Opis książki: Oddawane do rąk Czytelników opracowanie stanowi nowe podejście do problematyki tej gałęzi prawa. Dotychczas wydawane prace, zawierające w swoim tytule informację, że Czytelnik ma do czynienia z częścią ogólną prawa administracyjnego, obejmowały zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i analizę norm prawa ustrojowego, procesowego, a nawet norm regulujących postępowanie przed sądami administracyjnymi i ustrój tychże sądów. Autorzy niniejszego opracowania zerwali z tą praktyką, zdając sobie jednak sprawę z tego, że całkowite pominięcie materiału normatywnego nie jest możliwe, ponieważ wszystkie ustalenia dotyczące podstawowych pojęć, instytucji i zasad tej gałęzi prawa muszą mieć oparcie w treści aktów prawnych. Mając powyższe na uwadze, w pracy skupiono się na analizie zagadnień teoretycznych: podstawowych pojęć, zasad i instytucji, będących wynikiem refleksji naukowej przedstawicieli doktryny prawa administracyjnego, orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwa administracyjnego, zwłaszcza samorządowych kolegiów odwoławczych. Niniejsza książka adresowana jest przede wszystkim do studentów studiów prawniczych i administracyjnych oraz innych kierunków pokrewnych, a także absolwentów przygotowujących się do egzaminów na aplikacje prawnicze, aplikantów, przedstawicieli nauki oraz wszystkich zainteresowanych problematyką funkcjonowania administracji i prawem, które stanowi podstawę jej organizacji i działalności.
Wprowadzenie - triada nauk administracyjnych Leszek Bielecki, Piotr Ruczkowski 1. Pojęcie administracji, jej cechy, postacie, funkcje i sfery działania Piotr Ruczkowski 1.1. Pojęcie administracji w ujęciu historycznym i współczesnym 1.2. Cechy administracji 1.3. Postacie i funkcje administracji 1.4. Sfery (płaszczyzny) działania administracji Bibliografia 2. Pojęcie prawa administracyjnego, jego cechy, podziały i stosunek do innych gałęzi prawa Piotr Ruczkowski 2.1. Geneza i idea powstania prawa administracyjnego 2.2. Definicje prawa administracyjnego w ujęciu historycznym i współczesnym 2.3. Cechy prawa administracyjnego i jego wewnętrzne podziały 2.4. Podziały prawa administracyjnego 2.4.1. Część ogólna a część szczegółowa prawa administracyjnego 2.4.2. Inne podziały prawa administracyjnego Bibliografia 3. Źródła prawa administracyjnego Piotr Ruczkowski 3.1. Pojęcie i cechy źródeł prawa administracyjnego 3.2. Podział źródeł prawa 3.3. Źródła powszechnie obowiązującego prawa 3.3.1. Konstytucja RP 3.3.2. Ustawy 3.3.3. Umowy międzynarodowe 3.3.4. Rozporządzenia z mocą ustawy 3.3.5. Rozporządzenia (wykonawcze do ustaw) 3.3.6. Akty prawa miejscowego 3.3.7. Źródła prawa Unii Europejskiej 3.4. Źródła prawa wewnętrznego 3.4.1. Uchwały 3.4.2. Zarządzenia 3.5. Normy techniczne, normy planowe, zwyczaj, orzecznictwo sądowe, orzecznictwo administracyjne oraz poglądy doktryny i ich rola w systemie źródeł prawa administracyjnego 3.6. Ogłaszanie źródeł prawa Bibliografia 4. Wykładnia prawa i jej implementacja w prawie administracyjnym Łukasz Jerzy Pikuła 4.1. Pojęcie i teorie wykładni prawa in genere 4.2. Egzemplifikacja podstawowych problemów w zakresie teorii wykładni prawa 4.3. Rodzaje wykładni prawa ze względu na materiał i dyrektywy (tzw. metodę wykładni prawa) 4.3.1. Wykładnia językowa prawa 4.3.2. Wykładnia systemowa prawa 4.3.3. Wykładnia funkcjonalna (celowościowa) prawa 4.4. Rodzaje wykładni prawa z punktu widzenia autora i mocy wiążącej wykładni 4.4.1. Wykładnia autentyczna prawa 4.4.2. Wykładnia legalna prawa 4.4.3. Wykładnia praktyczna prawa 4.4.4. Wykładnia doktrynalna prawa 4.5. Implementacja wykładni w prawie administracyjnym 4.5.1. Determinanty implementacji wykładni 4.5.2. Rola i znaczenie wykładni systemowej i gramatycznej 4.5.3. Wykładnia doktrynalna i celowościowa 4.5.4. Implementacja innych dyrektyw interpretacyjnych 4.6. Podsumowanie problematyki z zakresu implementacji wykładni prawa na grunt prawa administracyjnego i postulaty de lege ferenda Bibliografia 5. Stosunek administracyjnoprawny i sytuacja administracyjnoprawna Bogdan Rutkowski 5.1. Stosunek administracyjnoprawny 5.1.1. Istota stosunku prawnego 5.1.2. Ogólna charakterystyka stosunku administracyjnoprawnego 5.1.3. