Dorotha M. Stewart
Praktyka kierowania jest to książka odpowiadająca na - proste pytanie, jak skutecznie zarządzać w dzisiejszej gospodarce, aby osiągnąć zamierzony cel. Została napisana przez angielskich autorów na podstawie wyników badań oraz wielu lat doświadczeń i praktyki. Prezentuje bogatą i wszechstronną problematykę praktycznego kierowania, zawartą w 22 rozdziałach, zgrupowanych tematycznie w trzech częściach.
Spis treści
Przedmowa
Część I. KIEROWANIE SOBĄ
Wprowadzenie: rozumienie siebie i znajomość umiejętności kierowniczych
Rozdział 1. Samodoskonalenie kierowników
Co to jest samodoskonalenie kierowników? Dlaczego samodoskonalenie jest ważne? W jako sposób można przystąpić do samodoskonalenia? Kogo dotyczy samodoskonalenie kierowników? Obszary, w których można stosować zasady samodoskonalenia. Jak organizacje stosują samodoskonalenie w praktyce? Jakie wyzwania występują? Co prowadzi do sukcesu?
Nagrody i korzyści.
Rozdział 2. Gospodarowanie czasem
Wprowadzenie. Ustalanie celów. Systemy planowania. Rejestracja czasu. Indywidualne zachowania problemy i rozwiązania. Style kierowania. Przypomnienia wizualne.
Rozdział 3. Gospodarowanie informacją
Od czego zacząć? Korzystanie z komputera. Informacje z sieci. Informacje, które opracowujesz i rejestrujesz sam. Sporządzanie kopii i ich przechowywanie. Poczciwy stary papier. Korzystanie z biblioteki lub ośrodka informacji.
Rozdział 4. Pisanie
Pisanie przypomina rozmowę. Jak pisałam ten rozdział. Sześć etapów pisania. Postscriptum.
Rozdział 5. Jak skutecznie przemawiać?
Słowo mówione. Jak się najlepiej zaprezentować? Wywoływanie uczucia pewności. Korzystanie z mikrofonu. Jak przygotować wystąpienie? Notatki. Uwaga ogólna. Korzystanie z pomocy wizualnych. Odpowiadanie na pytania. Zwiększanie siły głosu. Kluczowe sprawy.
Rozdział 6. Stres w pracy
Czym jest stres? Koszty stresu. Przyczyny stresu. Objawy stresu. Jak człowiek może sobie radzić ze stresem? Radzenie sobie na szczycie. Jak organizacja może radzić sobie ze stresem?
Część II. KIEROWANIE INNYMI
Wprowadzenie: rozumienie innych ludzi
Rozdział 7. Rekrutacja
Czy jest wolne stanowisko? Jakie powinny być cechy kandydata? Jak wyszukać właściwych ludzi? Przetwarzanie wyników. Decyzje. Umowa. Wprowadzenie do pracy
Rozdział 8. Rozmowy kwalifikacyjne
Cele. Odrzuć to, co bezużyteczne. Czas ucieka. Przygotowanie. Właściwa rozmowa. Język ciała. Zakończenie. Rozmowy kwalifikacyjna a prawo. Cele wtórne. Inne rodzaje rozmów. Ustrukturyzowane rozmowy kwalifikacyjne. Czego się nauczyłeś?
Rozdział 9. Jak słuchać?
Skup się i nie poruszaj się. Chcę tu być. Pole widzenia obejmujące 180 stopni. Wyczyść na chwilę swój ekran. Unieruchom twojego wewnętrznego recenzenta rozmowy. Przestań analizować wszystko, co do ciebie mówią. Uwaga dotycząca słuchania krytyki. Przyjmuj to, co słyszysz. Pozwól drugiej osobie być sobą.
