-
KONTAKT
-
-
GRUPA BEST S.C.
-
NIP: 781[zasłonięte]4798
-
Regon: 302[zasłonięte]238
-
- Masz pytania?
- Chętnie na wszystkie odpowiemy.
-
godziny otwarcia8:30 - 16:30
WYSYŁKA
Przedmioty wysyłamy do 72 h od momentu otrzymania wpłaty.
PŁATNOŚCI
Wpłaty prosimy wykonywać za pośrednictwem allegro lub przelewem tradycyjnym.
Nr. konta
Credit Agricole Bank Polska S.A.
03 1940 [zasłonięte] 1[zasłonięte]0761885 [zasłonięte] 000000
Wystawiamy faktury VAT!
Regulamin dostępny na naszej stronie o mnie.
Praktyka oceaniczna. Poradnik wyd. Almapress
- Data: 2011
- Oprawa: twarda
- Liczba stron: 376
- Język: polski
- Autor: Krzysztof Baranowski
- Wymiary (mm): 168 x 240
- Kod produktu: 978[zasłonięte][zasłonięte]02041
- ISBN:[zasłonięte]978-8320-419-8
- Typ produktu: poradnik
- Waga (g): 859
Wznowienie popularnej książki adresowanej nie tylko do żeglarzy oceanicznych. Wydanie uzupełnione o najnowsze rozwiązania techniczne i doświadczenia znanego kapitana, który dwukrotnie opłynął Ziemię dookoła i przepłynął 250 tys. mil. Nie jest to jednak podręcznik tylko dla wąskiego grona żeglarzy pływających po oceanach. To także książka systematyzująca wiedzę żeglarską m.in. z takich dziedzin jak nawigacja, budowa jachtu czy meteorologia. Zasadniczą jej część stanowią bezcenne informacje o organizowaniu dalekich rejsów, wyborze tras oceanicznych, regatach oceanicznych, żegludze samotnej i rodzinnej. Jest to barwna opowieść z wieloma dygresjami i odwołaniami do opinii i doświadczeń znakomitych żeglarzy. Wiele rysunków i map to dodatkowe walory tej książki.
Spis treści:
Od Autora . 13
1. Wybo´r drogi . . 17
1.1. Drogi oceaniczne . . . . . . 17
1.1.1.1 Jak rodzi sie˛ wiatr . . . . 17
1.1.2. Cisze i pasaty 19
1.1.3. Monsuny . . . 21
1.1.4. Kon´ skie szerokos´ci i wiatry zachodnie 21
1.1.5. Układ pra˛do´w 22
1.2. Meteorologia . 24
1.2.1. Niz˙ . . 24
1.2.2. Fronty 25
1.2.3. Cis´nienie . . . 27
1.2.4. Wiatr . 27
1.2.5. Rozkołys . . . 28
1.2.6. Chmury . . . 29
1.2.7. Wygla˛d Słon´ca . . . . . . 32
1.2.8. Wygla˛d Ksie˛z˙yca . . . . . 33
1.2.9. Przepowiadanki pogodowe 33
1.2.10. Obce prognozy . . . . . . 34
1.2.11. Pogoda na przedpolu oceanu . . . . . 35
1.3. Okres´lenie pozycji . . . . . 38
1.3.1. Nawigacja z sufitu – GPS 38
1.3.2. Logi . 44
1.3.3. Pomiar czasu 44
1.3.4. Kompas . . . 46
1.3.5. Deklinacja . . 47
1.3.6. Dewiacja . . 47
1.3.7. Kursy i znosy . . . . . . 51
1.3.8. Mapy 53
1.3.9. Linia pozycyjna ze Słon´ca 58
1.3.10. Dwie linie pozycyjne ze Słon´ca . . . 74
1.3.11. Kalkulatory z programami nautycznymi . . . 77
1.3.12. Kalkulator kieszonkowy . 78
1.3.13. Kulminacja Słon´ca . . . . 80
