Opis książki: Jest to drugie, zmienione wydanie znanego już na polskim rynku, podręcznika przeznaczonego dla osób przygotowujących się do pracy na stanowiskach kierowniczych. Podręcznik obejmuje: kierowanie sobą, kierowanie innymi oraz kierowanie firmą. Autorzy wykorzystując dorobek m.in. zarządzania, psychologii, socjologii i marketingu przystępnym językiem wyjaśnili wiele szczegółowych problemów, ilustrując rozważania przykładami z praktyki gospodarczej. Wszechstronność i praktyczne nastawienie podręcznika sprawiają, że mogą z niego korzystać studenci zarządzania we wszystkich typach szkół wyższych, może on być również przydatny dla osób doskonalących umiejętności menedżerskie.
Przedmowa Część I. KIEROWANIE SOBĄ Wprowadzenie: rozumienie siebie i znajomość umiejętności kierowniczych Rozdział 1. Samodoskonalenie kierowników Co to jest samodoskonalenie kierowników? Dlaczego samodoskonalenie jest ważne? W jako sposób można przystąpić do samodoskonalenia? Kogo dotyczy samodoskonalenie kierowników? Obszary, w których można stosować zasady samodoskonalenia. Jak organizacje stosują samodoskonalenie w praktyce? Jakie wyzwania występują? Co prowadzi do sukcesu? Nagrody i korzyści. Rozdział 2. Gospodarowanie czasem Wprowadzenie. Ustalanie celów. Systemy planowania. Rejestracja czasu. Indywidualne zachowania problemy i rozwiązania. Style kierowania. Przypomnienia wizualne. Rozdział 3. Gospodarowanie informacją Od czego zacząć? Korzystanie z komputera. Informacje z sieci. Informacje, które opracowujesz i rejestrujesz sam. Sporządzanie kopii i ich przechowywanie. Poczciwy stary papier. Korzystanie z biblioteki lub ośrodka informacji. Rozdział 4. Pisanie Pisanie przypomina rozmowę. Jak pisałam ten rozdział. Sześć etapów pisania. Postscriptum. Rozdział 5. Jak skutecznie przemawiać? Słowo mówione. Jak się najlepiej zaprezentować? Wywoływanie uczucia pewności. Korzystanie z mikrofonu. Jak przygotować wystąpienie? Notatki. Uwaga ogólna. Korzystanie z pomocy wizualnych. Odpowiadanie na pytania. Zwiększanie siły głosu. Kluczowe sprawy. Rozdział 6. Stres w pracy Czym jest stres? Koszty stresu. Przyczyny stresu. Objawy stresu. Jak człowiek może sobie radzić ze stresem? Radzenie sobie na szczycie. Jak organizacja może radzić sobie ze stresem? Część II. KIEROWANIE INNYMI Wprowadzenie: rozumienie innych ludzi Rozdział 7. Rekrutacja Czy jest wolne stanowisko? Jakie powinny być cechy kandydata? Jak wyszukać właściwych ludzi? Przetwarzanie wyników. Decyzje. Umowa. Wprowadzenie do pracy Rozdział 8. Rozmowy kwalifikacyjne Cele. Odrzuć to, co bezużyteczne. Czas ucieka. Przygotowanie. Właściwa rozmowa. Język ciała. Zakończenie. Rozmowy kwalifikacyjna a prawo. Cele wtórne. Inne rodzaje rozmów. Ustrukturyzowane rozmowy kwalifikacyjne. Czego się nauczyłeś? Rozdział 9. Jak słuchać? Skup się i nie poruszaj się. Chcę tu być. Pole widzenia obejmujące 180 stopni. Wyczyść na chwilę swój ekran. Unieruchom twojego wewnętrznego recenzenta rozmowy. Przestań analizować wszystko, co do ciebie mówią. Uwaga dotycząca słuchania krytyki. Przyjmuj to, co słyszysz. Pozwól drugiej osobie być sobą. Rozdział 10. Umiejętności postępowania z ludźmi Co to są umiejętności postępowania z ludźmi? Dlaczego kładziemy nacisk na zachowania? Jakie korzyści płyną