Praca korekcyjno wyrównawcza Nauczanie poczatkowe
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Język: polski
Wsłęp
Idea pracy korekcyjno-wyrównawczej ściśle się wiąże a reformą systemu oświaty i wychowania. Oczekuje się bowiem, że w ten sposób zostanie rozwiązany problem zapobiegania trudnościom i niepowodzeniom szkolnym dzieci o opóźnionym lub nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym.
W literaturze psychologicznej i pedagogicznej w celu określenia działań zmierzających do rozwiązania problemu istniejących lub potencjalnych trudności i niepowodzeń szkolnych dzieci stosuje się następujące terminy: reedukacja, praca reedukacyjne—korekcyjna, praca korekcyjne-wyrównawcza, a takśe praca dydaktyezno-wyrównawcza. Powodem.tych rozróżnień są, naszym zdaniem, proporcje i sposób złożenia elementów terapii psychologicznej i pedagogicznej. Jeżeli punktem centralnym staje się sfera umiejętności- szczególnie w zakresie czytania i pisania, tu boyfiem najostrzej występują konsekwencje niefcar-monijnego rozwoju - stosuje się termin reedukacja. Natomiast pozostałych określeń używa się wtedy, gdy celem nadrzędnym jest problem stymulacji i korekcji zaburzonych sfer poznawczych i emocjonalno--społecznych.
1 tytule zaakcentowałyśmyf że opracowanie to stanowi próbę połączenia tych stanowisk. Jesteśmy bowiem przekonane, że jeżeli dziecko robi postępy w nauce, to rozwija się również pod względem emocjonal-no-społecznymt ponieważ funkcjonuje ono jako zintegrowana jednostka. Jest to tym istotniejsze, że nauka obok zabawy stanowi podstawową formę aktywności dzieci w wieku szkolnym.
W obowiązujących zarządzeniach Ministerstwa Oświaty i Wychowania, które normują stronę forjcalną tych działań, stosowany jest termin praca dydaktyczno-wyrówn&wcza. Jest to odbiciem tendencji do akcentowania zarówno terapii pedagogicznej, jak i psychologicznej.
Tytuł: PRACA
KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZA Z DZIEĆMI W MŁODSZYM WIEKU
SZKOLNYM
(skrypt dla studentów III i IV roku psychologii oraz lii roku nauczania początkowego studiów stacjonarnych i zaocznych)
Autor: Edyta Gruszczyk, Danuta Kołodziej
Wydawnictwo i rok wydania: Katowice 1980
Stan: +db przytarcia okladki, podpis na 1 stronie
Oprawa: miekka
Ilość stron: 218 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: ----
Spis treści:
IP ...... ...... ............ .5
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania pracy korekcyjno-wyrównawczej . 9
Wychowanie rozwijające jako podstawa pracy korekcyjno-wyrównawczej . 9
Funkcjonowanie dzieci w typowych sytuacjach szkolnych oraz źródła nie
których trudności i niepowodzeń szkolnych 26
Wybrane poglądy na genezę i istotę zaburzeń rozwoju dziecka jako na
przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych 35
Pojęcie pracy korekcyjno-wyrównawczej 41
Zasady prowadzenia pracy korekcyjno-wyrównawczej 51
Zasady rządzące układem interpersonalnym dorosły —- dziecko .... 51
Zasady regulujące korektę i ćwiczenie procesów poznawczych w zakresie
stwierdzonych niedoborów rozwojowych 58
Zasady regulujące proces wyrównywania braków w wiadomościach i w
umiejętnościach szkolnych -. 62
Metody stosowane w pracy korekcyjno-wyrównawczej . 64
Pojęcie i istota metody . 64
Zastosowanie metod czynnościowych w pracy korekcyjno-wyrównawczej 66
Formy organizacyjne w pracy korekcyjno-wyrównawczej 73
Sposoby konstruowania programu pracy korekcyjno-wyrównawczej 77
Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności i niepowodzenia
w nabywaniu umiejętności czytania i pisania .; . 82
Przyczyny i objawy trudności oraz niepowodzeń w nabywaniu umiejętnoś
ci czytania i pisania 82
Przydatność metod nauki czytania i pisania do pracy korekcyjno-wyrów-
- nawczej 86
Zastosowanie metody fonetycznej analityczno-syntetycznej w pracy ko
rekcyjno-wyrównawczej . . i . i . . . . ... ... ... . . . . . . . . 89
Wykorzystanie typowych pomocy dydaktycznych w pracy korekcyjno-wy
równawczej w nabywaniu umiejętności czytania i pisania 104
Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi majgcymi trudności i niepowodzenia
w uczeniu się matematyki w młodszym wieku szkolnym . 104
Trudności i niepowodzenia w młodszym wieku szkolnym w zakresie ucze
nia się matematyki ; . . . . ....... . . .. . . . . . ... 107
Ogólne prawidłowości kształtowania wiedzy i umiejętności matematycznych
dzieci 113
Czynnościowe kształtowanie wiedzy i umiejętności matematycznych w pra
cy korekcyjno-wyrównawczej .... i ...... e . 133
161
H, Nartowska: Zestawienie charokterystycznych objawów zaburzeń i za
biegów wyrównawczych ................ B - -- ^ ^ - ^
H, Meterowa: O przygotowaniu dziecka do nauki czytania (rozwijania fun
kcji analizatora słuchowego) ......1 ........
Kartka ńr 36 z elementarza H. Meterowej: Nauczę się czytać. Podręcznik
dla kS. I oraz komentarz metodyczny .
Z. Krygiowska, H. Moroz: Projekt (uproszczony) programu nauczania ma
tematyki w klasach !—IV
Bibliografia
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.