1.3.14. Szerokos´c´ z Gwiazdy Polarnej . . . . 82
1.3.15. Inne linie pozycyjne . . . 84
2. Z˙ egluga . 87
2.1. Organizacja słuz˙by pokładowej . . . . 87
2.1.1. Dwie wachty 87
2.1.2. Trzy wachty . 88
2.1.3. Cztery wachty 89
2.1.4. Pie˛c´ wacht . . 90
2.1.5. Stanowiska . . 91
2.1.6. Alarmy 92
2.1.7. Praca na pokładzie i ponad pokładem . 94
2.2 Samosterownos´c´ i samostery . . . . . . 97
2.2.1. Zro´wnowaz˙enie jachtu . . 98
2.2.2. Sterowanie szotami . . . 103
2.2.3. Samostery – uwagi ogo´lne . . . . . . 107
2.2.4. Stateczniki wiatrowe . . . 108
2.2.5. Sprze˛gła i przekładanie samostero´w . 110
2.2.6. Urza˛dzenia steruja˛ce . . . 113
2.2.7. Przykłady kompletnych samostero´w . 116
2.2.8. Autopilot . . 126
2.3. Z˙ egluga samotna . . . . . 128
2.3.1. Zme˛czenie . 129
2.3.2. Halucynacje 130
2.3.3. Sen i wachty 131
2.3.4. Ryzyko zderzenia . . . . 132
2.3.5. Wielkos´c´ jachtu . . . . . 134
2.3.6. Dopasowanie z˙eglarza i jachtu . . . . 135
2.3.7. Depresje i ekstazy . . . . 137
2.3.8. Powro´t . . . 138
2.4. Z˙ egluga rodzinna . . . . . 139
2.4.1. Strategia rejsu . . . . . . 140
2.4.2. Bezpieczen´stwo . . . . . 141
2.4.3. Skutki 143
2.5. Z˙ egluga w cie˛z˙kiej pogodzie . . . . . . 144
2.5.1. Przygotowania na przyje˛cie sztormu . 145
2.5.2. Z˙ agle sztormowe . . . . . 146
2.5.3. Refowanie . 147
2.5.4. Stawianie w dryf . . . . . 150
2.5.5. Dryfkotwa . 151
2.5.6. Ucieczka z wiatrem . . . 154
2.5.7. Dryf bez z˙agli . . . . . . 155
2.5.8. Sztormowanie na silniku 155
2.5.9. Liny hamuja˛ce . . . . . . 156
2.5.10. Technika sztormowania – z wiatrem najwolniej . . . . . 157
2.5.11. Technika sztormowania – z wiatrem najszybciej . . . . . 159
2.5.12. Technika sztormowania – etapami . 160
2.5.13. Fala martwa, fala z˙ywa 161
2.5.14. Uz˙ycie oleju . . . . . . 163
2.5.15. Pozostanie w domu . . . 164
2.6. Huragany . . 164
2.6.1. Drogi huragano´w . . . . . 165
2.6.2. Ostrzez˙enia . 167
2.6.3. Okres´lenie zagroz˙enia . . 168
2.6.4. Ucieczka od huraganu . . 169
2.6.5. Biały szkwał 170
2.7. Wywrotki . . 172
2.7.1. Przyczyny spie˛trzenia fali 174
2.7.2. Pra˛dy orbitalne . . . . . . 179
2.7.3. Statecznos´c´ ujemna . . . 180
2.7.4. Wpływ maszto´w . . . . . 182
2.7.5. Wpływ wody 183
2.8. Człowiek za burta˛ . . . . 184
2.8.1. Manewr na z˙aglach . . . 186
2.8.2. Manewr na silniku . . . . 188
2.8.3. Podje˛cie człowieka z wody . . . . . . 189
2.8.4. Porzucenie człowieka w wodzie . . . 191
2.9. Słuz˙ba medyczna . . . . . 193
2.9.1. Rady doktora Partyki . . 194
2.9.2. Apteczka . . 199
2.10. Opuszczenie jachtu . . . 201
3. Jacht i jego wyposaz˙enie . . 205
3.1. Kadłub . . . 205
3.1.1. Wielkos´c´ jachtu . . . . . 205
