Opis książki: Niniejsza monografia stanowi próbę całościowego omówienia zarówno problematyki wizerunku jako przedmiotu ochrony, jak i zagadnienia jego komercjalizacji. Autorka w sposób usystematyzowany przedstawiła zjawisko nabierania przez dobra osobiste wartości majątkowej, a także konsekwencje tego procesu. W związku z tym, że tradycyjnie dobra osobiste są definiowane jako niemajątkowe indywidualne wartości związane z życiem wewnętrznym jednostki ludzkiej, konieczne było podjęcie próby redefinicji dóbr osobistych jako przedmiotu ochrony w celu adaptacji dotychczasowych tez i mechanizmów dotyczących dóbr osobistych w klasycznym znaczeniu do ich postaci skomercjalizowanej. Aby przedstawić szersze spektrum zjawiska, analizie prawnoporównawczej poddano zarówno doktrynę, jak i orzecznictwo dotyczące wizerunku komercyjnego w wybranych porządkach prawnych.
Wykaz podstawowych skrótów I. Źródła prawa II. Organy orzekające III. Periodyki Wstęp Rozdział I Pojęcie wizerunku 1. Definicje wizerunku 2. Rozpoznawalność jako wyznacznik wizerunku 3. Szczególne postacie wizerunku 3.1. Maska artystyczna - wizerunek jako część kreacji artystycznej 3.2. Wizerunek dźwiękowy 3.3. Wizerunek piśmienniczy 3.4. Wizerunek wspólny i wizerunek zbiorowy 3.5. Karykatura Rozdział II Wizerunek jako dobro osobiste 1. Dobra osobiste - zarys terminu 1.1. Analiza pojęcia "dobro osobiste 1.1.1. Monistyczna i pluralistyczna koncepcja dóbr osobistych 1.1.2. Definicje dóbr osobistych 1.1.3. Cechy dóbr osobistych 1.1.3.1. Niemajątkowy charakter czy "wartość niemajątkowa 1.1.3.2. Związek z podmiotem 1.1.3.3. "Ruchomość" zakresu 1.1.4. Proces zmiany poglądów doktryny na definiowanie dóbr osobistych 1.2. Subiektywne czy obiektywne kryteria naruszenia dóbr osobistych 2. Wizerunek jako dobro osobiste 3. Podmiot wizerunku 3.1. Osoba prawna 3.2. Osoba fikcyjna Rozdział III Prawo do wizerunku jako prawo podmiotowe na gruncie polskiego prawa cywilnego 1. Prawo podmiotowe - przybliżenie pojęcia 1.1. Analiza pojęcia prawa podmiotowego 1.2. Prawa podmiotowe osobiste 2. Prawo do wizerunku - historyczne kształtowanie się terminu w polskim prawie cywilnym 2.1. Ustawa z dnia 29 marca 1926 r. o prawie autorskim 2.2. Ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim 2.3. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych 3. Treść prawa do wizerunku - teoria stadiów 3.1. Ustalenie wizerunku 3.2. Rozpowszechnienie 3.2.1. Artykuł 8 1 ust. 1 zdanie drugie pr. aut 3.2.2. Artykuł 8 1 ust. 2 pkt 1 pr. aut 3.2.3. Artykuł 8 1 ust. 2 pkt. 2 pr. aut 3.3. Wykorzystanie 3.4. Konkluzja 4. Przesłanki ochrony prawa do wizerunku 4.1. Bezprawność naruszenia 4.2. Okoliczności wyłączające bezprawność 4.2.1. Działanie w ramach porządku prawnego 4.2.2. Wykonywanie prawa podmiotowego 4.2.3. Zgoda uprawnionego 4.2.3.1. Zgoda z art. 8 1 pr. aut 4.2.3.2. Kwalifikacja prawna zgody 4.2.3.3. Przedmiot zgody 4.2.3.4. Moment udzielania zgody i jej forma 4.2.3.5. Odwołalność zgody 4.2.4. Działanie w obronie uzasadnionego interesu 4.2.4.1. Konieczność zapewnienia porządku i ładu społecznego jako kategoria przesłanki "działania w obronie uzasadnionego interesu 4.2.4.2. Funkcja informacyjna, w tym dozwolona krytyka 5. Środki ochrony prawa do wizerunku 5.1. Powództwo o ustalenie 5.2. Powództwo o zaniechanie 5.3. Powództwo o usunięcie skutków naruszenia 5.4. Powództwo o zadośćuczynienie lub świadczenie na cel społeczny 5.5. Roszczenie odszkodowawcze Rozdział IV Prawo do wizerunku - analiza prawnoporównawcza 1. Regulacja prawa do wizerunku w