Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Prawo administracyjne Część ogólna [nowa]

28-02-2012, 15:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Najwyzsza cena licytacji: 55.30 zł      Aktualna cena: 55.30 zł     
Użytkownik BestselleryPL
numer aukcji: 2030136230
Miejscowość Warszawa
Kupiono sztuk: 1    Licytowało: 1    Wyświetleń: 11   
Koniec: 30-01-2012 19:47:13
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Przedmiotem aukcji jest:

Prawo administracyjne Część ogólna

Bielecki Leszek, Ruczkowski Piotr

Dane:
  • ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64147
  • liczba stron: 360
  • okładka: miękka
  • wydawnictwo: Difin
  • Data wydania: 2[zasłonięte]011-09
  • Stan produktu: nowy, nieużywany



  • Opis książki:
    Oddawane do rąk Czytelników opracowanie stanowi nowe podejście do problematyki tej gałęzi prawa. Dotychczas wydawane prace, zawierające w swoim tytule informację, że Czytelnik ma do czynienia z częścią ogólną prawa administracyjnego, obejmowały zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i analizę norm prawa ustrojowego, procesowego, a nawet norm regulujących postępowanie przed sądami administracyjnymi i ustrój tychże sądów.
    Autorzy niniejszego opracowania zerwali z tą praktyką, zdając sobie jednak sprawę z tego, że całkowite pominięcie materiału normatywnego nie jest możliwe, ponieważ wszystkie ustalenia dotyczące podstawowych pojęć, instytucji i zasad tej gałęzi prawa muszą mieć oparcie w treści aktów prawnych.
    Mając powyższe na uwadze, w pracy skupiono się na analizie zagadnień teoretycznych: podstawowych pojęć, zasad i instytucji, będących wynikiem refleksji naukowej przedstawicieli doktryny prawa administracyjnego, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwa administracyjnego, zwłaszcza samorządowych kolegiów odwoławczych.
    Niniejsza książka adresowana jest przede wszystkim do studentów studiów prawniczych i administracyjnych oraz innych kierunków pokrewnych, a także absolwentów przygotowujących się do egzaminów na aplikacje prawnicze, aplikantów, przedstawicieli nauki oraz wszystkich zainteresowanych problematyką funkcjonowania administracji i prawem, które stanowi podstawę jej organizacji i działalności.