3.1.2. Tworzywo kadłuba . . . . 206
3.1.3. Kształt kadłuba . . . . . . 208
3.1.4. Statecznos´c´ poprzeczna . 209
3.1.5. Statecznos´c´ kursowa . . . 210
3.1.6. Liczba kadłubo´w . . . . . 210
3.1.7. Konserwacja kadłuba . . 213
3.2. Maszty 214
3.2.1. Maszty drewniane . . . . 214
3.2.2. Maszty stalowe . . . . . . 214
3.2.3. Maszty ze stopo´w lekkich 215
3.2.4. Praca na maszcie . . . . . 215
3.2.5. Liczba maszto´w . . . . . 216
3.2.6. Maszty awaryjne . . . . . 215
3.2.7. Drzewca (omasztowanie) 216
3.3. Oz˙aglowanie 219
3.3.1. Typy oz˙aglowania . . . . 219
3.3.2. Materiał na z˙agle . . . . 221
3.3.3. Trym przednich z˙agli . . 223
3.3.4. Sposoby noszenia niekto´rych z˙agli . . 224
3.3.5. Inne z˙agle regatowe . . . 235
3.3.6. Zabezpieczanie z˙agli . . . 236
3.3.7. Z˙ agle na pokładzie . . . . 238
3.3.8. Składanie i zwijanie z˙agli 239
3.4. Olinowanie . . 240
3.4.1. Olinowanie stałe . . . . . 240
3.4.2. Olinowanie ruchome . . . 244
3.4.3. Uz˙ytkowanie lin . . . . . 249
3.4.4. We˛zły 251
3.4.5. Stopery . . . 253
3.4.6. Sploty 254
3.4.7. Opaski . . . 257
3.4.8. S´ cieg z˙eglarski . . . . . . 259
3.5. Silnik pomocniczy . . . . 259
3.5.1. Wybo´ r silnika . . . . . . 260
3.5.2. Przygotowanie silnika . . 260
3.5.3. Eksploatacja silnika . . . 261
3.5.4. Awarie silnika . . . . . . 262
3.6. Instalacja elektryczna . . 264
8
3.6.1. Bateria akumulatoro´w . . 264
3.6.2. Pra˛dnica lub alternator . . 264
3.6.3. Zakło´ cenia . 266
3.6.4. Agregaty . . 266
3.6.5. Prostownik . 267
3.6.6. Generatory wiatrowe . . . 267
3.6.7. Baterie słoneczne . . . . 267
3.6.8. Baterie startowe . . . . . 268
3.6.9. S´ wiatła nawigacyjne . . . 268
3.6.10. Os´wietlenie pokładu . . 269
3.6.11. Os´wietlenie wne˛trza . . 269
3.6.12. Odbiorniki mocy . . . . 270
3.6.13. Gło´wna tablica rozdzielcza . . . . . 271
3.7. Elektronika jachto´w i urza˛dzenia ła˛cznos´ci . 271
3.7.1. Wiatromierz 273
3.7.2. Log/spidometr . . . . . . 274
3.7.3. Echosonda . 275
3.7.4. Kompas z repetytorami . 276
3.7.5. Kompas elektroniczny (elektromagnetyczny) . 277
3.7.6. Alarm kursowy . . . . . 277
3.7.7. Z˙ yrokompas 279
3.7.8. Chartplottery 279
3.7.9. Systemy zintegrowane . . 279
3.7.10. Termometr elektryczny . 280
3.7.11. Alarm poz˙arowy . . . . 281
3.7.12. Rozgłos´nia jachtowa . . 282
3.7.13. Radiotelefon UKF . . . 282
3.7.14. Radiotelefon UKF/DSC 282
3.7.15. Radiotelefon pos´rednio-falowy . . . . 283
3.7.16. Radiotelefon kro´tkofalowy (SSB) . . 284
3.7.17. Radiostacja amatorska . 286
3.7.18. Odbiornik komunikacyjny . . . . . . 287
3.7.19. Odbiornik map pogody (faksymile) . 287
3.7.20. Navtex . . . 288
3.7.21. Satelitarny telefon komo´rkowy . . . 289
