podróży 2. Międzynarodowe organizacje biur podróży 2.1. Światowa Federacja Stowarzyszeń Biur Podróży (FUAAV) 2.2. Światowa Organizacja Biur Podróży (WATA) 2.3. Amerykańskie Stowarzyszenie Biur Podróży (ASTA) 2.4. Stowarzyszenie Polsko-Amerykańskich Biur Podróży (SPATA) 2.5. Stowarzyszenie Europejskich Touroperatorów (ETOA) 2.6. Ugrupowanie Krajowych Stowarzyszeń Agentów Podróży i Touroperatorów w Unii Europejskiej (ECTAA) 3. Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich o podróżach turystycznych 4. Podstawy prawne działalności biur podróży 4.1. Uwagi ogólne 4.2. Warunki działalności gospodarczej biura podróży 5. Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni 6. Umowy zawierane przez biura podróży z przedsiębiorcami świadczącymi usługi 6.1. Umowy biura podróży z podwykonawcami 6.2. Prawo właściwe i jurysdykcja 7. Umowy zawierane przez biura podróży z klientami 7.1. Uwagi ogólne 7.1.1. Treść umowy 7.1.2. Niedozwolone postanowienia umowne 7.2. Umowa o pojedyncze świadczenie 7.3. Umowa o podróż 7.3.1. Charakter prawny umowy o podróż 7.3.2. Podstawy prawne umowy o podróż 8. Odpowiedzialność biura podróży z tytułu umowy o pojedyncze świadczenie 9. Odpowiedzialność biura podróży działającego jako agent 9.1. Istota umowy agencyjnej i odpowiedzialność agenta 9.2. "Rzekomy" agent 10. Odpowiedzialność biura podróży z tytułu umowy o podróż 10.1. Zagadnienia ogólne 10.1.1. Przesłanki odpowiedzialności 10.1.2. Podstawy i granice odpowiedzialności 10.1.3. Odpowiedzialność biura podróży za osoby trzecie świadczące usługi 10.2. Zagadnienia szczegółowe 10.2.1. Odstąpienie od umowy przez biuro podróży lub uczestnika wycieczki 10.2.2. Zmiana programu, terminu lub ceny przed rozpoczęciem wycieczki 10.2.3. Zmiana programu i nienależyte wykonanie umowy w trakcie wycieczki 10.2.4. Nienależyta organizacja wycieczki 10.2.5. Odpowiedzialność biura podróży za szkody na osobie uczestnika wycieczki. Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa 10.2.6. Odpowiedzialność biura podróży za uszkodzenie lub utratę bagażu uczestnika wycieczki 11. Wynagrodzenie szkody 11.1. Zasady odszkodowania 11.2. Zadośćuczynienie pieniężne za "zmarnowany urlop" i utratę przyjemności wycieczki 12. Dochodzenie roszczeń 12.1. Postępowanie reklamacyjne 12.2. Postępowanie przed sądem - właściwość sądu i jurysdykcja Rozdział drugi. ZAKŁADY HOTELARSKIE 1. Uwagi wstępne 2. Podstawa odpowiedzialności hotelu lub podobnego zakładu 3. Pojęcie hotelu i podobnego zakładu 4. Gość hotelowy 5. Odpowiedzialność hotelu lub podobnego zakładu 5.1. Zasada odpowiedzialności 5.2. Rzecz wniesiona 5.3. Klauzule nieodpowiedzialności 5.4. Obowiązek zawiadomienia o szkodzie 5.5. Przedawnienie roszczeń gościa hotelowego 6. Ograniczenie odpowiedzialności hotelu lub podobnego zakładu 6.1. Kwotowe ograniczenie odpowiedzialności 6.2. Wyłączenie ograniczenia odpowiedzialności - zasada pełnego odszkodowania 6.2.1. Przechowanie hotelowe 6.2.2. Wina umyślna lub rażące niedbalstwo 7. Odszkodowanie 8. Wyłączenie odpowiedzialności hotelu lub podobnego zakładu 8.1. Właściwość rzeczy wniesionej 8.2. Siła wyższa 8.3. Wina poszkodowanego 9. Odpowiedzialność hotelu lub podobnego zakładu za pojazdy mechaniczne, rzeczy w nich pozostawione oraz żywe zwierzęta 10. Ustawowe prawo zastawu