    Wprowadzenie - triada nauk administracyjnych
    Leszek Bielecki, Piotr Ruczkowski
    1. Pojęcie administracji, jej cechy, postacie, funkcje i sfery działania
    Piotr Ruczkowski
    1.1. Pojęcie administracji w ujęciu historycznym i współczesnym
    1.2. Cechy administracji
    1.3. Postacie i funkcje administracji
    1.4. Sfery (płaszczyzny) działania administracji
    Bibliografia
    2. Pojęcie prawa administracyjnego, jego cechy, podziały i stosunek do innych gałęzi prawa
    Piotr Ruczkowski
    2.1. Geneza i idea powstania prawa administracyjnego
    2.2. Definicje prawa administracyjnego w ujęciu historycznym i współczesnym
    2.3. Cechy prawa administracyjnego i jego wewnętrzne podziały
    2.4. Podziały prawa administracyjnego
    2.4.1. Część ogólna a część szczegółowa prawa administracyjnego
    2.4.2. Inne podziały prawa administracyjnego
    Bibliografia
    3. Źródła prawa administracyjnego
    Piotr Ruczkowski
    3.1. Pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego
    3.2. Podział źródeł prawa
    3.3. Źródła powszechnie obowiązującego prawa
    3.3.1. Konstytucja RP
    3.3.2. Ustawy
    3.3.3. Umowy międzynarodowe
    3.3.4. Rozporządzenia z mocą ustawy
    3.3.5. Rozporządzenia (wykonawcze do ustaw)
    3.3.6. Akty prawa miejscowego
    3.3.7. Źródła prawa Unii Europejskiej
    3.4. Źródła prawa wewnętrznego
    3.4.1. Uchwały
    3.4.2. Zarządzenia
    3.5. Normy techniczne, normy planowe, zwyczaj, orzecznictwo sądowe, orzecznictwo administracyjne oraz poglądy doktryny i ich rola w systemie źródeł prawa administracyjnego
    3.6. Ogłaszanie źródeł prawa
    Bibliografia
    4. Wykładnia prawa i jej implementacja w prawie administracyjnym
    Łukasz Jerzy Pikuła
    4.1. Pojęcie i teorie wykładni prawa in genere
    4.2. Egzemplifikacja podstawowych problemów w zakresie teorii wykładni prawa
    4.3. Rodzaje wykładni prawa ze względu na materiał i dyrektywy (tzw. metodę wykładni prawa)
    4.3.1. Wykładnia językowa prawa
    4.3.2. Wykładnia systemowa prawa
    4.3.3. Wykładnia funkcjonalna (celowościowa) prawa
    4.4. Rodzaje wykładni prawa z punktu widzenia autora i mocy wiążącej wykładni
    4.4.1. Wykładnia autentyczna prawa
    4.4.2. Wykładnia legalna prawa
    4.4.3. Wykładnia praktyczna prawa
    4.4.4. Wykładnia doktrynalna prawa
    4.5. Implementacja wykładni w prawie administracyjnym
    4.5.1. Determinanty implementacji wykładni
    4.5.2. Rola i znaczenie wykładni systemowej i gramatycznej
    4.5.3. Wykładnia doktrynalna i celowościowa
    4.5.4. Implementacja innych dyrektyw interpretacyjnych
    4.6. Podsumowanie problematyki z zakresu implementacji wykładni prawa na grunt
    prawa administracyjnego i postulaty de lege ferenda
    Bibliografia
    5. Stosunek administracyjnoprawny i sytuacja administracyjnoprawna
    Bogdan Rutkowski
    5.1. Stosunek administracyjnoprawny
    5.1.1. Istota stosunku prawnego
    5.1.2. Ogólna charakterystyka stosunku administracyjnoprawnego
    5.1.3. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych
    5.1.4. Elementy stosunku administracyjnoprawnego
    5.1.5. Powstanie i wygaśnięcie stosunku administracyjnoprawnego
    5.2. Sytuacja administracyjnoprawna
    Bibliografia
    6. Publiczne prawa podmiotowe, interes publiczny, władztwo administracyjne
    Hubert Kaczmarczyk
    6.1. Publiczne prawa podmiotowe
    6.1.1. Uwagi ogólne
    6.1.2. Podmioty publicznych praw podmiotowych
    6.1.3. Treść publicznych praw podmiotowych
    6.2. Pojęcie "interesu publicznego" (społecznego)
    6.3. Władztwo administracyjne
    Bibliografia
    7. Władza dyskrecjonalna administracji i jej postacie
    Leszek Bielecki
    7.1. Uznanie administracyjne
    7.2. Pozostałe postacie luzu decyzyjnego
    Bibliografia
    8. Zasady prawa administracyjnego
    Piotr Adam Tusiński
    8.1. Pojęcie zasad prawa
    8.2. Funkcje zasad prawa
    8.3. Typologia zasad prawa
    8.4. Pojęcie zasad prawa na gruncie nauki prawa administracyjnego
    8.5. Typologia zasad prawa administracyjnego
    8.6. Zasady ogólne ustrojowego prawa administracyjnego
    8.6.1. Zasada pomocniczości
    8.6.2. Zasada jednolitości (unitarności) państwa
    8.6.3. Zasada kompetencyjności
    8.6.4. Zasada zespolenia administracyjnego
    8.6.5. Zasada sprawności (efektywności) działań administracji
    8.6.6. Zasada kierownictwa
    8.6.7. Zasada planowania
    8.6.8. Zasady kontroli i nadzoru
    8.6.9. Zasada-wariant resortowości - terytorialności
    8.6.10. Zasada-wariant kolegialności - jednoosobowości (monokratyczności)
    8.6.11. Zasada-wariant centralizacji - decentralizacji
    8.6.12. Zasada-wariant koncentracji - dekoncentracji
    8.7. Zasady ogólne materialnego prawa administracyjnego
    8.7.1. Zasada demokratycznego państwa prawnego
    8.7.2. Wybrane zasady wywodzone przez doktrynę i judykaturę z zasady demokratycznego państwa prawnego
    8.7.3. Zasady wynikające z zasady demokratycznego państwa prawnego określone w Konstytucji RP jako zasady samoistne
    8.7.4. Zasady wynikające z zasady demokratycznego państwa prawnego wywodzone z pozakonstytucyjnych źródeł prawa
    8.8. Zasady ogólne postępowania administracyjnego
    Bibliografia
    9. Organ administracji publicznej i inne podmioty administrujące
    Andrzej Adamczyk
    9.1. Pojęcie podmiotu administracji publicznej
    9.1.1. Podmiot administracji publicznej jako element struktury administracji publicznej
    9.1.2. Podmiot administracji publicznej jako prawnie samodzielna jednostka w ramach administracji publicznej
    9.2. Ustrój normatywny administracji a ustrój faktyczny
    9.3. Organ a urząd administracji publicznej
    9.4. Kompetencja a właściwość organu administracji publicznej
    9.5. Typy organizacji administracji publicznej
    9.5.1. Centralizacja
    9.5.2. Decentralizacja
    9.5.3. Typy organizacji administracji a koncentracja i dekoncentracja kompetencji
    9.6. Formy relacji pomiędzy podmiotami administracji publicznej
    9.6.1. Kontrola (współautor Piotr Ruczkowski)
    9.6.2. Nadzór (współautor Piotr Ruczkowski)
    9.6.3. Koordynacja
    9.6.4. Współdziałanie (współautor Piotr Ruczkowski)
    Bibliografia
    10. Prawne formy i metody działania administracji
    Leszek Bielecki
    10.1. Pojęcie i podział prawnych form działania
    10.2. Generalne akty zewnętrzne i wewnętrzne administracji publicznej
    10.3. Akt administracyjny
    10.4. Ugoda administracyjna
    10.5. Porozumienia administracyjne
    10.6. Umowy administracyjne i cywilnoprawne
    10.7. Promesy
    10.8. Działania faktyczne administracji
    10.8.1. Czynności materialno-techniczne
    10.8.2. Działalność społeczno-organizatorska
    10.9. Polecenie służbowe
    10.10. Plany, programy, strategie oraz uzgodnienie
    Bibliografia

    Zobacz nasze pozostałe aukcje

    Dodaj nas do ulubionych sprzedawców

    Zapraszamy serdecznie.