Rozdział 10. Umiejętności postępowania z ludźmi
Co to są umiejętności postępowania z ludźmi? Dlaczego kładziemy nacisk na zachowania? Jakie korzyści płyną z większych umiejętności postępowania z ludźmi? Czy można doskonalić umiejętności postępowania z ludźmi? Czym są podstawowe umiejętności postępowania z ludźmi? Czy istnieją inne umiejętności postępowania z ludźmi?
Rozdział 11. Okresowe oceny
Cele ocen. Zamieszanie. System oceny efektywności. Ocena potencjału. Omawianie oceny efektywności. Udzielanie i uzyskiwanie informacji zwrotnych.
Rozdział 12. Jak postępować z pracownikami stwarzającymi problemy?
Rola kierownictwa. Co to jest problemy personalny? Osiem kategorii problemów pracowników. Ramy prawne. Kierowanie: od problemów do rozwiązań
Rozdział 13. Poradnictwo
Co to jest poradnictwo? Umiejętności doradcze. Faza przygotowawcza. Faza wstępna. Faza robocza. Faza planowania. Prowadzenie rozmowy. Identyfikacja problemów. Czy kierownicy powinni doradzać? Niezależne poradnictwo. Nakładanie się poradnictwa i umiejętności doradczych.
Rozdział 14. Motywacja
Co naprawdę rozumiemy przez motywację? Czy każdemu jest potrzebna motywacja? Co wykazują badania? Co to oznacza dla kierownika? Potrzebne umiejętności kierownicze. W jaki sposób ustalać, co motywuje poszczególne osoby? Jak jest z pieniędzmi? W jaki sposób motywuje się pracowników pracujących poza siedzibą przedsiębiorstwa? Na czym polega błąd?
Rozdział 15. Budowanie zespołu
Proces budowania zespołu. Obszary efektywności zespołu. Etapy rozwoju zespołu. Dynamika zespołu. Wybór czynności prowadzących do doskonalenia zespołu.
Rozdział 16. Wywieranie wpływu na innych
Kluczowe cechy ludzi skutecznie wpływających na innych. Określanie celów dotyczących wywierania wpływu. Korzystanie z sieci do osiągania większych sukcesów. Poznawanie motywacji ludzi. Wzajemny kontakt. Style wpływu. Modele strategii wywierania wpływu.
Rozdział 17. Komunikacja
Dlaczego komunikacja ma takie znaczenie? Czym jest komunikacja? Dlaczego komunikowanie się nie jest łatwe? Rola kierownika polega na komunikacji. Jak pokierować komunikacją? Dystans i perspektywa. Kierowanie sobą i swoim zachowaniem. Znaczenie sprzężenia zwrotnego.
Rozdział 18. Narady
Skuteczne narady przynoszą większe korzyści. Dlaczego narady kończą się niepowodzeniem? Ludzie. Planowanie. Działania w wyniku narady. Pytania kontrolne do usprawnienia narad.
Część III. ZARZĄDZANIE PRZEDSI?BIORSTWEM
Wprowadzenie: znajomość przedsiębiorstwa
Rozdział 19. Kierowanie przedsięwzięciami
Naciski otoczenia. Definicja przedsięwzięcia. Opracowanie założeń projektowych. Ocena projektu. Akceptacja projektu. Realizacja projektu. Kontrola efektywności po realizacji projektu. Kontrola po zakończeniu przedsięwzięcia.
Rozdział 20. Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów
Podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie sytuacyjne i twórcze myślenie. Twórcze myślenie. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Planowanie sytuacyjne.
Rozdział 21. Negocjowanie
Dlaczego miałbyś negocjować? Przygotowania. Style negocjacji. Kluczowe zasady negocjowania. Struktura negocjacji. Umiejętności negocjacyjne.
Rozdział 22. Twórcze myślenie
Twórcze myślenie, ryzyko i brak stabilizacji w organizacjach. Twórcze rozwiązywanie problemów. Skuteczne rozwiązywanie problemów. Znaczenie stylów rozwiązywania problemów. Pomysłowość a zespoły. Podstawowe sposoby postępowania.
Indeks