Stanach Zjednoczonych 1.1. Historia procesu wyodrębniania się right of publicity 1.2. Źródła prawa 1.3. Przesłanka komercyjnego wykorzystania 1.4. Right of publicity a prawo do prywatności 1.5. Right of publicity a wolność wypowiedzi 1.6. Przedmiot ochrony right of publicity 1.7. Przenoszalność prawa do reklamowego wizerunku 1.8. Czas trwania ochrony przyznanej przez right of publicity 1.9. Konkluzja 2. Regulacja prawa do wizerunku w Wielkiej Brytanii 2.1. Passing off 2.2. "Nadużycie zaufania" (breach of confidence) 2.3. Regulacja prawnoautorska 2.4. Kodeks deontologiczny 3. Regulacja prawa do wizerunku w Republice Federalnej Niemiec 3.1. Źródła prawa i opis regulacji 3.2. Linia orzecznictwa 4. Regulacja prawa do wizerunku w Republice Francuskiej 4.1. Źródła prawa i opis regulacji 4.2. Linia orzecznictwa 5. Regulacja prawa do wizerunku w prawie Królestwa Hiszpanii 5.1. Źródła prawa i opis regulacji 5.2. Linia orzecznictwa 6. Regulacja prawa do wizerunku w prawie Republiki Włoch Spis treści 6.1. Źródła prawa i opis regulacji 6.2. Linia orzecznictwa Rozdział V Komercjalizacja dóbr osobistych. Wizerunek komercyjny 1. Komercjalizacja składników osobowości jako zjawisko rynkowe oraz społeczne 2. Zjawiska ekonomicznego wykorzystywania wizerunku 2.1. Uwagi ogólne 2.2. Historia character merchandising 2.3. Merchandising postaci fikcyjnych 2.4. Personality merchandising 2.5. Image merchandising 3. Uzasadnienia wyodrębnienia wizerunku komercyjnego 3.1. Teorie filozoficzne 3.1.1. Teoria prawa naturalnego 3.1.2. Teoria nakładu pracy 3.1.3. Teoria osobowości 3.2. Teorie ekonomiczne 3.2.1. Teoria alokacji dóbr 3.2.2. Teoria utylitarna 3.2.3. Teoria ochrony konsumenta 4. Komercjalizacja dóbr osobistych w prawie polskim 4.1. Negacja niemajątkowego charakteru dóbr osobistych 4.2. Mieszany: majątkowo-niemajątkowy charakter dóbr osobistych 4.3. Prawo do wizerunku jako jedno z praw na dobrach niematerialnych 4.4. Konkluzje 5. Wizerunek komercyjny - próba przybliżenia pojęcia 6. Aktualny stan poglądów doktryny na wizerunek komercyjny 6.1. Więź jako wyznacznik dobra osobistego 6.2. Czas trwania prawa 6.3. Dysponowanie komercyjnymi dobrami osobistymi 6.3.1. Dysponowanie wizerunkiem na podstawie zgody uprawnionego 6.3.2. Dysponowanie wizerunkiem na podstawie umowy 6.3.2.1. Umowa o charakterze upoważniającym 6.3.2.2. Umowa o charakterze zobowiązującym 6.3.2.3. Umowa o charakterze upoważniająco- -zobowiązującym 6.3.2.4. Umowa o charakterze rozporządzającym 6.3.2.5. Konkluzja 6.4. Obiektywność naruszenia 6.5. Teoria prawa do persony oraz prawa na personie Rozdział VI Ochrona wizerunku komercyjnego w polskim prawie cywilnym 1. Okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia wizerunku komercyjnego 1.1. Działanie w ramach porządku prawnego 1.2. Wykonywanie prawa podmiotowego 1.3. Zgoda uprawnionego 1.3.1. Przedmiot zgody 1.3.2. Odwołalność 1.3.3. Zgoda pośmiertna 1.4. Działanie w obronie uzasadnionego interesu: funkcja informacyjna, w tym dozwolona krytyka 1.5. Konkluzja 2. Podmiotowe rozszerzenie odpowiedzialności za rozpowszechnianie wizerunku komercyjnego w reklamie prasowej 3. Roszczenia majątkowe służące w razie bezprawnego wkroczenia w wizerunek komercyjny 3.1. Rozróżnienie terminów "krzywda" - "szkoda" oraz "szkoda majątkowa" - "szkoda niemajątkowa" 3.2. Roszczenie odszkodowawcze oparte na normie art. 24 2 k.c. 3.3. Bezpodstawne wzbogacenie 3.4. Konkluzja Zakończenie Wykaz literatury Wykaz przywołanych w pracy orzeczeń sądowych Informacje zawarte w internetowych bazach danych
|