hotelu lub podobnego zakładu 11. Przedawnienie roszczeń przedsiębiorstw hotelowych 12. Odpowiedzialność i ustawowe prawo zastawu zakładów kąpielowych 13. Konwencja europejska o odpowiedzialności hotelarzy za rzeczy gości hotelowych 14. Odpowiedzialność hoteli w niektórych państwach Europy Zachodniej 15. Odpowiedzialność hoteli w Stanach Zjednoczonych 15.1. Zasady ogólne 15.2. Przykładowe uregulowanie odpowiedzialności hotelarza w stanie Nowy Jork 16. Odpowiedzialność hotelu za szkody na osobie gościa hotelowego Rozdział trzeci. TIMESHARING - PRAWO DO CZASOWEGO KORZYSTANIA Z OBIEKTU TURYSTYCZNEGO Rozdział czwarty. KEMPINGI I POLA BIWAKOWE Rozdział piąty. PRZECHOWANIE RZECZY Rozdział szósty. PARKINGI SAMOCHODOWE Rozdział siódmy. PRZEWÓZ OSÓB I BAGAŻU 1. Źródła prawa przewozowego 2. Umowa o przewóz osób i ich bagażu 2.1. Istota i strony umowy 2.2. Zawarcie umowy przewozu 2.3. Prawa i obowiązki stron umowy przewozu 3. Odpowiedzialność przewoźnika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie przewozu osób 4. Odpowiedzialność przewoźnika za szkody na osobie pasażera 4.1. Odpowiedzialność w przewozie kolejowym, samochodowym, komunikacji miejskiej oraz żegludze śródlądowej 4.2. Odpowiedzialność kolei w przewozie międzynarodowym 4.3. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w przewozie międzynarodowym i krajowym 4.4. Czarter lotniczy 4.5. Odpowiedzialność przewoźnika morskiego 5. Odpowiedzialność przewoźnika za bagaż podróżnego 5.1. Odpowiedzialność w przewozie kolejowym, samochodowym, komunikacji miejskiej oraz żegludze śródlądowej 5.2. Odpowiedzialność kolei w przewozie międzynarodowym 5.3. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w przewozie międzynarodowym i krajowym 5.4. Odpowiedzialność przewoźnika morskiego 6. Koleje linowe, wyciągi linowo-terenowe, wyciągi narciarskie
Rozdział ósmyUBEZPIECZENIA TURYSTYCZNE 1. Uwagi ogólne 2. Ubezpieczenia samochodowe 2.1. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC) 2.2. Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) 2.3. Ubezpieczenie autocasco (AC) 3. Ubezpieczenia samochodowe w ruchu zagranicznym 3.1. System "Zielonej Karty" 3.2. Ubezpieczenie "Assistance" 4. Ubezpieczenie kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków w czasie podróży zagranicznej 5. Ubezpieczenie bagażu podróżnego 6. Ubezpieczenie kosztów rezygnacji lub przerwania uczestnictwa w imprezie turystycznej 7. Ubezpieczenie "Assistance Tourist 8. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym 9. Ubezpieczenie ryzyk związanych z amatorskim uprawianiem narciarstwa, narciarstwa wodnego i windsurfingu
Rozdział dziewiąty. PASZPORTY I WIZY, PRZEJŚCIA GRANICZNE I KONTROLA GRANICZNA, OPIEKA KONSULARNA ZA GRANICĄ 1. Paszporty 2. Wizy 3. Przejścia graniczne i kontrola graniczna 4. Opieka konsularna za granicą Rozdział dziesiąty. USŁUGI RESTAURACYJNE I IMPREZY ROZRYWKOWE 1. Usługi gastronomiczne 2. Imprezy rozrywkowe Rozdział jedenasty. UPRAWIANIE TURYSTYKI 1. Turystyka w lasach i na obszarach poddanych ochronie przyrody 2. Turystyka morska i na wodach śródlądowych 3. Turystyka górska 4. Obowiązki gminy jako gospodarza terenu w zakresie turystyki
Rozdział dwunasty. INFORMACJA I REKLAMA W TURYSTYCE 1. Informacja turystyczna 2. Reklama w turystyce Bibliografia
|