|
Praktyka
badań pedagogicznych Redakcja: Bauman Teresa
Wydawnictwo: Impuls
ISBN:
[zasłonięte]978-8350-444-3 Format: 16.0x23.5cm Liczba
stron: 158 Oprawa: Miękka Wydanie: 1, 2013
r.
W przedstawianej książce
zawarto teksty, które podejmują refleksję nad samą
metodologią, nad uwarunkowaniami praktyki badawczej, jakością
wiedzy pedagogicznej, sposobami traktowania teorii przez
badaczy, możliwościami, jakie nowe nurty myślowe otwierają
przed badaczami, a także znaczeniem problemów badawczych w
tworzeniu projektu badania. W drugiej grupie tekstów,
bezpośrednio odnoszących się do praktyk badawczych, zawarto
spojrzenia na różne wycinki tej praktyki: od pytania, w jaki
sposób w naukach pedagogicznych wykorzystywana jest teoria,
przez ujawnianie mitów, jakie nagromadziły się wokół badań
etnograficznych, aż do tropienia najczęściej popełnianych
błędów w badaniach empirycznych i rozważań nad kompetencjami
metodologicznymi pedagogów. Autorzy tekstów, przyglądając się
krytycznie stosowanym praktykom, wskazują na konsekwencje
przyjmowania określonych założeń w badaniach biograficznych i
sygnalizują błędy popełniane przez początkujących badaczy.
Analiza założeń przyjmowanych przez badaczy zjawisk
pedagogicznych uwrażliwia na trudności, jakie napotykają na
swej drodze, wskazując jednocześnie na potencjał, jaki tkwi w
krytycznie zinterpretowanych badaniach jakościowych. Refleksja
nad kłopotami metodologicznymi, których doświadcza każdy
badacz, uświadamia nam, w jakim horyzoncie myślowym, wobec
jakich dylematów staje współczesny badacz, a refleksja nad
prowadzonymi badaniami przybliża nieco wiedzę na temat
rodzajów i jakości praktyk badawczych. W składanym do
rąk czytelnika tomie nie znajdziemy odpowiedzi na wszystkie
zasygnalizowane pytania o kształt praktyki badań
pedagogicznych. Teksty w nim zawarte są tylko próbą
przyjrzenia się z jednostkowych perspektyw, jak my, pedagodzy,
badamy świat, na jakie bariery napotykamy, na co zwracamy
uwagę, a co pomijamy. Wszystkie zawarte w niej głosy
wypowiadane są w trosce o jakość badań empirycznych. Jak
bowiem twierdzi Jacek Piekarski w tekście zawartym w
prezentowanym tomie: „Metodologia niesie [...] w sobie
obligację do stałego obmyślania i dokumentowania wszelkich
aspektów składających się na proces tworzenia wiedzy oraz jego
rezultaty”. Teresa Bauman
![okładka](http://images60.fotosik.pl/99/eb78ecdcd6d984e5.jpg)
|