PRAKTYKA PROGRAMOWANIA
Dennie van Tassel
Wydawnictwo: WNT, 1978
Oprawa: miękka z obwolutą
Stron: 230
Stan: bardzo dobry, nieaktualne pieczątki
Nakład: 6250 egz.
W książce omówiono ważne zagadnienia z dziedziny praktyki programowania: styl programowania, czyli czytelność programów, projektowanie programu, sprawność programów oraz ich uruchamianie i testowanie. Książka stanowi próbę podsumowania dotychczasowych doświadczeń z tej dziedziny. Nie wdając się w rozważania teoretyczne, autor podaje zbiór zaleceń, których powinien przestrzegać dobry programista. Umiejętnie dobrane przykłady w typowych językach programowania oraz zadania ułatwią początkującym i doświadczonym programistom opanowanie i doskonalenie rzemiosła.
Książka jest przeznaczona dla programistów, projektantów systemów przetwarzania informacji, pracowników nauki zajmujących się informatyką oraz dla studentów kierunków informatycznych.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa
Styl programowania
Standardy stylu.
Komentarze.
Puste linie
Odstępy
Identyfikacja i numeracja.
Wybór nazw zmiennych
Nazwy plików
Standardowe skróty
Przenoszenie słów.
Interpunkcja.
Rozmieszczenie instrukcji.
Porządkowanie list według alfabetu.
Nawiasy.
Akapitowanie.
Wybór nazw akapitów
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura
Projektowanie programu
Dążenie do prostoty.
Wybór algorytmu.
Uniwersalność
Biblioteki
Programowanie strukturalne
Pisanie od nowa.
Ćwiczenia
Literatura
Sprawność programu
Sprawność a czytelność.
Sprawność wykonania
Zaniedbywanie sprawności
Pamięć
Stosowanie oszczędniejszych instrukcji
Obliczanie stałych
Nadawanie wartości początkowych zmiennym
Operacje arytmetyczne
Wywołania funkcji.
Zakres optymalizacji dokonywanych przez kompilator
Unikanie pętli.
Organizacja pętli
Optymalizacja pętli.
Skoki.
Instrukcje warunkowe
Wyrażenia losiczne.
Wskaźniki.
Wejście/wyjście.
Poszukiwanie nowych instrukcji.
Komunikaty ostrzegawcze
Moduły wynikowe.
Moduły
Optymalizacja programu.
Wiedza o komputerze
Podsumowanie.
Ćwiczenia.
Literatura
Uruchamianie programu
Uruchamianie i testowanie.
Uruchamianie jest następną przeszkodą .
Błędy w sformułowaniu zadania
Niewłaściwy algorytm.
Błędy podczas analizy.
Błędy ogólne
Błędy fizyczne
Oznaczanie talii kart.
Nieskomplikowane programowanie .
Poprawność.
Błędy syntaktyczne
Kompilator.
Błędy niewykrywalne przez kompilator .
Uruchamianie w różnych przypadkach .
Wskazówki ogólne
Niezdefiniowane zmienne.
Mapa pamięci
Listy odwołań
Błędy dziurkowania
Sprawdzanie na piechotę.
Atrybuty
Błędy wejścia/wyjścia.
Patologie numeryczne.
Lokalizowanie błędów.
Wydruki kontrolne
Wydruki selektywne
Trop sterowania.
Podręczna lista błędów
Kierunki śledzenia programu
Środki pomocne w uruchamianiu
Moduły sprawdzające program .
Sprawdzanie automatyczne.
Czas potrzebny na uruchamianie
Zapobieganie błędom.
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura
Testowanie programu
Testowanie specyfikacji a testowanie programu.
Początkujący programiści
Odporność.
Uwagi ogólne.
Ile potrzeba testowania?.
Wybór danych testowych
Rodzaje danych testowych
Odpowiedzi dla danych testowych
Generowanie danych testowych.
Testowane sytuacje.
Przykłady testowania
Moduły
Wczesne testowanie.
Biblioteka programów
Testowanie plików.
Testowanie systemu.
Stosuj swój program do testowania wyników .
Uprawomocnienie
Czas wystarczający do testowania
Jak dobrze program został przetestowany?
Ponowne testowanie.
Grupa testująca
Podsumowanie.
Ćwiczenia.
Literatura
101 zadań do programowania
Zadania z liczbami .
Zadania o grach.
Zadania graficzne.
Zadania kryptograficzne
Zadania o ciągach znaków
Zadania statystyczne.
Zadania związane z kompilatorami .
Zadania na sortowanie
Zadania matematyczne
Zadania z tablicami
Zadania na procent składany .
Zadanie handlowe.
Zadania o rozmienianiu pieniędzy
Zadania z kalendarzem
Dodatek I Skracanie programów
Dodatek II FETĘ: a FORTRAN Execution Time Estimator
Dodatek III Optymalizacja operacji taśmowych
Skorowidz