3.7.22. Inmarsat . . 289
3.7.23. Radar i antyradar . . . . 290
3.7.24. Radiopława awaryjna EPIRB . . . . 291
3.7.25. Transponder radarowy (SART) . . . 292
3.7.26. PC . 293
3.7.27. Internet . . 294
3.8. Wyposaz˙enie wne˛trza . . 294
3.8.1. Kambuz . . . 295
3.8.2. Nawigacyjna 298
3.8.3. Koje 298
3.8.4. Os´wietlenie . 299
3.8.5. Ogrzewanie . 301
3.8.6. Wentylacja . 302
3.8.7. Instalacja sanitarna . . . . 304
3.8.8. Magazynki . 306
3.9. Wyposaz˙enie pokładu . . 307
3.9.1. Relingi . . . 308
3.9.2. Kabestany i windy fałowe 310
3.9.3. Knagi i kołkownice . . . 312
3.9.4. Oparcie dla bomo´w . . . 313
3.9.5. Drabinka . . 314
3.9.6. Wskaz´niki wiatru . . . . 315
3.9.7. Gumy i krawaty . . . . . 316
3.10. Wyposaz˙enie ratunkowe i sygnalizacyjne . . 317
3.11. Jacht idealny 320
4. Organizacja wyprawy . . . 322
4.1. Cel wyprawy 323
4.2. Wybo´r trasy . 330 /span>
4.2.1. Wyjs´cie na ocean . . . . 331
4.2.2. Drogi oceaniczne Atlantyku . . . . . . 331
4.2.3. Trasy powrotne Atlantyku 338
4.3. Koszt wyprawy . . . . . . 339
4.3.1. Wydatki złoto´wkowe . . 339
4.3.2. Wydatki dewizowe . . . . 340
4.3.3. Rozliczenia . 340
4.4. Mecenas – sponsor . . . . 341
4.5. Dobo´r załogi . 343
4.5.1. Kapitan – załoga . . . . . 344
4.5.2. Kapitan – drugi kapitan . 345
4.5.3. Kapitan – włas´ciciel . . . 345
4.5.4. Partnerzy, przyjaciele lub obcy . . . . 346
4.5.5. Kobiety w załodze . . . . 348
4.5.6. Organizatorzy wyprawy . 348
4.5.7. Podział zadan´ i ich wykonanie . . . . 349
4.6. Dokumenty . 350
4.6.1. Budowa jachtu . . . . . . 351
4.6.2. Eksploatacja jachtu . . . 352
4.6.3. Czarter jachtu . . . . . . 352
4.6.4. Przebudowa jachtu . . . . 352
4.6.5. Dokumenty załogi . . . . 353
4.6.6. Wykaz wyposaz˙enia ruchomego jachtu 354
4.7. Przygotowanie techniczne 358
4.8. Przygotowanie z˙ywnos´ci . 359
4.8.1. Woda 359
4.8.2. Konserwy . . 360
4.8.3. Przechowywanie jajek . . 361
4.8.4. Foliowanie . 362
4.8.5. Produkty sypkie . . . . . 362
4.8.6. Warzywa, owoce . . . . . 363
4.9. Informacje . . 364
4.10. Reprezentacja, kontakty 367
4.10.1. Jak cie˛ widza˛ . . . . . . 368
4.10.2. Pierwsze kontakty . . . 368
4.10.3. Spotkania z Polonia˛ . . 369
4.10.4. W portach i na kotwicowiskach . . . 370
4.11. Przygotowanie powrotu . 371
Zobacz nasze pozostałe aukcje |
Z nami przygotuj się na najlepsze!
Nie od dziś wiadomo, że odpowiednie przygotowanie do podróży lub wycieczki jest gwarancją jej sukcesu. Dlatego właśnie tak istotne jest, aby zabrać ze sobą wszelkiego rodzaju przewodniki turystyczne po miastach, które będzie się zwiedzać, by nie być tylko biernym turystą, a także mapy samochodowe, by nie zagubić się podczas wycieczki autem.