z większych umiejętności postępowania z ludźmi? Czy można doskonalić umiejętności postępowania z ludźmi? Czym są podstawowe umiejętności postępowania z ludźmi? Czy istnieją inne umiejętności postępowania z ludźmi? Rozdział 11. Okresowe oceny Cele ocen. Zamieszanie. System oceny efektywności. Ocena potencjału. Omawianie oceny efektywności. Udzielanie i uzyskiwanie informacji zwrotnych. Rozdział 12. Jak postępować z pracownikami stwarzającymi problemy? Rola kierownictwa. Co to jest problemy personalny? Osiem kategorii problemów pracowników. Ramy prawne. Kierowanie: od problemów do rozwiązań Rozdział 13. Poradnictwo Co to jest poradnictwo? Umiejętności doradcze. Faza przygotowawcza. Faza wstępna. Faza robocza. Faza planowania. Prowadzenie rozmowy. Identyfikacja problemów. Czy kierownicy powinni doradzać? Niezależne poradnictwo. Nakładanie się poradnictwa i umiejętności doradczych. Rozdział 14. Motywacja Co naprawdę rozumiemy przez motywację? Czy każdemu jest potrzebna motywacja? Co wykazują badania? Co to oznacza dla kierownika? Potrzebne umiejętności kierownicze. W jaki sposób ustalać, co motywuje poszczególne osoby? Jak jest z pieniędzmi? W jaki sposób motywuje się pracowników pracujących poza siedzibą przedsiębiorstwa? Na czym polega błąd? Rozdział 15. Budowanie zespołu Proces budowania zespołu. Obszary efektywności zespołu. Etapy rozwoju zespołu. Dynamika zespołu. Wybór czynności prowadzących do doskonalenia zespołu. Rozdział 16. Wywieranie wpływu na innych Kluczowe cechy ludzi skutecznie wpływających na innych. Określanie celów dotyczących wywierania wpływu. Korzystanie z sieci do osiągania większych sukcesów. Poznawanie motywacji ludzi. Wzajemny kontakt. Style wpływu. Modele strategii wywierania wpływu. Rozdział 17. Komunikacja Dlaczego komunikacja ma takie znaczenie? Czym jest komunikacja? Dlaczego komunikowanie się nie jest łatwe? Rola kierownika polega na komunikacji. Jak pokierować komunikacją? Dystans i perspektywa. Kierowanie sobą i swoim zachowaniem. Znaczenie sprzężenia zwrotnego. Rozdział 18. Narady Skuteczne narady przynoszą większe korzyści. Dlaczego narady kończą się niepowodzeniem? Ludzie. Planowanie. Działania w wyniku narady. Pytania kontrolne do usprawnienia narad. Część III. ZARZĄDZANIE PRZEDSI?BIORSTWEM Wprowadzenie: znajomość przedsiębiorstwa Rozdział 19. Kierowanie przedsięwzięciami Naciski otoczenia. Definicja przedsięwzięcia. Opracowanie założeń projektowych. Ocena projektu. Akceptacja projektu. Realizacja projektu. Kontrola efektywności po realizacji projektu. Kontrola po zakończeniu przedsięwzięcia. Rozdział 20. Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów Podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie sytuacyjne i twórcze myślenie. Twórcze myślenie. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Planowanie sytuacyjne. Rozdział 21. Negocjowanie Dlaczego miałbyś negocjować? Przygotowania. Style negocjacji. Kluczowe zasady negocjowania. Struktura negocjacji. Umiejętności negocjacyjne. Rozdział 22. Twórcze myślenie Twórcze myślenie, ryzyko i brak stabilizacji w organizacjach. Twórcze rozwiązywanie problemów. Skuteczne rozwiązywanie problemów. Znaczenie stylów rozwiązywania problemów. Pomysłowość a zespoły. Podstawowe sposoby postępowania. Indeks
|