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych 5.1.4. Elementy stosunku administracyjnoprawnego 5.1.5. Powstanie i wygaśnięcie stosunku administracyjnoprawnego 5.2. Sytuacja administracyjnoprawna Bibliografia 6. Publiczne prawa podmiotowe, interes publiczny, władztwo administracyjne Hubert Kaczmarczyk 6.1. Publiczne prawa podmiotowe 6.1.1. Uwagi ogólne 6.1.2. Podmioty publicznych praw podmiotowych 6.1.3. Treść publicznych praw podmiotowych 6.2. Pojęcie "interesu publicznego" (społecznego) 6.3. Władztwo administracyjne Bibliografia 7. Władza dyskrecjonalna administracji i jej postacie Leszek Bielecki 7.1. Uznanie administracyjne 7.2. Pozostałe postacie luzu decyzyjnego Bibliografia 8. Zasady prawa administracyjnego Piotr Adam Tusiński 8.1. Pojęcie zasad prawa 8.2. Funkcje zasad prawa 8.3. Typologia zasad prawa 8.4. Pojęcie zasad prawa na gruncie nauki prawa administracyjnego 8.5. Typologia zasad prawa administracyjnego 8.6. Zasady ogólne ustrojowego prawa administracyjnego 8.6.1. Zasada pomocniczości 8.6.2. Zasada jednolitości (unitarności) państwa 8.6.3. Zasada kompetencyjności 8.6.4. Zasada zespolenia administracyjnego 8.6.5. Zasada sprawności (efektywności) działań administracji 8.6.6. Zasada kierownictwa 8.6.7. Zasada planowania 8.6.8. Zasady kontroli i nadzoru 8.6.9. Zasada-wariant resortowości - terytorialności 8.6.10. Zasada-wariant kolegialności - jednoosobowości (monokratyczności) 8.6.11. Zasada-wariant centralizacji - decentralizacji 8.6.12. Zasada-wariant koncentracji - dekoncentracji 8.7. Zasady ogólne materialnego prawa administracyjnego 8.7.1. Zasada demokratycznego państwa prawnego 8.7.2. Wybrane zasady wywodzone przez doktrynę i judykaturę z zasady demokratycznego państwa prawnego 8.7.3. Zasady wynikające z zasady demokratycznego państwa prawnego określone w Konstytucji RP jako zasady samoistne 8.7.4. Zasady wynikające z zasady demokratycznego państwa prawnego wywodzone z pozakonstytucyjnych źródeł prawa 8.8. Zasady ogólne postępowania administracyjnego Bibliografia 9. Organ administracji publicznej i inne podmioty administrujące Andrzej Adamczyk 9.1. Pojęcie podmiotu administracji publicznej 9.1.1. Podmiot administracji publicznej jako element struktury administracji publicznej 9.1.2. Podmiot administracji publicznej jako prawnie samodzielna jednostka w ramach administracji publicznej 9.2. Ustrój normatywny administracji a ustrój faktyczny 9.3. Organ a urząd administracji publicznej 9.4. Kompetencja a właściwość organu administracji publicznej 9.5. Typy organizacji administracji publicznej 9.5.1. Centralizacja 9.5.2. Decentralizacja 9.5.3. Typy organizacji administracji a koncentracja i dekoncentracja kompetencji 9.6. Formy relacji pomiędzy podmiotami administracji publicznej 9.6.1. Kontrola (współautor Piotr Ruczkowski) 9.6.2. Nadzór (współautor Piotr Ruczkowski) 9.6.3. Koordynacja 9.6.4. Współdziałanie (współautor Piotr Ruczkowski) Bibliografia 10. Prawne formy i metody działania administracji Leszek Bielecki 10.1. Pojęcie i podział prawnych form działania 10.2. Generalne akty zewnętrzne i wewnętrzne administracji publicznej 10.3. Akt administracyjny 10.4. Ugoda administracyjna 10.5. Porozumienia administracyjne 10.6. Umowy administracyjne i cywilnoprawne 10.7. Promesy 10.8. Działania faktyczne administracji 10.8.1. Czynności materialno-techniczne 10.8.2. Działalność społeczno-organizatorska 10.9. Polecenie służbowe 10.10. Plany, programy, strategie oraz uzgodnienie Bibliografia
|